چیزی تو کشو نیست؛ همراهی شعر و عکس

الهام صالح/ دوربین.نت: معلوم نیست مرد در میانه خیابان چه می کند. دست هایش در حال حرکت است و ناواضح. شاید چیزی در دست دارد، چوبی، سنگی، اما معلوم نیست. دهانش به فریادی بلند شده و چشم هایش در پشت عینکی که نور از آن منعکس می شود، پنهان است. فقط این که در میانه خیابانی خلوت با عبور یکی- دو خودرو ایستاده. شاید یک یاغی است، شاید هم مردی در طلب کمک که یکی از بستگانش یا حتی فردی غریبه را می خواهد نجات بدهد.

عکس را «برت گلین» ثبت کرده و شعری که برای آن انتخاب شده، شعری است از «چارلز بوکوفسکی» با عنوان «برای روباه ها»:«دلت به حال من نسوزد/ من یک آدم نالایق ناراضی ام.»

اغلب شعرها و عکس های کتاب «چیزی تو کشو نیست»، اینگونه اند؛ یکدیگر را تکمیل می کنند و یکدیگر را توضیح می دهند، اما شعرها و عکس هایی هم هستند که خیلی باید تلاش کنی تا همگونی بین آن ها را بیابی.

شعر «تابستان با مونیکا ۲۶» جزو دسته ای است که با عکس همگونی دارد. عکس، خودنگاره ای از «نن گلدین» است که یک ماه بعد از کتک خوردن او به ثبت رسیده؛ زنی با موهای فر، لب های سرخ و صورتی که در کنار چشم ها به شدت کبود شده. شعر «تابستان با مونیکا ۲۶» طنزی تلخ و پنهان دارد:«خب، معذرت می خوام انقدر ناجور زدمت/ ولی دفعه بعد کاری که بهت می گم بکن/ حالا چرا اینجوری نیگام می کنی/ مونیکا سوپ ات داره سرد می شه.»

«چیزی تو کشو نیست»، در واقع مجموعه ای از شعر و عکس جهان است؛ عکس هایی در کنار شعرها و شعرهایی که به نوعی عکس را شرح می دهند. عکس ها، سیاه و سفید، یا رنگی هستند. بین آن ها می توان عکس هایی از عکاسان مطرحی مانند «ادوارد وستون»، «آندره کرتژ»، «ویلیام هنری فوکس تالبوت» و «استیفن شور» را مشاهده کرد.

حتی در این کتاب از عکاسان ایرانی مانند «فرحناز شریفی» (از مجموعه وقتی همه خواب بودند- ۱۳۹۰)، «محمد غزالی»، (مغازه قصابی، از مجموعه درهای بسته و چشم های خفته) «بهنام صدیقی» (از زندگی در بم ۱۳۸۲)، «مهدی وثوق نیا» (از گراند هتل ۱۳۸۸)، محمدرضا میرزایی» (انگار، ۱۳۸۹)، «شهریار توکلی» (۱۳۸۴) و «هاوار امینی» (از مجموعه انفال، بدون عنوان ۱۳۸۷) هم موجود است.

«کارلوس دراموند دآندارده»، «یهودای آمیخای»، «مارک استرند»، «وندی کوپ» و «لیندا پاستان»، هم برخی از شاعرانی هستند که شعرهایشان در این کتاب در کنار عکس ها قرار گرفته. این شاعران در پایان کتاب به مخاطب معرفی می شوند.

«تو مشغول مردنت بودی»، کتاب دیگری از گزیده شعر و عکس جهان است که توسط حرفه هنرمند منتشر شده.

چیزی تو کشو نیست/ ترجمه: محمدرضا فرزاد/ انتخاب تصاویر: شهریار توکلی/ حرفه هنرمند

910821_3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.