نشست صمیمانه با محمد نوروزی برگزار شد

 

news4

محمد نوروزی

 الهام صالح/ دوربین.نت: «محمد نوروزی»؛ عکاس پیشکسوت پس از گذراندن دوران نقاهت به جامعه عکاسی بازگشت. عکاسان در مدت بیماری وی نگران و دلتنگ بودند. آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت، به همین دلیل نشستی صمیمانه را با حضور این عکاس در مرکز مشارکت های فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار کرد که در آن عکاسانی مانند «محمد فرنود»؛ عکاس sipa، «سیاوش حبیب الهی»؛ عکاس ایبنا و «داریوش عسگری»؛ دبیر سرویس عکس روزنامه کیهان حضور داشتند.

با عکس هایمان تاثیر می گذاریم

آیه های قرن که آغازگر برنامه است، به دل ها تلنگر می زند. خداوند در سوره لقمان خطاب به انسان تاکید می کند که «و هرگز به تکبر و ناز از مردم رخ متاب و در زمین با غرور و تبختر قدم برمدار که خدا هرگز مردم متکبر خودستا را دوست نمی دارد.»

این آیات، بخشی از مباحث اخلاقی است که در قرآن بیان شده. محمد نوروزی هم بر رعایت اصول اخلاقی تاکید دارد. بیماری برای او یک روند داشت که درباره این روند این طور توضیح داد:«حدود ۱۳ سال پیش هنوز بازنشسته نشده بودم. آن موقع دردی در گردن و ستون فقراتم شروع شد که به آن بی توجهی کردم. متاسفانه حق جسمم را رعایت نمی کنم. یک بار که نزد پزشک رفتم، پزشک از من خواست تا در وقت ویزیت بعدی وسایل کارم را هم همراهم ببرم. وقتی که پزشک، کوله دوربینم را در دست گرفت، گفت:«شغلت را عوض کن و زندگی ات را از تهران بیرون ببر. این راه سلامت توست.»

درد گردن و ستون فقرات تا مدت ها با نوروزی بود تا این که امسال در ماه مبارک رمضان شدت گرفت. در این برهه بود که پزشکان به وجود یک کیست در مخچه او پی بردند. وی که  تحت عمل جراحی قرار گرفته و بهبود یافته، به عکاسان توصیه کرد که زمان کار با کامپیوتر دقایقی را هم به استراخت بپردازند و اگر کار عکاسی را کنار نمی گذارند، دست کم از ورزش های مخصوص عکاس ها استفاده کنند.

نوروزی بر این موضوع تاکید کرد که عکاسی، حرفه ای تاثیرگذار است:«ما عکاس ها با عکس هایمان می توانیم باعث اثر خیر هم باشیم. این موضوع را امتحان کنید و از آن غافل نباشید.»

از سایه گریزی نیست

«داریوش عسگری»؛ دبیر سرویس عکس روزنامه کیهان و «محمد فرنود»؛ عکاس sipa هم در این نشست حضور داشتند. داریوش عسگری، درباره نوروزی گفت:«آقای نوروزی یکی از پاک ترین عکاسان کیهان بود و در کارش دقت ویژه ای داشت. اخلاقی گرایی هم یکی از ویژگی های بارز شخصیت ایشان است.»

محمد فرنود هم به این موضوع اشاره کرد که دردهای جسمی مانند درد گردن، یا کمردرد جزو ناراحتی های جسمی معمول عکاس ها است.

وی که در دهه ۵۰ با روزنامه اطلاعات وارد حرفه عکاسی خبری شد و بعدها به روزنامه کیهان رفت، از ادب و احترام به عنوان ویژگی های اخلاقی نوروزی نام برد. درباره او هم این طور توضیح داد که:«هر عکاس برای خودش وظایفی را تعیین می کند. ایشان هم همین طور است و با این که بازنشسته شده، همچنان عکاسی می کند و تجربیاتش را در اختیار عکاسان قرار می دهد.»

فرنود به عکاسان توصیه کرد که وقتی عازم سفر هستند، یا در شرایط عادی فقط وسایل عکاسی را که نیاز دارند با خود حمل کنند. درباره حرفه عکاسی هم گفت:«از سایه، گریزی نیست. سوژه هایی که از آن ها عکاسی می کنیم، در زندگی روزمره، همیشه همراه ما هستند.»

در این نشست صمیمانه، برخی از عکاسان حاضر در جلسه هم خاطرات خود را از سفرهای مشترکی که با نوروزی داشتند، بیان کردند.

پایان بخش برنامه هم اعطای هدیه ای از سوی مرکز مشارکت های فرهنگی هنری شهرداری تهران به محمد نوروزی بود و حاضران در نشست هم عکس پرتره ای از محمد نوروزی را برای وی امضا کردند.

این نشست صمیمانه، سه شنبه ۹ مهر در مرکز مشارکت های فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

news1

امضای حاضرین بر روی عکس محمد نوروزی و اهدای عکس به وی

news2

عکس یادگاری برخی از حاضرین

news3

اهدای عکس امضا شده محمد نوروزی به وی

news5

محمد نوروزی و حمیدرضا معدنی از اعضای هیات مدیره دوربین.نت

news6

محمد نوروزی

news7

«داریوش عسگری»؛ دبیر سرویس عکس روزنامه کیهان

news8

«محمد فرنود»

news9

اهدای هدیه مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری توسط شهریار کاظمی مدیر مرکز به محمد نوروزی

news10

نمای سالن

۱ یک پینگ

  1. پینگ بک: وبلاگ دوربین.نت » نشست صمیمانه با محمد نوروزی برگزار شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.