بستر عکاسی خیابانی ایجاد شود

nipslogo

نمایندگان رسانه‌های تخصصی عکاسی در دومین نشستی که به دعوت انجمن عکاسان ایران برگزار شده بود، بر لزوم ایجاد بسترهای لازم در زمینه عکاسی اجتماعی و خیابانی تاکید کردند.
به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، دومین نشست رسانه های تخصصی عکاسان روز دوشنبه، ۲۶ خرداد در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدمهدی رحیمیان، یکی از اعضای هیات مدیره این انجمن به تاثیر برگزاری این نشست‌ها بر روند شکل گیری سیزدهمین دوسالانه عکس اشاره کرد و پس از آن مهدی سروری، سردبیر “پایگاه عکس چیلیک” نیز این جلسات را اتفاق مبارکی برای درگیرشدن جامعه عکاسی در جهت مشارکت در دوسالانه عکس دانست و پس از آن رحیمیان در مورد لزوم همفکری و هم‌اندیشی تمامی عکاسان برای بررسی مشکلات این رشته گفت:«شاید موضوع دوسالانه تنها بهانه ای برای این است که تشکل های مختلف عکاسی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا با طرح و بررسی مسایل و مشکلات عکاسی نسبت به ارائه راه حل های مورد نیاز اقدام کنند.»
در ادامه محدودیت های عکاسی اجتماعی و داشتن مجوز برای عکاسانی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند، به بحث گذاشته شد. امیر نریمانی، دانش آموخته عکاسی خبری و خبرنگاری از دانشکده خبر و دبیر سویس عکس روزنامه «وطن امروز» در مورد تاثیر این نوع عکاسی بر دوسالانه عکس گفت:«ما می خواهیم دوسالانه برگزار کنیم اما وقتی نمی توانیم در خیابان یا سطح شهر عکاسی کنیم، چگونه می توانیم دوسالانه داشته باشیم؟ عکاسی که در حیطه خبری کار می کند باید به همه جواب‌گو باشد و اگر درحال عکاسی در سطح شهر باشد افراد مختلف از او می پرسند که چرا عکس می گیرد. وقتی عکاس اجتماعی نمی تواند در خیابان عکاسی کند، چگونه می توان دوسالانه ای داشت که پاسخگوی این بخش باشد؟ ابتدا باید این موضوع در جامعه جا بیفتد و عکاسان اجتماعی بتوانند عکاسی کنند.»
احسان رافتی هم که به نمایندگی از سایت دوربین دات نت در این جلسه حضور داشت، برای حل این مشکل چنین پیشنهاد کرد:«می‌توان مردم و عکاسان را با هم آشتی داد مثلا روزی در سال مانند ۱۹ آگوست در مردادماه هر سال انجمن عکاسان ایران را برای عکاسی انتخاب کند و از مردم و عکاسان خواست تا در کنار یکدیگر همه به عکاسی بپردازند.»
سروری نیز در واکنش به این مسئله عنوان کرد:«مگر عکاسان با مردم قهر کرده اند که بخواهیم آنها را با مردم آشتی دهیم؟ ما یک رسانه جادویی به نام تلویزیون در خانه هایمان داریم که اگر قرار است تصویری از یک قاچاقچی نشان دهد، معمولا یکی از آنها لباسی با یکی از اقوام محلی کشورمان به تن دارد یا اگر بخواهد تصویری از یک جاسوس نمایش دهد، فردی است که از زیر لباس خود دوربین درمی آورد. به همین دلیل برای اینکه عکاسان اجتماعی ما بتوانند به درستی فعالیت کنند، نیاز به بسترسازی داریم. اگر چیزی سرجایش نیست باید به مرور بسترهای آن را فراهم کنیم.»
در ادامه مسعود زنده روح کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان با توجه به نقش رسانه ها در بسترسازی برای روشن شدن جایگاه عکاسی اجتماعی اظهار کرد:«مجلات، سایت ها و رسانه های تخصصی می توانند فضای لازم را در این زمینه بوجود بیاورند.»
