نمی‌توان این عکس‌ها را نادیده گرفت

نمایشگاه گروهی عکس عکاسان ایسنا از یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با اولین سالگرد این رویداد در نگارخانه صبا برپاست. از همان ساعات اولیه برپایی نمایشگاه تعدادی از عکاسان مطرح جامعه عکاسی از این نمایشگاه دیدن کردند.
سیف‌الله صمدیان، حسن عباسی، کاووس صادقلو، محمد نوروزی، مسعود زنده‌روح کرمانی، علی آقا‌ربیع، نیوشا توکلیان، فرهاد سلیمانی و محمدحسین حیدری عکاسانی بودند که در روز افتتاحیه در نگارخانه صبا حضور پیدا کردند. برخی از این عکاسان نظر خود را درباره این نمایشگاه ارائه دادند.

borna+ghasemi-22-73

کاووس صادقلو، رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات، اظهار کرد: نمایشگاه عکس گروهی عکاسان ایسنا از انتخابات سال گذشته خوب بود و با توجه به تفکری که در مدیریت ایسنا و بچه‌های این خبرگزاری حاکم است کاملا طبیعی بود. این عکس‌ها مجموعه کاملی از رویدادهای مهم روز انتخابات و روز قبل و بعد آن بودند و من با دیدن آن‌ها حس خوبی پیدا کردم. تنها انتقادم به نمایشگاه تعداد عکس‌ها است که با توجه به قطع آن‌ها بهتر بود با وسواس بیشتری انتخاب می‌شدند.
او افزود: برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها با توجه به فضای جامعه مطبوعاتی کشور که جایی برای ارائه عکس‌های عکاسان وجود ندارد، اتفاق خوبی است. من به ایسنا به‌خاطر برپایی این نمایشگاه تبریک می‌گویم. همین اتفاق در دنیا به شکل جشنواره برگزار می‌شود و عکس‌های منتخب برای آشنا کردن مردم و اطلاع‌رسانی به آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند. اگر در کشور ما هم این نمایشگاه شکل منسجم‌تر و کلاسیک‌تری به خود بگیرد بهتر است.

borna+ghasemi-2-227

علی آقاربیع، مدیر آژانس جام فوتو، نیز درباره این نمایشگاه گفت: کاری که سرویس عکس ایسنا خارج از محدوده کاری خود انجام داده، بسیار قابل تقدیر است. از سرویس عکس این خبرگزاری باید برای برپایی این رویداد هنری تقدیر شود. آنچه که در این نمایشگاه قابل توجه بود، قطع عکس‌هاست که به نظرم برای اولین بار بود که عکس‌هایی در حوزه عکاسی خبری با این اندازه روی دیوار رفته است. بهتر است آن‌هایی که نمایشگاه برپا می‌کنند بیایند به این نمایشگاه و تفاوت‌ها را ببینند.
او خاطر نشان کرد: متاسفانه ما نشریه حرفه‌ای عکاسی در ایران نداریم. طبیعتا بخش اعظمی از عکس‌های آرشیوی عکاسان ما برای دیده شدن باید در نشریات تخصصی منتشر شوند. با این حساب بهتر است ایسنا ترتیب تبدیل شدن این مجموعه به یک کتاب را بدهد، چون کتاب‌های این چنینی مخاطب خاص دارند و بهتر دیده می‌شوند.

borna+ghasemi-1-192

فرهاد سلیمانی، عکاس، اظهار کرد: چاپ، اندازه و کیفیت عکس‌ها خیلی خوب بود. سرویس عکس خبرگزاری ایسنا عکاسان جوان و خوش‌فکری دارد که همیشه خروجی‌های خوبی داشته‌اند. شاید عکس‌هایی که در این نمایشگاه دیدیم با کمی بالا و پایین در خبرگزاری‌های دیگر هم وجود داشته باشد، اما نمایش آن‌ها در رویدادی مانند یک نمایشگاه گروهی باعث می‌شود دیده شوند و این دیده شدن قابلیت عکاسان و کیفیت عکس‌ها را بیشتر نمایان می‌کند.
او ادامه داد: به نظر من خبرگزاری‌ها باید سیستم آرشیو عکس‌های خود را قوی و تخصصی کنند تا از تاریخ تصویری کشور به خوبی نگه‌داری شود. برگزاری نمایشگاه و چاپ کتاب می‌تواند کمک بزرگی کند، اما اگر فضای خبرگزاری‌ها به حدی باز باشد که محققان و دانشجویان بتوانند کارهای پژوهشی کنند و به عکس‌ها دسترسی داشته باشند، در دیده و ماندگار شدن آن‌ها موثر است.

