یک جشنواره با کیفیت بالایش می‌تواند جایگاه خود را پیدا کند

114-117

رئیس انجمن عکاسان ایران گفت: در طول سال جشنواره‌های زیادی در ایران برگزار می‌شود که همگی آن‌ها با توفیق و استقبال خوبی رو به رو نمی‌شوند اما یک جشنواره می‌تواند با نوع برگزاری و کیفیت بالا جایگاه خود را در بین هنرمندان پیدا کند.

مسعود زنده روح کرمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خلیج فارس بیان کرد: برگزاری یک جشنواره تنها وابسته به اجرای آن نیست بلکه سیر و خط فکری که مسیر جشنواره را تعیین می‌کند می‌تواند جشنواره را از کلیشه و تکرار دور سازد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره‌هایی که در شهرستان‌ها برگزاری می‌شود با توجه به بستر و امکاناتی که دارند توفیق می‌یابند افزود: متوقف شدن برگزاری یک جشنواره تاثیرات منفی بر رشد و توسعه هنری آن شهر می‌گذارد که البته سر منشا اغلب این مشکلات مسائل و مشکلات مالی است.

مدیر اجرایی دوسالانه عکس ایران خاطر نشان کرد: بسیاری از جشنواره‌های استانی به دلیل کیفیت بسیار خوب و بالا قابلیت آن را دارند که مورد حمایت و پشتیبانی دولتی قرار بگیرند و به صورت جدی به آن‌ها توجه شود.

زنده روح کرمانی با اشاره به جشنواره اردیبهشت هرمزگان که در حال حاضر به صورت ملی برگزار می‌شود، عنوان کرد: جشنواره‌ای که ۹دور از برگزاری آن می‌گذرد و توانسته با استقبال خوبی از سوی هنرمندان رو به رو شود یعنی جایگاه خود را در کشور بدست آورده که نباید گذاشت این جشنواره به سرنوشت جشنواره‌های استانی دیگر دچار شود.

وی اضافه کرد: انتخاب رویکرد ملی به جای دیدگاه استانی در جشنواره اردیبهشت نشان از قابلیت و داشتن بستر مناسب این استان برای ملی دیده شدن است و شاید در نگاه کلان‌تر بتوان گفت دیدگاه و نگاه مسئولان و برگزار کنندگان این جشنواره از منطقه و محدودیت‌ها فرا‌تر رفته است.

داور یک دوره از جشنواره اردیبهشت هرمزگان با اشاره به اینکه به دلیل حضور در این منطقه و جشنواره با این منطقه جغرافیایی آشنایی دارد عنوان کرد: به جرات می‌توان گفت که جشنواره اردیبهشت به عنوان موفق‌ترین جشنواره جنوب کشور بوده و حضور این حجم شرکت کننده و آثار نشان از رقابت و هم پایگی این جشنواره در سطح ملی است.

زنده روح کرمانی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان از قابلیت‌ها و جاذبه‌های استان برای برگزاری یک جشنواره خوب با کیفیت بالا به دور از کلیشه و تکرار استفاده کرد گفت: جاذبه‌های یک استان و یا منطقه محدود است و همیشه این نگرانی برای برگزار کنندگان ان جشنواره وجود دارد اما می‌توان به دستیابی به روش‌های جدید و خلاقانه مانند ایجاد فضاهای جدید، موضوع، جا به جایی تیم داوری به مولفه‌های جدید برای دوری از کلیشه دست یافت.

رئیس انجمن عکاسان ایران در ادامه تاکید کرد: تغییر در مبنا باعث می‌شود که محدودیت مکان از بین برود همچنین باید با تجربه از گذشته و نگاه به آینده موضوعات را برای دوره‌های بعدی جشنواره‌ها برنامه‌ریزی و بررسی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان در اجرای جشنواره استانداردسازی کرد، گفت: این مسئله را می‌شود در سه بخش مطرح کرد در قسمت اول باید به سطح برگزاری یک جشنواره اشاره کنم که باید بر این اساس برنامه ریزی آموزشی صورت بگیرد تا به خروجی مناسبی از یک جشنواره دست پیدا کرد.

زنده روح کرمانی ادامه داد: بخش دوم را منوط به شیوه برگزاری می‌دانم زیرا اجرای یک پروژه به صورت یک جشنواره باید در نوع اجرا و حتی افتتاحیه و اختتامیه در سطح بالایی برگذار شود گا‌ها این مسئله مطرح می‌شود که سطح یک جشنواره را شرکت کنندگان آن تعیین می‌کنند اما من بر این نظر هستم که سطح یک جشنواره را نوع برگزاری آن تعیین می‌کند.

وی افزود: زمانی که سطح برگزاری یک جشنواره به گونه‌ای باشد که ارتباط بین شرکت کننده و جشنواره قطع نشود و هنرمند بتواند ارتباط مستقیم و خوبی با توجه به بسترهای ایجاد شده برقرار کند آن جشنواره موفقیت خود را بدست آورده است.

دبیر اجرایی دوسالانه عکس ایران در خصوص بخش سوم نیز عنوان کرد: دیدگاه و نگاه تیم داوری می‌تواند و هیئت داوری می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در استانداردسازی یک جشنواره در سطح بسیار بالا داشته باشد و جشنواره‌ها باید به صورت دوره‌ای تنوع داوری داشته باشند.

زنده روح کرمانی در پایان با تاکید بر اینکه در ایران در برخی از جشنواره‌های ملی و استانی به استاندارسازی خیلی خوبی دست یافته‌ است، بیان کرد: جشنواره اردیبهشت توانسته با برگزاری چندین دوره جشنواره و رسیدن به پختگی جایگاه خود را بدست بیاورد اما باید توجه داشته باشد که بسترهای مناسب نیز برای بروز استعداد‌ها مانند وجود گالری‌های مناسب و دائم وجود داشته باشد.

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.