گزارش افتتاح نمایشگاه خبری دوربین.نت

عکس ها زیر سقف نقش جهان

IMG_5278

جشنواره ای دیگر از راه رسید؛ در هشتمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت. از بین حدود ۲ هزار تک عکس و ۲۲ مجموعه، ۱۲۱ قطعه عکس و ۱۰ مجموعه مستند اجتماعی توسط داوران انتخاب شد و ۲۲۱ عکس به نمایشگاه راه یافت. این نمایشگاه، چهارشنبه ۴ آبان در مرکز هنرپژوهی نقش جهان افتتاح شد.
اول؛ اجتماعی
خودرو داخل آب است و مردها در تلاشند تا آن را از آب خارج کنند. تصویری که به ثبت رسیده، به موضوع سیل در فومن اختصاص دارد. جمعیتی از زن ها کنار یکدیگر ایستاده اند. بین آن همه زن، یک مرد هم دیده می شود. رنگ سفید لباس او که متمایز از رنگ سیاه چادر زن ها است و قرار گرفتنش در میانه عکس، باعث می شود بهتر دیده شود، اما یک مرد دیگر هم چند ردیف عقب تر کنار زن ها ایستاده. فهمیدن این که قضیه چیست، دشوار است، اما شرح عکس به کمک بیننده می آید. جمعیت زن ها و ۲ مرد داخل تصویر در حال خواندن نماز میت هستند. جوانی بین زغال ها نشسته. عکس در واقع پرتره ای از یک کارگر در کنار بسته های زغال است.
این ها همه عکس هایی از بخش اجتماعی هستند که در ورودی نمایشگاه روی دیوارها نصب شده اند. ۱۵ عکس هم به این بخش راه یافته است. عکس های بخش فرهنگ و هنر در کنار این بخش قرار گرفته.
مردی در حال تاب خوردن، اما مرد، واقعی نیست، مجسمه است، مجسمه ای که به نظر می رسد از تاب خوردن لذت می برد. این تصویر، به جشنواره هنر محیطی شهر تهران که در بوستان لاله برگزار شده، اختصاص دارد. گروهی از جوان ها در حال نواختن ساز هستند. فضایی که در آن قرار گرفته اند، دیوارهای ساختمان و یخچال کوچکی که در تصویر است، با جوان ها و سازهایی که در دست گرفته اند، تضاد دارد. دختری رو به تصویر حمید سمندریان در حال گریستن است. عکس به  بزرگداشت حمید سمندریان اختصاص دارد. عکسی از نمایش ویتسک هم بین عکس ها دیده می شود. این ها فقط ۳ تصویر از تصاویر بخش فرهنگ و هنر هستند. جمعا ۱۵ تصویر به این بخش راه یافته است.

IMG_5527

انتخاب های سختگیرانه
فضای نمایشگاه به اتاقک هایی کوچک تقسیم شده. عکس های بخش های ورزش و بین الملل در اتاقک اول هستند. اینجا می توان عکس دیدارهای تیم های استقلال و پرسپولیس، مسابقات پرورش اندام در مشهد، پیست پاراگلایدر در تهران، مکه و منطقه کبیرا را مشاهده کرد. ۱۶ عکس به بخش ورزش و ۵ عکس هم به بخش بین الملل راه یافته، اما این ها تنها بخش های نمایشگاه نیستند. اتاق دوم به عکس های انتخابات و سیاسی اختصاص دارد. جملات، عکس ها را شرح می دهند؛ حاشیه مجلس، راه پیمایی ۲۲ بهمن و تدفین شهدای گم نام در عسلویه که جزو ۸ عکس راه یافته به بخس بخش سیاسی هستند.
عکس هایی از تاسیسات پتروشیمی در بندر ماهشهر، حضور بانوان پرتقال فروش در قائم شهر و کارخانه دفع بهداشتی پسماند اهواز را می توان در بخش اقتصاد و بین ۱۵ عکس راه یافته به این بخش مشاهده کرد. بین این بخش ها، سیاسی، بخشی است که توانسته نظر «طاهره عابدی» را به خود جلب کند. عابدی که یکی از عکس هایش به بخش ورزش راه یافته، عکس های بخش اقتصادی را هم دوست دارد. او درباره نقطه قوت نمایشگاه می گوید:«فکر می کنم در نمایشگاه امسال، انتخاب عکس ها سختگیرانه تر بوده. عکس های همه بخش ها خوبند.»

IMG_5383

عکس ها و موضوعات متنوع
عکس های بخش آیین و مذهب، سفرهای دوربین.نت و موبایل در سالن اصلی قرار گرفته اند. زائرانی که پای پیاده به زیارت یک امامزاده می روند و پرندگان ساحل بوشهر، تصویرگر بخش سفرهای دوربین.نت هستند، همان بخشی که مورد توجه «مرضیه حسینی»، یکی از بازدیدکننده ها قرار گرفته. او علاوه بر بخش سفر، عکس های بخش اجتماعی را هم دوست دارد. «منیره حسینی» هم از عکس های بخش اجتماعی و اقتصادی به عنوان بخش مورد علاقه اش نام می برد. جمعا ۹ قطعه عکس به بخش سفر راه پیدا کرده. بخش های آیین و مذهب و موبایل هم به ترتیب ۱۶ و ۵ قطعه عکس را در خود جای داده اند.
از سفر تا انتخابات، سیاسی، بین الملل و … بخش های نمایشگاه همه نوع موضوعی را دربرمی گیرند. این تنوع همان نکته ای است که «میترا منشی زاده» به آن اشاره می کند. او که دانش آموز سال سوم رشته گرافیک است، درباره عکس ها می گوید:«همه عکس ها حرفه ای نیست، اما در عین حال جذابیت دارد و مخاطب عام و خاص را جذب می کند. در هر بخش هم چند عکس خاص وجود دارد. نمایشگاه عالی است.»
«کیارش فرح بخش» هم از بخش های سیاسی و مستند اجتماعی به عنوان بخش هایی قوی نام می برد. درباره نقطه قوت نمایشگاه هم می گوید:«نقطه قوت نمایشگاه این است که عکس ها تنوع دارند و از فرهنگ و هنر تا سیاسی را می توان بین آن ها دید.»

IMG_5340

اندیشه عکس ها
«می گویند معدن، مرد می سازد، اما باید مرد باشی تا بتوانی در دالان های خفه و تاریک با آن نور کم دوام بیاوری، مدت ها خورشید را نبینی و فرهادی باشی که در دل سنگ های سخت به عشق روزی حلال پیش می رود.»
این جملات، بخشی از شرح عکس مجموعه ای با نام «معدن» است که یکی از عکس های مجموعه مستند اجتماعی به شمار می رود. ۱۰ مجموعه به این بخش راه پیدا کرده اند. این بخش به زیباترین شکل، معضلات اجتماعی را به تصویر کشیده، اما بخش مورد علاقه «حمزه محمدحسینی» نیست. به نظر او بخش سیاسی به خاطر اندیشه ای که در عکس های آن دیده می شود، بخس خوبی است.
محمدحسینی که عکاس خبرگزاری فارس است، درباره نمایشگاه می گوید:«نسبت به پارسال، سطح عکس ها بالاتر بود. معلوم است که عکاس ها بیشتر کار کرده اند.»
او معتقد است که عکاس ها با شرکت در نمایشگاه ها و جشنواره ها می توانند خود را محک بزنند. درباره جشنواره عکس خبری دوربین.نت هم می گوید:«این جشنواره، به صورت مستقل برگزار می شود، بنابراین باید به برگزارکنندگان آن آفرین گفت.»

+ گزارش تصویری افتتاحیه

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.