مسعود افشانی:جشنواره نورنگار برای خود مسئولیت اجتماعی قائل است

نشست خبری پنجمین دوره جشنواره عکس نورنگار، با حضور مسعود افشانی دبیر جشنواره، ابراهیم حیدری دبیر اجرایی، صادق میری عضو هیات داوران، محمد فروغی مدیرعامل مجموعه نورنگار و داریوش محمدخانی مشاور هنری جشنواره در موسسه فرهنگی صبا در جمع خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مسعود افشانی با اشاره به این‌که جشنواره عکس نورنگار هرسال موضوع «ایران من» را از جنبه‌های مختلفی مورد توجه قرار می‌دهد، گفت: «امسال موضوع ویژه این جشنواره به «محیط زیست» اختصاص دارد که سرفصل‌های مختلفی نیز در فراخوان جشنواره مطرح شده است.»

به گفته دبیر جشنواره جشنواره نورنگار در چهار دوره گذشته از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل قبولی داشته است:‌ »در اولین دوره نزدیک به ۱۴ هزار عکس به دبیرخانه ارسال شد و در دوره دوم نیز این تعداد به ۲۰ هزار نفر رسید، همچنین در جشنواره سوم شاهد ثبت رکورد در این زمینه بودیم که تعداد عکس‌های ارسالی به ۲۶ هزار عکس رسید و این موضوع، حتی داوری را با چالش روبرو کرده بود.»

او ادامه داد: «در دوره چهارم شکلی حرفه‌ای به جشنواره دادیم که شاهد رشد کیفی عکس‌ها بودیم. هیات داوران دوره چهارم به اذعان خودشان یکی از سخت‌ترین داوری‌های عمر حرفه‌ای خود را تجربه کردند. در واقع هرچه جلوتر می‌رویم می‌بینیم نگرش حرفه‌ای به این جشنواره رشد داشته است.»

او همچنین با اشاره به نام داوران دوره پنجم جشنواره گفت:‌ »داورانی را در این دوره انتخاب کرده‌ایم که به صورت حرفه‌ای دستی در عکاسی محیط زیست نیز دارند. از نظر جوایز نیز سعی شده است جوایزی از سوی نورنگار ارائه شود که کمکی به جامعه عکاسی باشد و ادعا نداریم که جوایز حداکثری را در نظر گرفته‌ایم اما شاید در میان جشنواره‌های مشابه این جوایز کمتر دیده شود.»

افشانی با اشاره به این‌که در دوره قبل همزمان با مراسم اختتامیه زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد و با همکاری الهام پاوه‌نژاد هزینه این مراسم برای کمک به زلزله‌زدگان صرف شد، توضیح داد: «البته در دوره چهارم کتاب جشنواره مثل هرسال منتشر و نمایشگاه جشنواره عکس نورنگار نیز برگزار شد.»

دبیر جشنواره در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «جشنواره نورنگار برای خود یک مسئولیت اجتماعی قائل است و همیشه برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها که تنها می‌خواهند برای خود رزومه سازی کرده باشند، سعی دارد در حد بضاعت به جامعه عکاسی کمک کرده باشد و دیگر این‌که ایران را توسط عکس و تصویر معرفی کنیم. شاید برای بسیاری از بینندگان باورکردنی نبود که بسیاری از عکس‌های حاضر در این جشنواره در ایران گرفته شده‌اند. همین‌طور سعی داریم جشنواره را به سوی بین‌المللی شدن پیش ببریم، هرچند کار ساده‌ای نیست اما این موضوع جزو اهداف جشنواره است.»

آن‌طور که افشانی توضیح داد در این دوره از جشنواره نورنگار، شرکت‌کنندگان می‌توانند مجموعه عکس‌های خود را نیز ارسال کنند که این اتفاق نشان از حرفه‌ای‌تر شدن و گامی برای بین‌المللی شدن جشنواره نورنگار دارد. البته علاوه بر بخش مجموعه عکس که بخش اصلی جشنواره است، بخش تک نیز به عنوان بخش جنبی در نظر گرفته شده؛ همچنین هزینه ورودی جشنواره نیز امسال با سال گذشته تفاوتی نداشته است.

صادق میری به عنوان یکی از اعضای هیات داوران در این نشست حضور داشت، در سخنان کوتاهی گفت: «به عنوان کسی که ۴۵ سال است عکاسی می‌کند و در این رشته تحصیل کرده و از طرف دیگر با طبیعت ایران نیز مانوس است، با مروری بر این دوره ۴۵ ساله می‌توانم بگویم آن‌چه در اقصا نقاط ایران از طبیعت زیبای کشورمان دیده‌ و تجربه کرده‌ام مشوق و انگیزه من برای کار عکاسی بوده است. البته متاسفانه هرسال که می‌گذرد و من به این نقاط رجوع می‌کنم متوجه می‌شوم که طبیعت ما در حال از بین رفتن است و بی‌توجهی به این مسئله باعث می‌شود که ما یک روز دیگر هیچ‌کدام از این زیبایی‌ها را نداشته باشیم.»

میری ادامه داد:‌ »معتقدم ما در جشنواره‌ها باید زیبایی‌های ایران را نشان دهیم اما به موقع نیز باید به مشکلاتی که برای سرمایه‌های ما به وجود آمده است، توجه کنیم. در واقع همه ما باید تک به تک به فکر حفظ زیبایی‌های ایران باشیم. در نظر گرفتن همین مسائل در تعیین موضوع جشنواره تاثیرگذار بود.»

این عکاس شناخته شده با اشاره به این‌که این‌روزها عکس‌هایی از جوانان دیده می‌شود که با دست خالی، آثار ارزشمندی را ثبت کرده‌اند، گفت: «باید این جوانان مستعد را تشویق کرد و ما هم به عنوان هیات داوران سعی می‌کنیم قضاوت به‌حقی داشته باشیم.»

همچنین ابراهیم حیدری و داریوش محمدخانی درباره روند برگزاری جشنواره نیز توضیحاتی دادند و محمد فروغی در پاسخ به یکی از خبرنگاران بار دیگر به این موضوع اشاره کرد که اگر مبلغ ورودی جشنواره بیشتر از جوایز باشد، با مشورت هیات داوران جایزه ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.