تقصیر عکس ها نیست؛ چشم ها عادت کرده اند

borna+ghasemi-8-174

الهام صالح/ دوربین.نت: مکثی در کار نیست. می خواهی بیشتر مکث کنی، اما انگار چشم ها عادت کرده اند. تقصیر عکس ها نیست، چشم ها حدود یک سال پیش، چنین تصاویری را بسیار دیده اند. حدود یک سال پیش رسانه ها این تصاویر را پوشش می دادند، تفاوتی هم نداشت که رسانه مکتوب باشند، یا دیداری. بخش عکس خبرگزاری ها مملو از عکس های یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بود. به همین دلیل است که در بازدید از نمایشگاه «جلوه حضور»، مکث روی عکس ها کوتاه تر و کوتاه تر می شود.

همین که پایت را به سالن موزه صبا می گذاری، عکس ها را می بینی. تصاویر از همان ورود با عکس های مسئولان آغاز می شود؛ در تصویر نخست، مقام معظم رهبری در حال رای دادن است. تصویر بعدی آیت الله هاشمی رفسنجانی را در حال انداختن رای به صندوق نشان می دهد. نگاه اطرافیان وی به جهت های مختلف چرخیده، فقط اوست که رو به دوربین لبخند می زند و در عکسی دیگر محمدباقر قالیباف در کنار اطرافیانش. باز هم همین اتفاق تکرار می شود. نگاه بقیه به سویی دیگر است و او با لبخند به دوربین نگاه می کند. در عکس های بعدی می توان پرتره ای زیبا از دکتر حسن روحانی؛ رئیس جمهور مشاهده کرد؛ وی از گردن به بالا در میانه قاب است و بقیه قاب به رنگ سیاه. سایر کاندیداهای ریاست جمهوری هم در عکس ها هستند.

عکس های «جلوه حضور»، با تصاویری از مسئولان آغاز شده، اما به سوی عامه مردم پیش می رود، به سوی تصاویری از مردم؛ طرفداران هر یک از کاندیداها. باز در میانه نمایشگاه، نوبت به مسئولان می رسد و این بار در حال رای دادن، یا در حال سخنرانی های تبلیغاتی.

صحبت از حضور مردم در انتخابات است و باز تصاویر، این حضور را روایت می کنند؛ تلویزیون هایی که در فروشگاه لباس، بستنی فروشی، ستادهای انتخاباتی و … روشن است و مناظرات تلویزیونی را پوشش می دهد، مردم در ستادهای انتخاباتی یا در خیابان ها در حال تبلیغ برای کاندیدای مورد نظر خود و …

شادی های مردم پس از انتخابات هم از قلم نیفتاده. این هم یک وجه داستان یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری است که توسط عکاسان ایسنا به ثبت رسیده.

این داستان فقط راوی است؛ بدون هرگونه داوری. عکس ها هم صرفا عکس هایی خبری هستند، بدون این که در ثبت آن ها خلاقیت خاصی به کار رفته باشد. شاید اگر چنین نمایشگاهی با عکس های عکاسان خبرگزاری های مختلف برگزار می شد، در آن تنوع نگاه بیشتری به چشم می خورد، شاید…

تقصیر عکس ها نیست، شاید چشم ها به این تصاویر عادت کرده اند…

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.