borna+ghasemi-3-222

مسعود زنده‌روح کرمانی، رئیس انجمن عکاسان ایران، نیز درباره برپایی این نمایشگاه گفت: هم چیدمان، هم قاب‌ها خیلی حرفه‌ای است و نمایشگاه خوبی را شاهد هستیم. البته با توجه به سایز بزرگ عکس‌ها بهتر بود تعداد آن‌ها کمتر از این بود. اما در کل بچه‌ها خیلی خوب پوشش داده‌اند.
او افزود: بخشی از کار عکاسی خبری این است که رویدادی را که در یک لحظه اتفاق افتاده است تبدیل به مستندی برای سال‌های بعد کنند. حالا که یک سال است از انتخابات گذشته خیلی چیزها از یادمان رفته است و این عکس‌ها می‌تواند آن‌ها را دوباره زنده کند. شاید ۳۰ سال دیگر این عکس‌ها جذابیت بیشتری برای ما داشته باشند. هر چه زمان بگذرد تأثیرگذاری آن‌ها بیشتر می‌شود. عکاسان ایسنا خیلی خوب سعی کرده‌اند که هم فضا را داشته باشند و هم عکس‌های خوبی بگیرند. خیلی از این تصویرها در تاریخ عکاسی ماندگار خواهند شد.
زنده‌روح خاطر نشان کرد: شاید دو-سه سال دیگر برای دیدن این عکس‌ها تشنه‌تر باشیم. اعتقاد دارم نشر این عکس‌ها به صورت کتاب بهترین راه نگهداری آن‌هاست و هیچ چیز به اندازه کتاب در ماندگاری آن‌ها و دیده شدنشان تأثیر ندارد.

borna+ghasemi-8-174

حسن غفاری نیز درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه جدای از اینکه برگی از مقطع تاریخ اجتماعی و سیاسی را به نمایش گذاشت حاکی از توانمندی عکاسان این مملکت است که چه در آرشیو و در چه در گنجینه‌های دیگر بخشی از تاریخ تصویری این مملکت را بوجود آورده‌اند. تاریخی که متأسفانه شرایطی برای دیده شدن ندارد. در واقع سوال من این است که اگر سالگرد ریاست جمهوری نبود باز هم فرصتی برای نمایش این عکس‌ها پدید می‌آمد یا نه؟
او افزود: از این نوع حافظه‌های بصری در مملکت بی‌شمار است و به اعتقاد من تمام سیاسیون و دولتمردان حضور خود، افکار، عقاید و پیشرفت‌شان را به گونه‌ای مدیون عکاسان هستند. اطلاع‌رسانی عکاسان در روزهای قبل از انقلاب و در جریان راهپیمایی‌ها و همچنین پیام‌هایی که از هشت سال دفاع مقدس به ما دادند نادیده گرفته شدنی نیست. پیغام درونی این نمایشگاه جدا از نمایش عکس‌ها این است که نمی‌توان این نوع عکس‌ها را که بخشی از تاریخ کشور را روایت می‌کنند، نادیده گرفت.
غفاری خاطر نشان کرد: همیشه درباره فعالیت‌های فرهنگی حرف زیاد است اما عمل به آن‌ها همیشه در آخرین مرتبه قرار دارد. با توجه به تایم محدودی که ما در نمایش این نوع عکس‌ها داریم قطع، اندازه و کیفیت عکس‌ها مناسب بود و اگر مشکلی هم به نمایشگاه وارد است مربوط به مکان برگزاری آن می‌شود. متأسفانه ما در کشور مکان استانداردی برای نمایش آثار تجسمی نداریم. بنابراین ایراد از عکس‌ها و کار بچه‌ها نبوده و باید مکان مناسبی برای نمایش آن‌ها وجود داشته باشد.

borna+ghasemi-18-108

محمد نوروزی نیز درباره این نمایشگاه اظهار کرد: معمولا در روزهای افتتاحیه نمی‌توان به خوبی نمایشگاه را رصد کرد اما در کل نمایشگاه خوبی است. همان‌جا هم به دوستان گفتم که ترتیبی بدهند که این نمایشگاه به صورت دوره‌ای در شهرها و استان‌های دیگر برگزار شود. تأثیر اصلی این اتفاق این است که معمولا به خاطر اهمیت سرعت کار در خبرگزاری‌ها، عکس‌هایی که منتشر می‌شود همه اتفاق را پوشش نمی‌دهند و بسیاری از آن را می‌توان در چنین رویدادهایی به خوبی دید.
او خاطر نشان کرد: از طرف دیگر معمولا امکان مالی و مکانی برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با قطع بزرگ عکس‌ها وجود ندارد. متأسفانه جای ارائه عکس بزرگ در جامعه عکاسی ما خالی است. این نمایشگاه یکی از نمایشگاه‌هایی بود که از دیدن کیفیت و اندازه عکس‌ها لذت بردم. همیشه اعتقاد داشتم بچه‌های ایسنا یک سر و گردن از سایر عکاسان خبرگزاری‌های دیگر بالاتر هستند و باز هم برای آن‌ها آرزوی اتفاقات خوب دارند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.