احسان رافتی درباره برگزاری ده روز با عکاسان گفت:‌»‌در جلسات هماهنگی برای برگزاری ده روز با عکاسان از سایت دوربین دات نت دعوت به عمل آمد و دو سال پیش نیز ما در چنین جلساتی شرکت کردیم و به پیشنهاد اعضای هیئت مدیره در آن دوره آزادانه انتقادات و نظرات بسیاری را صریحاً بیان کردیم تا در جهت اصلاح رویکرد و عملکرد انجمن مورد بررسی اعضای هیئت مدیره قرار گیرد، که با واکنش منفی بعضی ها مواجه شد و مرتباً از طریق تماس با تلفن همراه و پیامک مورد انتقاد جدی قرار گرفتیم، بنابراین امید زیادی به اثر بخشی این جلسات ندارم، زیرا مصوبات این جلسات در سطوح بالاتر کارایی ندارد و مورد توجه و عمل واقع نمی شود.»
رافتی اشاره کرد:«ما شما (آقایان رحیمیان و زنده روح) را قبول داریم و به واسطه حضور شما است که در این جلسات شرکت می کنیم و در هر زمینه با تمام توان حاضر به همکاری با شما و انجمن هستیم.»
رحیمیان در پاسخ به اظهارات رافتی گفت:«ما به همفکری شما برای ادامه راه نیاز داریم و بدون پیشبرد اهداف و نتایج این جلسات که برای ما به مثابه «اتاق فکر انجمن» است، قدمی به عقب برنخواهیم داشت و در کنار یکدیگر راهی را که آغاز کرده ایم ادامه خواهیم داد. با این امید که دوران دلسردی ها به سرآمده باشد.»
زنده روح نیز تاکید کرد:«برگزاری این جلسات به خاطر مشخص شدن اشکالات و کاستی‌ها است، هر آنچه در گذشته روی داده است باید نقد شود و از این پس در کنار یکدیگر و در مسیر تعامل و همفکری با یکدیگر قدم برداریم.»
ارسلان امانتی، نماینده نشریه «تصویر سال» شیوه‌ی تعامل انجمن با اعضای آن در ارتباط با ایجاد تسهیلات برای عکاسی خیابانی و مستند را مهم دانست و عملکرد انجمن را در این زمینه مثبت ارزیابی کرد.
علی آقاربیع، دبیر «آژانس عکس جام» هم در مورد منابع موجود در حوزه عکاسی خیابانی گفت:«چند سال قبل می خواستم در مورد عکاسی خیابانی جستجو کنم. در تحقیقاتم متوجه شدم منابع فارسی زیادی نداریم اما به زبان انگلیسی آنقدر سایت و مطلب وجود دارد که حتی گاهی گیج کننده است. بنظرم انجمن عکاسان می تواند بخشی از این نیاز را مدیریت و بررسی کند که در حوزه عکاسی چه اتفاقی درحال روی دادن است یا چه نیازهایی وجود دارد.»
علی آقا ربیع در ادامه با استقبال از تدوین و ارسال پرسش نامه‌ی برنامه راهبردی دوسالانه توسط انجمن برای مدعوین کمیته ارتباطات و رسانه، درخواست بررسی جزئیات پاسخ ها برای تدوین فراخوان را بسیار ضروری دانست.
در خاتمه محمد مهدی رحیمیان پیشنهاد برگزاری جلسات آینده کمیته را علاوه بر خانه هنرمندان در دفاتر رسانه ها به صورت گردشی پیشنهاد کرد، تا با این حضور و تشکیل جلسات، اعضای کمیته از نزدیک با فضای کاری همکاران در دیگر رسانه‌ها آشنا شده و از معضلات و دشواری های کار یکدیگر بیش از پیش آگاه شوند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.