مدیریت نادرست در اجرای برنامه‌های مهم، عکاسان خبری را آزار می‌دهد

یک عکاس خبری درباره چالش‌های پیش‌روی عکاسان خبری گفت: مدیریت نادرست در اجرای برنامه‌های مهم، عکاسان خبری را آزار می‌دهد، البته باید دغدغه‌های موجود در عکاسی خبری را پذیرفت، زیرا یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار ما، چطور برخورد کردن با این دغدغه‌ها است.

فرزانه خادمیان گفت: همکاران عکاس خانم زیادی را در حوزه عکاسی خبری داریم که بسیار خوب کار کرده و با صبر و حوصله و افزایش دانش و توانمندی‌های خود توانسته‌اند در این حوزه به خوبی دوام بیاورند و موفق شوند، به همین دلیل بهتر است دوستانی که تازه وارد این حرفه شده‌اند و هنوز برای انجام کار حرفه‌ای احساس امنیت نمی‌کنند، حوصله بیشتری به خرج داده و از تجربیات دیگران به خوبی استفاده کنند.

02

وی تصریح کرد: از سال ۷۷ تا به امروز به عنوان عکاس خبری با رسانه‌های مختلف کار کرده و دغدغه‌های موجود در کار را به شیوه حرفه‌ای پشت سر گذاشته‌ام. به نظر می‌رسد بنا به ملاحظات و سیاست‌هایی، خانم‌ها فقط بعضی از مسابقات ورزشی مثل فوتبال یا کشتی را نمی‌توانند پوشش دهند. با این حال پوشش خبری مناسبات رسمی و انتخابات برای همه از جمله خانم‌ها سختی‌هایی را به همراه دارد که آن‌ هم طبیعی است، هر چند شاهد هستیم که در برگزاری برخی از مراسم متاسفانه دیدگاه‌ها و سلایق شخصی برخی از افراد اجرایی، بر مدیریت کل مجموعه غلبه کرده و مشکلاتی را برای انجام کار عکاسی خبری برای خانم‌ها به وجود می‌آورد.

عضو سابق هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان تصریح کرد: در حین کار دقت می‌کنم تا احساسات را با کار درگیر نکرده و به صورت حرفه‌ای رفتار کنم، اما اگر مسئله‌ای بوجود بیاید، انسانیت را در اولویت قرار می‌دهم، زیرا مقوله انسانیت هم برای خودم و هم رسانه‌هایی که برای آن‌ها کار می‌کنم در اولویت است.

وی در خصوص افزایش رو به رشد علاقه جوانان به حرفه عکاسی گفت: در بسیاری از برنامه‌ها شاهد هستیم که اشتیاق جوانان عکاس به خصوص خانم‌ها افزایش یافته، اما در کنار آن نوعی سردرگمی هم در این جوانان به چشم می‌آید. هرچند که در این بخش آقایان نسبت به خانم‌ها آرام‌تر هستند.

به اعتقاد خادمیان، دیده شده است که برخی از خانم‌ها در انجام کار، هیجانات زیادی از خود بروز می‌دهند و همین امر منجر به کنار گذاشتن حرفه عکاسی توسط آن‌ها می‌شود. عکاسی خبری حرفه دشواری است و گاهی اوقات ادب، انعطاف، صبر، متانت بسیاری در کار می‌طلبد.

او ادامه داد: اعتماد عموم جامعه و مردم به عکاسان خانم نسبت به آقایان بیشتر است. چرا که مردم در انجام امور به ویژه امور دشوار‌تر و حرفه‌ای با خانم‌ها راحت‌ کنار آمده و همکاری مطلوبی را از خود نشان می‌دهند. با این وجود خانم‌ها در این عرصه باید استقلال حرفه‌ای کار خود را پذیرفته و بدون چشم داشت کمک، به کار حرفه‌ای خود ادامه دهند.

خادمیان ویرایش عکس را تا جایی که موضوع عکس دچار تغییر نشود،، جایز دانست و خاطر نشان کرد: ویرایش عکس در کار خبر بلامانع است به شرطی که به موضوع عکس آسیبی وارد نشود، اما من ترجیح می‌دهم تا آنجا که بتوانم عکس خبری را بدون ویرایش و دستکاری منتشر کنم.

برنده جایزه بین‌المللی عکس مطبوعاتی «یونهاپ» درباره به نمایش گذاشتن عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز گفت: با ورود دوربین‌های دیجیتال، سالیان سال است که پرینت عکس کمرنگ شده است.

وی با تاکید بر این مطلب که شخصاً عکس‌هایم را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش نمی‌گذارم، درباره کشف نیروهای جوان و ناشناخته از مسیر شبکه‌های اجتماعی افزود: تلاش می‌شود در پی بروز حوادثی همچون سیل و زلزله، جوانان علاقه‌مندی که در این حوزه عکس‌های حرفه‌ای و به روز گرفته و در این شبکه‌ها منتشر می‌کنند را پیدا کرده و علاوه بر معرفی توانمندی و قابلیت‌های آن‌ها، فرصتی فراهم شود تا عکس‌های گرفته شده از سوی آن‌ها به برخی از خبرگزاری‌ها و آژانس‌های عکس فروخته شود. این یکی از بهترین مسیر‌ها برای معرفی آنان، به خصوص عکاسانی است که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند و فعالیت‌های حرفه‌ای آن‌ها به سختی دیده می‌شود.

خادمیان با اشاره به اتفاقاتی که در مراسم رسمی و دولتی بین عکاسان خبری و مسئولان حفاظتی و اجرایی اتفاق می‌افتد براین باور است که مدیریت درست مراسم، در سهولت پوشش خبری و روان شدن کار‌ها نقش اساسی ایفا می‌کند و عکاسان هم می‌توانند کارمفیدتری را درفضایی راحت‌تر انجام دهند و نتیجه مطلوب‌تری هم بگیرند. اتفاقاتی که در برخی از برنامه‌های رسمی پیش می‌آید، موجب آزار همکاران عکاس می‌شود که ناشی از نبود مدیریت درست در اجرای مراسم است.

وی در خاتمه تاکید کرد: حضور تعداد زیاد عکاس از نشریات مختلف، که به راحتی می‌توانند عکس‌ها را از خبرگزاری‌های بزرگ دریافت کنند، در بعضی از مراسم واقعاً بی‌مورد است. بهتر است در ایران هم مانند کشورهای دیگر برای پوشش برنامه‌های مهم از عکاسان خبرگزاری‌های معتبر داخلی و خارجی دعوت کنند تا فضا متشنج نشود. شاهد هستیم که در بسیاری از کشور‌ها، مراسم بسیار بزرگ و پر حاشیه‌ای برگزار می‌شود، اما با حضور یک مدیریت قوی و همه‌جانبه کمتر شاهد بی‌برنامگی بین فعالیت عکاسان و برگزاری مراسم هستیم.

فرزانه خادمیان در مسابقات یونهاپ سال ۲۰۱۱ در بخش «بهبود سلامت مادران» با اهداف توسعه هزاره سازمان ملل با تک عکسی از زایشگاه در افغانستان موفق به دریافت جایزه شد.
منبع : خبرگزاری ایسنا

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.