تجلیل ازعکاسی که سکوت کرد

جام جم آنلاین: برگزاری یک نمایشگاه در حمایت از حسین پرتوی ، عکاس انقلاب و جنگ تحمیلی‌ تجلیل از عکاسی که سکوت کرد .
عکس حرف می‌زند و عکاس سکوت می‌کند؛ این یک عادت قدیمی‌ است که همه عکس را تحسین کنند و هیچ‌کس نشانی از عکاس آن نگیرد. اما عکاسان ایرانی می‌خواهند این عادت را تغییر دهند، تجلیل از حسین پرتوی شروع این تغییر است.  روز گذشته، نشست خبری یک حرکت خودجوش نمایشگاهی در حالی در بنیاد روایت فتح برگزار شد که باعث این نشست، مردی است که به واسطه بیماری چند سالی است خانه نشین شده است.
قرار است در این نمایشگاه از یک عمر فعالیت هنری حسین پرتوی، عکاسی که با عکس معروفش از مراسم بیعت درجه داران ، افسران و همافران با امام خمینی باعث پیشرفت روند پیروزی انقلاب شد، تجلیل شود.

داریوش عسگری، دبیر نمایشگاه «تجلیل از عکاس لحظات ناب انقلاب» در این نشست، حسین پرتوی را عکاسی منحصر‌به‌فرد خواند که عکس‌هایش تاریخ را نگاشته‌اند و افزود: اگر چه حسین پرتوی اکنون نمی‌تواند سخن بگوید یا حتی حرکت فیزیکی داشته باشد، اما عکس‌های به یادماندنی وی، بخش زنده‌ای از تاریخ به شمار می‌روند که همیشه در جریان هستند.

وی در ادامه، با اشاره به مظلومیت عکاس در هنر معاصر ایران گفت: در سال‌های اخیر با آن‌که همیشه عکس‌های این هنرمند در معرض دید همگان قرار گرفته، اما شخصیت هنری وی آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی برپایی این نمایشگاه را احترام به مقام عکاسان خبری دانست و تصریح کرد: ‌این نمایشگاه، آغاز فصلی نو در احترام به مقام هنر و هنرمند در جامعه خواهد بود.

محمدحسین حیدری، سرپرست انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نیز در این نشست با اشاره به زمینه‌ها‌ی شکل‌گیری این نمایشگاه و ضرورت برپایی آن، گفت: در عرضه‌ تاریخ انقلاب اسلامی،‌ ‌یکی از موثرترین اسناد موجود برای پیشبرد، عکس بیعت همافرمان با امام (ره) بود که در آن سال‌های خفقان، حسین پرتوی برای ثبت آن خطرات زیادی را به جان خرید و با وجود تکذیب این عکس از سوی رژیم پهلوی، در آن زمان به ‌دستور امام (ره) طی ۲ شماره‌ مختلف در روزنامه به چاپ رسید و در پیشبرد جریان انقلاب نقش مهمی ‌داشت.

وی در ادامه با انتقاد از نهادها و ارگان‌های دولتی که بیماری حسین پرتوی را نادیده گرفته‌اند خاطرنشان کرد: امیدواریم سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف دولتی با خرید آثار این نمایشگاه، بخش کوچکی از تالم‌های روحی و جسمی‌ این عکاس انقلاب را بهبود ببخشند.

 بر اساس اعلام دبیر این نمایشگاه، قرار است تمامی ‌عکاسان کشورمان برای اعلام حمایت از حسین پرتوی به عنوان اسطوره عکاسان خبری ۳ قطعه عکس را برای نمایش و البته فروش در نمایشگاهی به همین منظور به دبیرخانه این نمایشگاه که در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به نشانی کدپستی ۱۵۵۱۹۱۳۴۱۱ بفرستند.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.