گفت‌وگو با عکاس فیلم «فرزند چهارم»

علی نیک‌رفتار، عکاس فیلم «فرزند چهارم»، به بهانه‌ی برپایی نمایشگاه عکس‌های این فیلم از سختی‌های کار در این پروژه گفت.

این عکاس درباره‌ی برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه مجموعه‌ای از عکس‌های صحنه و پشت صحنه‌ی فیلم «فرزند چهارم» ساخته‌ی وحید موسائیان است. بیشتر این عکس‌ها مربوط به بخشی از فیلم است که در کشور آفریقا می‌گذرد.

او افزود: عکاسی از این فیلم در شرایط راحتی صورت نگرفت. به طور کلی کار در خارج از کشور سختی‌های زیادی دارد، اما چون این پروژه در کشوری ساخته می‌شد که به دلیل هم‌مرز بودن با سومالی احتمال ترور و بمب‌گذاری وجود داشت، از نظر امنیتی با مشکل مواجه بودیم و این مسئله کار را سخت‌تر می‌کرد. علاوه بر این نبود امکاناتی مثل محل اسکان و نبود بهداشت از عواملی بودند که کار در این پروژه را با مشکل مواجه می‌کردند.

نیک‌رفتار در ادامه اظهار کرد: با همه‌ی این مشکلات، در نهایت خروجی کار خوب بود. عکاسی از این فیلم در عین سختی‌هایی که داشت برای من لذت‌بخش بود. هر منطقه‌ای با هر موقعیتی می‌تواند به نوعی برای یک عکاس محلی برای مستندنگاری، اقلیم‌نگاری و چهره‌نگاری باشد که کار را برای کسی که به این حوزه علاقه داشته باشد، لذت‌بخش می‌کند.

این عکاس همچنین درباره‌ی عکاسی از فیلم گفت: هر عکاسی نمی‌تواند در حوزه‌ی عکاسی از فیلم موفق باشد. ما در زمینه‌های عکاسی صنعتی، پرتره و خبری عکاسان بسیار خوبی داریم، اما کسی می‌تواند در عکاسی از یک پروژه‌ی فیلم‌سازی موفق عمل کند که نگاه سینمایی داشته باشد و سینما را بشناسد.

او ادامه داد: عکاسی از فیلم ترکیبی از چند رشته‌ی عکاسی است. عکس‌های یک فیلم به نوعی کالای تبلیغاتی آن محسوب می‌شوند، بنابراین کار در این حوزه بدون شناخت درست از سینما و تجربه‌ی کافی میسر نمی‌شود.

علی نیک‌رفتار متولد ۱۳۳۸ و فارغ‌التحصیل رشته‌ی عکاسی از دانشکده‌ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. عکاسی از برنامه‌های صدا و سیما در زمینه‌ی تله تئاتر، سریال و فیلم‌های سینمائی از فعالیت‌های او محسوب می‌شود. از پروژه‌هایی که او عکاسی آن‌ها بر عهده داشت می‌توان به فیلم‌های «اینجا بدون من»، «یه حبه قند»، «گزارش یک جشن»، «قصه پریا»، «راه آبی ابریشم»، «بی پولی»، «کنعان»، ‌»آتش بس» و «کافه ستاره» اشاره کرد.

فیلم «فرزند چهارم» ساخته‌ی وحید موسائیان است که بازیگرانی چون مهدی هاشمی، مهتاب کرامتی و حامد بهداد در آن ایفای نقش کرده‌اند. نمایشگاه عکس‌های این فیلم از ۲۰ تا ۳۱ مردادماه در پردیس سینما آزادی برپاست.

nik

منبع : ایسنا

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.