اولیاءزاده: تداوم جشنواره سفره‌های ایرانی‌اسلامی، انگیزه‌ جامعه عکاسی را بالا می‌برد

مدیرخانه عکاسان با اشاره به لزوم برگزاری و تداوم جشنواره سفره‌های ایرانی‌اسلامی گفت: تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه عکاسی و هنری خواهد شد و جامعه عکاسی را وادار می‌کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‌تر فکر کنند و از نگاه هنری ثبت وقایع نمایند.

رسول اولیاء زاده مدیرخانه عکاسان، برگزاری جشنواره سفره‌‌های ایرانی‌اسلامی با موضوعیت‌ آداب و فرهنگ ایرانی را بسیار مؤثر دانست و گفت : سه سال پیش آقای حجت‌الاسلامی جشنواره سفره‌های ایرانی‌اسلامی با موضوع‌ سفره‌های حسینی و افطاری را طرح موضوع کردند و خانه عکاسان یکی از حامیان اصلی برگزاری جشنواره بود و تا جایی که توانستیم در برگزاری جشنواره همکاری کردیم.
وی در ادامه افزود: ما در آموزه‌های دینی خود به افطاری دادن سفارش شدیم و این مهم در آیات و روایات متعدد سفارش شده است و اهمیت افطار دادن به روزه دار و ثواب اخروی آن بر کسی پوشیده نیست. این ارزش در کشورهای عربی به وضوح دیده می‌شود که اکثر مردم و یا مغازه‌داران، روزه‌داران را به افطار کردن روزه خود دعوت می‌کنند. در ایران نیز از اوایل دهه هفتاد ایستگاه‌هایی در محلات مختلف تعبیه شد تا مردمی که روزه‌دار هستند و هنگام اذان مغرب امکان حضور بر سر سفره‌های افطاری ندارند با لقمه‌ای افطار خود را بازکنند. یا در مساجد پس از نماز مغرب سفره‌های افطار پهن می‌شود و… این سنت و عادت‌های حسنه را باید در جامعه نهادینه کرد که تاکنون قدم‌های مؤثر و مهمی در این زمینه برداشته شده است. اما اگر از این رویدادهای فرهنگی سند تصویری وجود نداشته باشد از ذهن افراد محو می‌شود و چیزی برای ارایه به نسل‌های آتی و ادامه فرهنگسازی باقی نمی‌ماند.
وی درباره تاثیر برگزاری جشنواره با موضوع سفره‌های ایرانی گفت:یکی از وظایف این جشنواره مستندسازی است و اتفاق خوشایندی که ما امسال در نمایشگاه قرآن شاهد آن بودیم در معرض دید عموم قرار گرفتن عکس‌های سفره‌های افطاری و حسینی جشنواره سفره‌های ایرانی در نمایشگاه قرآن بود که با استقبال خوبی مواجه شد.
داور مسابقات عکس «نماز و شکوفایی»، «ما می‌توانیم» ، «سفره‌های افطاری» به لزوم تداوم برگزاری جشنواره و تاثیر آن اشاره کرد و گفت: تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه عکاسی و هنری خواهد شد و جامعه عکاسی را وادار می‌کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‌تر فکر کنند و از نگاه هنری ثبت وقایع نمایند تا تصاویر بتواند در اشاعه فرهنگی غنی ایرانی ـ اسلامی ما نقش بسزایی داشته باشد. امیدوارم آقای حجت‌الاسلامی بتواند حامی مالی بیابد تا آثار برگزیده را به چاپ برساند زیرا ماندگاری کتاب و قدرت تاثیر آن برمخاطب به مراتب بالاتر است و در جامعه منشاء اثر خواهد بود. ما تلاش کردیم تا بتوانیم عکس‌ها را به چاپ برسانیم اما متاسفانه به لحاظ مالی امکان به چاپ رساندن آثار برای خانه عکاسان مهیا نشد.

منبع : فارس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.