معرفی برگزیدگان پنجاه و هشتمین مسابقه ورلد پرس‌ فتو

برگزیدگان جایزه پنجاه و هشتمین دوره ورلدپرس فتو معرفی شد. عکاس دانمارکی مس نیسون (Mads Nissen)، به خاطر عکسی که از دو هم‌جنس‌گرای روسی گرفته برگزیده این دوره از ورلد پرس فتو شناخته شدند.

در تصویر برگزیده‌ی این دوره از ورلد پرس فتو دو مرد هم‌جنس‌گرا در سن‌پیترزبورگ روسیه دیده می‌شوند. زندگی برای گی‌ها، لزبین‌ها، بی‌سکچوال‌ها و ترنسکچوال‌ها (LGBT) در روسیه به شکل فزاینده‌ای در حال سخت‌تر شدن است.

اسامی برندگان مسابقه عکس مطبوعاتی جهان ۲۰۱۵ (World Press Photo) اعلام شد و نام «آرش خاموشی» و «فاطمه بهبودی» از ایران نیز در میان برگزیدگان به چشم می خورد.

آرش خاموشی عکاس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) است که موفق شده است در بخش اخبار لحظه‌ای (Spot News) ورلدپرس فوتو جایزه سوم بخش مجموعه عکس را بدست بیاورد. این مجموعه با عنوان ACT OF FORGIVENESS درباره یک جوان قاتل محکوم به اعدام در شهر نور مازندران است که در پای چوبه دار توسط خانواده مقتول بخشیده شد.

vs7erpumd9uhwkuxjttusa

فاطمه بهبودی عکاس مستند اجتماعی است که در بخش مسائل معاصر (Contemporary Issues) از سوی هیات داوران مورد تقدیر قرار گرفته است. مجموعه عکس فاطمه بهبودی با عنوان MOTHERS OF PATIENCE درباره مادران شهدای جنگ هشت ساله ایران و عراق است.

i4gjiuqspxotxeet7zck

پیش از این جهانگیر زمانیان (۱۹۶۵)، جهانگیر رزمی (۱۹۷۹)، منوچهر دقتی (۱۹۸۳)، رضا دقتی (۱۹۸۳)، آلفرد یعقوب زاده (۱۹۸۵)، منوچهر دقتی (۱۹۸۵)، رضا دقتی (۱۹۸۶)، محمد فرنود (۱۹۹۰)، سیف الله صمدیان (۱۹۹۰)، رضا دقتی (۱۹۹۵)، عطا طاهر کناره (۲۰۰۳)، ابراهیم نوروزی (۲۰۱۲)، ابراهیم نوروزی و مجید سعیدی (۲۰۱۳)، امیر پورمند (۲۰۱۴) نیز در میان برگزیدگان این رویداد بزرگ عکاسی مطبوعاتی بوده‌اند. ضمن اینکه نام یک عکاس ناشناس با عکسی از ایران در سال ۱۹۸۲ نیز در میان برگزیدگان ورلدپرس فوتو به چشم می خورد.

همچنین در میان داوران این مسابقه بین المللی نیز عکاسان ایرانی چون آلفرد یعقوب زاده (۱۹۹۲ و ۲۰۰۴)، رضا دقتی (۱۹۹۷ و ۲۰۰۳)، منوچهر دقتی (۲۰۱۲) و نیوشا توکلیان (۲۰۱۳) حضور داشته‌‌اند.

World Press Photo یک بنیاد مستقل و غیرانتفاعی در هلند است که در سال ۱۹۵۵ بنیان نهاده شده و برگزاری معتبرترین و بزرگ‌ترین رقابت عکس خبری در جهان را برعهده دارد.

رد صلاحیت بیست درصد از عکس‌های مرحله‌ی نهایی ورلد پرس فتو ۲۰۱۵
Drukwerk

در دو سال گذشته، عکاسان شرکت‌کننده می‌بایست فایل‌های خام خود را در صورتی که عکس‌های آنها برای مرحله‌ی نهایی این مسابقه معتبر بین‌المللی انتخاب شوند در اختیار ورلدپرس‌فتو قرار دهند.

لارس بورینگ مدیر ورلدپرس فتو می‌گوید: «در قوانین مسابقه به روشنی آمده است که در محتویات تصویر نباید تغییری صورت بگیرد. اعضای هیات داوران این دوره از تعداد قابل توجه عکاسانی که در ویرایش تصاویرشان برای مسابقه بی احتیاط عمل کرده‌اند، مایوس شدند. این عکاسان با حذف و اضافه محتوایی به تصاویر، سبب رد عکس‌ها از مسابقه شدند.» در حالی‌که ورلد پرس فتو معتقد است که تلاشی برای گمراهی یا فریب [از سوی عکاسان شرکت‌کننده] صورت نگرفته، اما به گفته‌ی بورینگ نابه‌هنجاری‌های بسیاری در میان فایل‌ها مشاهده شد که توسط متخصصان مستقل به هیات داوران گزارش شد. بورینگ می‌گوید: « به موجب قوانین مسابقه، تنها رتوش فایل‌ها به نحوی که مطابق با استانداردهای حال حاضر این صنعت است، پذیرفته شده است و هیات داوران، تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی در خصوص این استانداردهاست.»

او می‌افزاید: «ظاهرا تعدادی از عکاسان نمی‌توانند دربرابر وسوسه‌ای که در مرحله‌ی ویرایش تصویر درخصوص بهبود زیبایی تصاویر دارند مقاومت کنند و یا با حدف جزئیات کوچک برای مرتب‌کردن تصویر یا گاهی با toning که نتیجه‌ی آن تغییر تصاویر است، اقدام می‌کنند. هر دو روش، به وضوح باعث به خطر افتادن صداقت تصوایر می‌شوند. در نتیجه هیات داوران بیست در صد از آثاری را که به مرحله یکی مانده به آخر رسیده بودند را از مسابقه حذف کردند.»

این خبر چند ماه پس از این منتشر می‌شود که ورلد پرس فتو گزارشی را درباره‌ی دست‌کاری عکس و استانداردهای این صنعت منتشر کرد. بورینگ می‌گوید: «این‌طور که برمی‌آید نیاز ضروری به توجه بیشتر به این مسائل است. طی ماه‌های در پیش رو، گفتگوهای بیشتری را با جامعه عکاسی در سطح بین‌المللی آغاز می‌کنیم تا ببینیم به چه شکل می‌توان به درک عمیق‌تری از مسائل مربوط به استانداردهای ویرایش تصاویر در فتوژورنالیسم حرفه‌ای رسید. در درجه‌ی نخست و یه کمک یک‌دیگر باید به یک مبنای مشترک درباره‌ی این استانداردها برسیم و ببینیم که آنها چگونه تغییر می‌کنند و به دلیل این‌که این موضوع از نگرانی‌های اصلی ورلدپرس فتو است، رهبری آن را بر عهده می‌گیریم. تصمیم‌ داریم این استانداردها را در سطح بالایی نگه داریم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.