نشست خبری دومین دوره «ده روز با عکاسان»

_MG_1247a

نشست خبری دومین دوره «ده روز با عکاسان»، روز چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۲ با حضور ساعد نیک‌ذات، رئیس انجمن عکاسان ایران و سیف‌اله صمدیان در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

ساعد نیک‌ذات، رئیس انجمن عکاسان ایران در ابتدای این نشست از روند شکل‌گیری انجمن عکاسان گفت: نخستین دوره برنامه «ده روز با عکاسان» با طرحی از فرزاد هاشمی با برنامه‌هایی هم‌چون برگزاری نمایشگاه کتاب در حوزه عکاسی، نمایشگاه عکس از اساتید و اعضای انجمن، مسترکلاس، زلزله، اعتیاد، نمایش فیلم، ورک‌شاپ برگزار شد.

نیک‌ذات گفت: بزرگترین هدف ما هویت بخشیدن به هنر عکاسی است. ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که دست هر کس یک دوربین است و با آن عکاسی می‌کند. به نحوی که تصویری که ما از هنر عکاسی و عکاس حرفه‌ای در ذهن داریم،‌ مخدوش شده است؛ بنابراین باید از نظر حرفه‌ای یک نظام به عکاسی داده می‌شد که عکاسان با هویت سازمان‌یافته فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

امسال هم به خاطر مسائلی مثل جابه‌جایی دولت و مشکلات مؤثر در اقتصاد، باز هم بر خودمان تکیه کردیم و به عنوان NGO کار خود را ادامه خواهیم داد. عنوان نمایشگاه امسال «پروژه عکاسی» است که توسط سیف‌الله صمدیان دبیر اجرایی برنامه «ده روز با عکاسان» در جلسات هیات مدیره مطرح شد.

او در پایان خاطرنشان کرد: پوستر دومین دوره برنامه «۱۰ روز با عکاسان» توسط ابراهیم حقیقی طراحی شده است.

در ادامه نشست سیف‌الله صمدیان، دبیر اجرای دومین دوره برنامه «۱۰ روز با عکاسان» گفت: شاید جدیدی‌ترین حرکت آموزشی ما برای جامعه عکاسی در ۱۰ روزی باشد که این برنامه برگزار خواهد شد. این روزها خیلی‌ها عکاسی می‌کنند، به صورت تک‌عکس یا مجموعه‌ای، اما رسیدن به یک پروژه عکاسی مسیری طولانی به لحاظ تجربه و عمق به لحاظ معنادهی به جهان اطراف نیاز دارد که باید در یک زمان طولانی اتفاق بیفتد به این جهت عنوان نمایشگاه را «پروژه عکاسی»‌ انتخاب کردیم تا نمونه‌های بارزی از تاریخ عکاسی ایران را برای آموزش به نمایش بگذاریم.

او افزود: به خاطر معلق بودن بودجه در نظر گرفته شده توسط دولت و همچنین تحریم‌ها، ما در دوره پیش و همچنین این دوره با مشکلات مالی فراوانی روبرو بوده‌ایم. ۲۱ پروژه برای نمایش آماده شده که سعی کردیم خرج روی دست کسی گذاشته نشود. این پروژه‌ها عین مؤلف بودن در هر رشته‌ای، یک ایده را مدیریت زمانی و محتوایی می‌کند و به صورت خلاقانه پیگیری شده است. برخی از این پروژه‌ها ۲۰ تا ۳۰ سال است که کار می‌شوند و هنوز ادامه‌دار می‌شود. معادل این پروژه‌ها مانند آفرینش یک سمفونی برای یک آهنگساز است.

دبیر اجرایی دومین دوره برنامه «۱۰ روز با عکاسان» درباره‌ی برنامه‌های این دوره گفت: ویژگی این دوره مروری است بر تاریخ ۳۵ سال عکاسی ایران در دوره‌ای که با عکاسی افرادی چون محمود کلاری آغاز شده و هم‌چنان ادامه دارد. پروژه مشترکی از نخستین روزهای انقلاب که گلستان و فرنود با عنوان «به مجنون بگو زنده بمان» تهیه کرده بودند و هم‌چنین پروژه آزاده اخلاقی با عنوان «به روایت یک شاهد عینی» و عکس‌های سیاه و سفید نیکول فریدنی از جمله پروژه‌های عکاسی هستند که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

او ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم به جز نمایش عکس‌ها و بیانیه هر عکاس برای پروژه خود و بیوگرافی‌اش، چهار شب را برای میزگرد با حضور عکاسان و کارشناسان که از میان اعضای هیات مدیره انجمن انتخاب می‌شوند، داشته باشیم. در این میزگردها، عکاسان در مورد پروژه خود هدف‌شان از شروع آن، اجراییات و مراحل طی شده تا پایان اجرای پروژه را توضیح می‌دهند و پرسش‌ها جواب دهند.

سیف‌اله صمدیان برنامه میزگردهای «ده روز با عکاسان‌‌» را این‌گونه عنوان کرد:

سه‌شنبه پنجم آذرماه در سالن شهناز ساعت ۱۶ میزگرد با حضور مجید دوخته‌چی‌زاده(چندگانگی)، آزاده اخلاقی(به روایت یک شاهد عینی) و ابراهیم حقیقی(طبیعت بی‌جان ) با کارشناسی ابراهیم حقیقی و از ساعت ۱۸ میزگرد دوم رومین محتشم( پرسه‌های بی‌سرانجام)، صمد قربان‌زاده(کابوس‌های خاکستری)، علیرضا میرزایی( تبعید به ساعت گرگ و میش) با کارشناسی محمد مهدی رحیمیان

چهارشنبه ششم آذرماه ساعت ۱۶ سالن شهناز آثار زنده‌یاد نیکول فریدنی(ایران سیاه و سفید)، مرتضی پورصمدی‌(عشایر ایران)، امیرعلی جوادیان(عروسی‌های سنتی ایران)، محمدرضا بهارناز(عروس برون) با کارشناسی فرزاد هاشمی

شنبه نهم آذرماه از ساعت چهار بعدازظهر فخرالدین فخرالدینی(پرتره مفاخر ایران )، محسن راستانی(خانواده ایرانی) و مهدی منعم(قربانیان جنگ تحمیلی) با کارشناسی مسعود زنده‌روح‌کرمانی  و ساعت شش عصر مریم زندی(چهره‌ها)، مجید سعیدی(زندگی در جنگ) و بهزاد ترکی‌زاده(رویای آبی) با کارشناسی سعید دستوری

روز یکشنبه ۱۰ آذرماه از ساعت ۱۶:۳۰ میزگرد ما با حضور محمود کلاری(روزهای انقلاب)، آثار زنده یاد کاوه گلستان و محمد فرنود(به مجنون بگو زنده بمان )، جمشید بایرامی(مستند اجتماعی آئینی) و عباس تحویلدار(ادیان در ایران) با کارشناسی محمود کلاری

هم‌چنین آیین گشایش دومین دوره «ده روز با عکاسان» روز شنبه دوم آذرماه ۱۳۹۲ در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

عکس از نغمه مقصودلو

اشتراک گذاری

۱ یک نظر

  1. مهدی

    “به خاطر مسائلی مثل جابه‌جایی دولت و مشکلات مؤثر در اقتصاد، باز هم بر خودمان تکیه کردیم و به عنوان NGO کار خود را ادامه خواهیم داد”

    حرف جالبیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.