نمایشگاه عکس “محله هادی آباد” در قزوین

mahale

نمایشگاه عکس “محله هادی آباد” پنجشنبه ۲۶ دی در قزوین افتتاح می‌شود.

افتتاحیه ساعت ۱۷ در نگارخانه میرعماد برگزار می‌شود.

این نمایشگاه تا ۳ بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۱۳. ۱۶ تا ۱۹  دایر است.

مکان : قزوین. بلوار دانشگاه بین الملل امام خمینی
نبش بوستان هشت بهشت
فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س).

.

به نام هستی بخش

“محلّه” واژه بازمانده ای است از نظام زبانی- شناختیِ گذشته که همواره دو مفهوم “هویّت” (به معنای فرهنگی و اجتماعی اش) و “فضا” (به معنای فیزیکی و زیستی اش) در آن تنیده اند. محلّه هنوز برای خرده فرهنگ ها، قومیت ها و گرایش های دینی و رفتاری، نقش آفرینی می کند.

برای مردمان شهر، محلّه های متعددی در خاطره جمعی شان معنا بخش است. اگرچه آنان امروزه چند سویگی هویّت را در ترکیب هایی از هویّتِ شهروندی، هویّت ملی، هویّت جهانی و… در فضاهای گوناگون تجربه می کنند ولی همچنان طعمِ صمیمیِ هویّت محلّی را به یاد می آورند.

گفتمانِ فن سالارانه(مهندسی)، مدام روایت های به ظاهر متقاعد کننده ای از تغییر و اصلاح  بافت های فرسوده ارائه می دهد و تمامی نابهنجاریها و نابسامانیهای محلّه را به ابعاد فیزیکی اش فرو می کاهد و گویی چشم فرو می بندد به رویه های دیگرِ مفهوم محلّه.

عکس “به نگریستن” معنا می بخشد و از مَعبری زیبا شناسانه اندیشه را با دعوتی دوباره به تکاپو انداخته و لایه های آن را میکاود. امروز در میان این مجموعه عکس می توان دوباره به محلّه نگریست و جای هویّت آن را میان زندگی امروز جستجو کرد. شاید در نگاهی چند سویه بتوان اندیشه فیزیکیِ اصلاح بافت فرسوده را تغییر داده و مفهوم انسانیِ “احیاء محلّه” را در افقی دیگر رصد نمود.

محسن جمال کاظمی

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.