شعرها از عکس می‌گویند

الهام صالح/ دوربین.نت: کتاب های عکس چند دسته اند؛ برخی از آن ها به آموزش اختصاص دارند. در این کتاب ها فنون عکاسی از ترکیب بندی، رنگ در عکاسی، کادربندی، انتخاب سوژه و … به مخاطب آموزش داده می شود.

برخی کتاب های عکس، بیشتر به نقد عکس می پردازند. در این نوع کتاب ها تصویرهایی که توسط عکاسان مختلف به ثبت رسیده، از نظر فنون عکاسی، نقد و بررسی می شود.

در برخی از کتاب های عکس، هدف مولف یا نویسنده، آشنا ساختن مخاطب با عکاسان مطرح و تاثیرگذار جهان است. برخی از کتاب های عکس هم مجموعه ای از تصاویر اعم از تصاویر بناها، مناظر، طبیعت و … را دربرمی گیرند.

در این کتاب نویسنده در اثری متفاوت از عکس ها می گوید، اما نه از تکنیک های عکاسی. حتی از نقد و بررسی عکس هم خبری نیست و نه حتی از عکس هایی که در صفحات کتاب، جا خوش کنند. «هنر عکاسی و شاعرانگی عکس»، در واقع شعرواره هایی درباره عکس است. موضوعاتی مانند سوژه و ابژه، در شعرها خودنمایی می کنند:«چشم عکاس پلی است میان سوژه و ابژه، دوربین به دنبال این بینش از شانه های عکاس بالا می رود.»

نویسنده در شعرها از موضوعاتی مانند اجزای دوربین هم بهره گرفته:«عدسی دوربین، نمادی از یک تفاهم است که چشم سوژه و عکاس بدان پنهانی راه یافته اند.»

کلمه های کتاب با پیچیدگی های عجیبشان، شباهت عجیبی به کاریکلماتورهای پرویز شاپور دارند، اما نه به پختگی کاریکلماتورهای او:«نگاتیو تجربه ای تاریک است که پوزیتیو آن را به روشنی با عکس، پشت سر می گذارد.»

اما شاید بهترین تعریف از این کتاب، همان باشد که در مقدمه عکاس بیان شده:«پیرحیاتی همانند تمامی عکاسان و نقاشها عکسهایش را نشان می دهد و دوست دارد همان عکس ها، تمام گویا باشد. همان طور که جملات او سیالند ذهن خواننده نیز جاریست و «نقطه» پایان جمله نخواهد بود. یعنی به ضرب نقطه نمی توان جمله را به پایان برد.»

در واقع تعریف ارائه شده، تعریف دقیقی است؛ جمله ها با نقطه به پایان نمی رسند، بلکه در ذهن مخاطب آغاز می شوند.

در کنار هر یک از شعرهای کتاب «هنر عکاسی و شاعرانگی عکس»، ترجمه هر یک به زبان انگلیسی هم موجود است.

هنر عکاسی و شاعرانگی عکس/ محمد پیرحیاتی (مونس)/ ترجمه: مهدی افشار/ انتشارات روزنه

34070

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.