چهارمین جایزه شید به عبدالله حیدری رسید

13921102210104534_PhotoL

مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه عکس شید، عصر روز چهارشنبه دوم بهمن ماه با حضور چهره‌هایی چون محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان، لیلی گلستان، نیوشا توکلیان، رعنا جوادی، علی آقاربیع، پیمان هوشمندزاده، مهدی منعم و … و با معرفی استعدادهای جوان، کاندیداهای دریافت جایزه و نفر برگزیده این دوره در گالری محسن برگزار شد.

اجرای مراسم اختتامیه را علیرضا صوت اکبر و رضا حسینی دو تن از عکاسان مطبوعاتی به‌ عهده داشتند

در ابتدای این مراسم، مهدی قاسمی، دبیر چهارمین دوره جایزه شید و عکاس خبرگزاری ایسنا، به روی صحنه آمد و گفت: صحبت درباره‌ی کیفیت آثار این دوره بر عهده‌ی هیأت داوران است، اما افزون شدن عکاسان حرفه‌ای برای من مسرت‌بخش و خوشحال‌کننده بود. دلم می‌خواهد از این فرصت استفاده کنم و معضلی را یادآور شوم و آن، چشم دوختن بخشی از جامعه‌ی عکاسی ایران به خارج از مرزهای کشور است. درست است که می‌توانیم از تجربه‌ی عکاسان فرنگی استفاده کنیم، اما آنچه اهمیت دارد ایرانی بودن و ایرانی نگریستن است.

از نکات جالب این بخش از مراسم، غافلگیری مهدی قاسمی توسط دوستان و همکارانش در خبرگزاری ایسنا بود که کیک تولدش را روی سن بردند و او شمع‌های تولد ۳۴ سالگی‌اش را در حضور جمع فوت کرد.

در ادامه برنامه دو نشان سایت «عکس آنلاین» به جریان های تاثیرگذار در عکاسی اعطا شد.

اسماعیل عباسی مدرس و مترجم عکاسی نخستین نشان عکس آنلاین را به علی‌اکبر شیرژیان به خاطر تالیف کتاب «مستند عکاسی» اعطا کرد و دومین نشان عکس آنلاین هم توسط پیمان هوشمند زاده به رعنا جوادی، همسر زنده‌یاد بهمن جلالی، به خاطر تداوم انتشار حرفه‌ای نشریه «عکسنامه» تقدیم شد.

شیرژیان هنگام دریافت نشان خود گفت: از همه می‌خواهم برای آرامش و شادی روح بزرگانی چون کاوه گلستان، بهمن جلالی، کاظم اخوان و سعید جان‌بزرگی که برای عکاسی از جان مایه گذاشتند و باری که امروز روی دوش ماست، به ما رساندند، یک دقیقه سکوت کنند.

در ادامه برنامه گروه موسیقی «آکولاد» قطعاتی را برای حاضران اجرا کردند تا با با نمایش ویدئویی از نحوه انتخاب آثار برگزیده برای نمایشگاه توسط داوران اهدای جوایز آغاز شود.

با دعوت از سیف‌الله صمدیان، ساعد نیکذات و امیرحسینی، از هفت عکاس زیر ۳۰ سال راه یافته به مرحله نهایی جایزه شید به عنوان استعدادهای جوان عکاسی مستند اجتماعی ایران تقدیر شد. آذین حقیقی، امین رحمانی، حامد نظری، عبدالله حیدری، فرشید تیغه‌ساز، گل‌آرا سجادیان و مسیح مستأجران عکاسانی بودند که در این بخش تقدیر شدند.

همچنین بر اساس خبر اعلام شده در مراسم اختتامیه، شرکت بیمه دانا تمامی عکاسان شرکت کننده در جایزه شید را تحت پوشش خود قرار داد. بر این اساس شرکت بیمه دانا به تمامی عکاسان شرکت کننده در جایزه عکس شید (اعم از راه یافته و حذف شده) ۲۰ در صد تخفیف در بیمه ثالث و ۴۰ درصد تخفیف در بیمه بدنه اعطا کرد. همچنین ۲۰ عکاس برگزیده و راه یافته به بخش نمایشگاهی تحت پوشش بیمه نامه عمر و حوادث انفرادی تا سقف ۵۰ میلیون تومان قرار گرفتند. علاوه بر این، دوربینهای عکاسی ۷ نفر کاندیدای دریافت جایزه شید تحت پوشش بیمه نامه کامل مسئولیت اموال الکترونیکی قرار گرفت و برنده چهارمین جایزه عکس شید نیز بطور اختصاصی تحت پوشش بیمه نامه حوادث تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان از طرف شرکت بیمه دانا است.

در ادامه برنامه بر اساس آرای هیات داوران، هفت عکاس به عنوان کاندیداهای دریافت جایزه معرفی شدند. بهروز مهری، جلال شمس‌آذران، حامد نظری، حنیف شعاعی، عبدالله حیدری، مریم رحمانیان و مسیح مستأجران به عنوان کاندیداهای دریافت چهارمین دوره جایزه شید روی صحنه آمدند و جوایز خود را از دستان محمود کلاری، نیوشا توکلیان و علی آقاربیع دریافت کردند.

سرانجام مهدی قاسمی نام برنده شید ۲۰۱۳ را از پاکت بیرون آورد و عبدالله حیدری با مجموعه‌ی «بچه‌های مدرسه شین‌آباد» به عنوان برگزیده جایزه شید این دوره معرفی کرد.

حیدری پس از دریافت جایزه‌اش گفت: من هیچ وقت برای جایزه عکس نگرفته‌ام، اما دوست داشتم کارهایم در جشنواره‌ها به نمایش گذاشته شود. برای بچه‌های شین‌آباد که از افسردگی و ناتوانی مالی رنج می‌برند و حتی با مادرانشان هم درد دل نمی‌کنند، دعا کنید. آن‌ها بچه‌هایی هستند که به دلیل یک اتفاق غیرمترقبه مسیر زندگی‌شان عوض شد. من باز هم با آن‌ها در ارتباط خواهم بود.

عکس یادگاری کاندیداهای دریافت جایزه با داوران، پایان‌بخش آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه شید بود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.