ماهیت عکس ها؛ تجربه های تئوری استیون شور

الهام صالح/ دوربین.نت: عکس در وهله اول، یک شی ء فیزیکی است. پس سطح فیزیکی، نخستین ماهیت عکس به شمار می رود، اما عکس ها چه ماهیت هایی دارند؟ برای یافتن این پرسش، مطالعه کتاب «ماهیت عکس ها» را به شما پیشنهاد می کنم.

در این کتاب درباره سطح فیزیکی عکس چنین نوشته شده:«مشخصه های فیزیکی عکس، کیفیت بصری تصویر را تعیین می کنند؛ تختی صفحه عکس، ساختار سطح تصویر را به وجود می آورد. لبه های عکس، محدوده تصویر را معین می کنند. ایستایی تصویر، گذشت زمان را یادآوری می کند.»

اما از نگاه «استیون شور»؛ نویسنده این کتاب، عکس ها دارای سطح های دیگری هم هستند. سطح نمایشی، یکی دیگر از این سطوح است که تختی فضا، قاب عکس، زمان و وضوح عکس را شامل می شود. شور، از این ۴ عامل به عنوان مضمون و ساختار نمایشی عکس نام می برد.

عکاس، سوژه هایی را برای عکاسی انتخاب می کند که با طرح ذهنی خود مطابقت دارد، یا این که تصاویر را مطابق طرح ذهنی خود می سازد. این همان سطحی است که از آن با عنوان طراحی ذهنی نام برده شده. طراحی ذهنی هم یکی از عوامل تشکیل دهنده ماهیت عکس به شمار می رود.

سطح ذهنی یکی دیگر از سطوح عکس است که عکاس با انتخاب عواملی مانند زاویه دید مناسب، قاب تصویر، زمان و وضوح، آن را برای بیننده، شفاف تر می سازد.

استیون شور، در کتاب «ماهیت عکس ها»، با ارائه این مباحث به زبانی ساده، درک آن ها را برای علاقه مندان به عکاسی تسهیل می کند.

او تا ۱۷ سالگی به استودیوی اندی وارهول می رفت و از دوستان او عکاسی می کرد. در ۲۳ سالگی، اولین عکاس زنده دنیا بود که در موزه هنری متروپولیتن در نیویورک، نمایشگاه برگزار کرد. در سال ۱۹۸۲ برنامه عکاسی دانشکده بارد نیویورک را تاسیس کرد.

کتاب «ماهیت عکس ها»، نتیجه سال ها فعالیت او در زمینه عکاسی است. کتابی که صرفا مجموعه ای از مقالات جدی نیست، بلکه تجربیات نویسنده را به صورت کاملا ملموس و قابل فهم در کنار مثال های تصویری به مخاطب منتقل می کند.

این کتاب که در کنار مفاهیم آن از عکس های عکاسان مختلف دنیا هم استفاده شده، فصل های درباره نویسنده، مقدمه انتشارات فیدون، ماهیت عکس ها، سطح فیزیکی، سطح نمایشی، سطح ذهنی، طراحی ذهنی و واژه ها و نام ها را دربرمی گیرد.

ماهیت عکس ها/ استیون شور/ مترجم: محسن بایرام نژاد/ نشر مرکب سفید

890923

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.