گله دو عکاس سینما از مدیران جشنواره‌های سینمایی

دو عکاس سینما طی یاداشتی، از مدیران و دبیران جشنواره‌های سینمایی گله کردند.

مهدی دل‌خواسته و آرش صادقی در یاداشت خود به مدیران و دبیران جشنواره‌های سینمایی چنین نوشته‌اند:

«حرفهٔ عکاسی سینما از‌ همان بدو تولد جایگاهی خاص در هنر سینما برای خود یافت. آن هم با دغدغه‌ای تماماً هنری و اجتماعی؛ نه تنها هنر به شمار می‌رود، بلکه می‌باید آنرا هنری نمایشی (به منزلهٔ ابزار فعال و چالشگر سینمایی- اجتماعی) و برخوردار از استعدادی ذاتی در جهت پیوند با عنصری تاریخی دانست.

برای پی بردن به اهمیت عکس باید گفت، ‏عکس فیلم قوی‌ترین شیوه ارتباط فیلم با مخاطبان است، عکس می‌تواند ایجاد این ارتباط را با حضور عکاسان حرفه‌ای، زمینه‌های مناسب رقابتی (بخش مسابقات عکس فیلم) و استفاده صحیح و منطقی از تکنولوژی پیشرفته با کار بردی لازم و موفقیت آمیز به نمایش بگذارد و نقش خود را نشان دهد.

وقتی پیش تولید یک پروژه حرفه‌ای سینمایی آغاز می‌شود، عکاس فیلم بعنوان یکی از نخستین عوامل اصلی فیلم و زود‌تر از برخی همکارانش در زمان تولید حضور دارد. عکاس فیلم نه تنها در زمان فیلمبرداری هم نفس با تمامی عوامل پیش می‌رود بلکه در پس از تولید و تا سال‌ها به عنوان تنها دارنده بانک جامع و کامل آن فیلم همچنان درگیر آن پروژه است.

عکاسی که در طول پروژه وسایل و تجهیزات حرفه‌ای خود را فرسوده و فرسوده‌تر می‌کند و زمانی حتی دستمزد یک فیلمش صرف تعمیر تجهیزاتش می‌شود. اینکه چرا دستمزد‌ها این است و شرایط بدین گونه، اینکه چرا حتی یک نفر از اعضای فعال عکاسان سینما در بین داوران نیست، اینکه چرا حتی یک نفر از اعضای انجمن عکاسان به مراسم افتتاحیه و دریافت جوایز این بخش دعوت نمی‌شود، اینکه چرا جوایز آن با دیگر بخش‌ها برابر نیست، اینکه چرا طبق گفته هیئت محترم داوران بخش عکس و پوستر امسال (رشد تعداد فعالین و شرکت کنندگان در این بخش نشان از توجه به این رشته دارد. هر چند که مواد تبلیغی در سینمای ایران در تراز فیلمهای سینمایی نیست و مسئولین باید به این نکته توجه کنند.) بماند برای وقتش و اهلش.

سخن به گزافه نمی‌گوییم و پیشنهاد می‌کنیم عکس فیلم را همانند دیگر هم نفسانش در‌ همان سال، با‌ همان داوران، در‌ همان روز و با‌ همان جوایز داوری نمایند و یا اینکه بقیه رشته‌ها را همینگونه به بخش‌های مواد شنیداری، مواد دیداری، مواد اجرایی و … در سال بعد پس از اکران بعد از فروش در مغازه‌ها، با داوران جداگانه و با جوایز متفاوت داوری کنند.»

مهدی دل‌خواسته که با داشتن پنج فیلم در جشنواره امسال به عنوان پر کار‌ترین عکاس سینما در این دوره از جشنواره بوده است، عکاس فیلم‌های «طلا و مس»، «بوسیدن روی ماه» و …، برنده چندین جایزه عکاسی فیلم از جشنواره‌های مختلف سینمایی، همچنین دبیر سه دوره بخش مسابقه عکس جشنواره فیلم کودک و نوجوان بوده است.

آرش صادقی با داشتن دو فیلم در جشنواره امسال و عکاس فیلم‌های «فرزند خاک»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» و …، همچنین دبیر سه دوره بخش مسابقه عکس جشنواره فیلم کودک و نوجوان بوده است.

منبع: ایسنا

bokeh_photography_03

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.