فراخوان دومین دوره جایزه شید

شید (به معنای نور و روشنایی) یک جایزه مستقل و تخصصی عکاسی است که هر سال به یک عکاس در حوزه عکاسی مستند اجتماعی اعطا می‌شود. این جایزه هر سال توسط سایت عکس آنلاین برپا می‌گردد.

دوره نخست
در دوره نخست این جایزه تنها آثاری مورد بررسی قرار گرفتند که طی یک سال در یک رسانه معتبر و شناخته شده منتشر شده بودند یا نمایشگاهی از این آثار برپا شده بود. سایت عکس آنلاین وظیفه رصد و ارائه این مجموعه‌ها به هیات داوران را داشت. در نخستین دوره، ۵ داور شامل اد کاشی، جهانگیر رزمی، کاوه کاظمی، کامران جبرئیلی و پیمان هوشمند زاده داوری این مسابقه را برعهده داشتند. در نهایت نخستین جایزه شید به بهروز مهری از خبرگزاری فرانسه (AFP) اعطا شد.

آیین نامه دومین دوره جایزه شید

• در دومین دوره جایزه شید تنها «مجموعه عکس» در ژانر «مستند اجتماعی» پذیرفته می‌شود. تمامی مراحل ثبت نام و ارسال آثار و اطلاع رسانی جشنواره از طریق سایت جشنواره صورت می‌گیرد و سیستم آپلود عکس بطور اتوماتیک مجموعه عکسها را جهت رعایت قوانین جشنواره کنترل خواهد نمود. با اینحال از عکاسان خواسته می‌شود با رعایت قوانین آیین‌نامه، ستاد برگزاری را در برگزاری این رویداد یاری دهند.

• همه‌ی عکاسان آماتور و حرفهای از سراسر جهان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

• در دومین دوره جایزه شید تنها مجموعه عکسهایی پذیرفته می‌شوند که در محدوده جغرافیایی ایران عکاسی شده باشند. در مورد مجموعه عکسهای مستندی که درخارج از کشور عکاسی شده‌اند تنها آثاری پذیرفته می‌شوند که موضوع آنها بطور مستقیم با «ایران» یا «ایرانیان» در ارتباط باشد.

• در مورد زمان عکاسی مجموعه‌های ارسال شده محدودیتی وجود ندارد و عکسهای هر مجموعه می‌تواند مربوط به سالهای گذشته باشد. اما حداقل یکی از عکسهای مجموعه باید در سال ۲۰۱۱ عکاسی شده باشد.

• هر عکاس حداکثر با ۲ مجموعه عکس و هر مجموعه شامل ۱۰ تا ۲۰ فریم عکس می‌تواند در جایزه شید شرکت کند.

• هیات داوران بر اساس تمام فریم‌های ارسال شده به یک مجموعه داوری خواهند کرد و امکان انتخاب از میان عکسهای ارسال شده از یک مجموعه برای داوران وجود نخواهد داشت. ارسال عکسهای ضعیف برای بالاتر بردن تعداد عکسهای یک مجموعه ممکن است منجر به حذف کل یک مجموعه بشود.

• مجموعه باید شامل متنی بعنوان توضیحات کلی مجموعه و هرکدام از عکسها بصورت جداگانه حاوی زیرنویس باشد. مجموعه‌هایی که فاقد توضیحات کامل باشد داوری نخواهند شد.

• با توجه به حضور داوران بین‌المللی در مرحله فینال، در صورت راهیابی مجموعه عکسی به مرحله دوم، ارائه توضیحات و زیرنویس‌ها به زبان انگلیسی الزامی است.

• آثار فقط باید بصورت Jpeg ارسال شوند و اندازه ضلع بزرگ حداقل ۱۰۰۰ پیکسل باشد.

• ترتیب اولویت عکسهای یک مجموعه بر اساس ترتیب آپلود خواهد بود.

• آثار ارسال شده می‌توانند رنگی، سیاه و سفید، مونوکروم، آنالوگ یا دیجیتال باشند. ویرایش عکس‌ها تنها در حدی که به اصالت تصویر خدشه وارد نکند مورد قبول است. هیچگونه ترفندی که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش نماید مورد قبول نیست. اصلاح رنگ، کنتراست، تیرگی و روشنی، کراپ در عکس‌ها در حدی که اصالت عکس را تغییر ندهد قابل قبول است. تشخیص نهایی این مساله به عهده هیات داوران است.

• برگزار کننده حق دارد در هر مرحله‌ای از پروسه برگزاری جشنواره، فایل اصلی عکس ارسال شده را از عکاس درخواست کند. ارسال اثر توسط عکاس و شرکت در جشنواره به منزله اعلام مالکیت معنوی عکس‌ها است. در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله‌ای، عواقب حقوقی و جزایی آن به عهده شرکت کننده است.

• مجموعه عکس‌های منتخب بلافاصله پس از اتمام جلسه داوری در سایت جایزه شید به نمایش درخواهد آمد همچنین مجموعه عکسهای برگزیده در نشریه ویژه مراسم اختتامیه منتشر می‌گردد. علاوه بر این نمایشگاهی از مجموعه های منتخب نیز برپا خواهد شد.

• عکاسان باید مجموعه عکسهای خود را حداکثر تا پایان ساعت ۲۴ روز ۱۹ آذر ۱۳۹۰ از طریق سایت ویژه جشنواره ارسال کنند. با پایان مهلت ثبت‌نام امکان ارسال آثار غیرفعال خواهد بود. مهلت ارسال آثار تحت هیچ شرایطی تمدید نخواهد شد.

• ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است و تصمیم‌گیری در مورد مسائل پیش‌بینی نشده به عهده برگزارکننده است.

گاهشمار
آخرین مهلت ارسال آثار: تا پایان ساعت ۲۴ روز ۱۹ آذر ۱۳۹۰
مراسم اختتامیه: هفته ابتدایی دی ماه ۱۳۹۰

جایزه
جایزه شید شامل تندیس شید، لوح تقدیر و ۱ سکه بهار آزادی است که هر ساله به انتخاب هیات داوران به یک عکاس اعطا می‌شود.

جایزه ویژه: ورک‌شاپ آموزشی

علاوه بر جایزه اصلی، ۷ عکاس از میان عکاسان زیر ۳۰ سال، جهت گذراندن ورک‌شاپ آموزشی ویژه فتوژورنالیسم تحت نظر کاوه کاظمی از سوی هیات داوران، انتخاب خواهند شد.

دبیر و داوران
هیأت داوران: شهیدالعلم (Shahidul Alam)، منوچهر دقتی، کاوه کاظمی، محسن راستانی، حسین فاطمی
دبیر جایزه: پیمان هوشمندزاده

دبیرخانه
نشانی: تهران،  میدان آرژانتین، خیابان الوند، خیابان ۳۵، نبش خیابان زاگرس، ساختمان پرهام، طبقه ۲، واحد ۶
تلفن: ۸۸۶۵۷۹۱۶ و ۸۸۲۰۸۷۰۷

سایت جشنواره: www.SheedAward.com

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.