بهشت شور؛ گنبدهای نمکی در قاب تصویر

دوربین.نت: یکی از بزرگ ترین، زیباترین و فعال ترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه است و یکی از جاذبه های طبیعی استان بوشهر به شمار می رود. در این پدیده طبیعی می توان با آبشارهای نمکی، یخچال های نمکی، رنگ سفید نمک های طبیعی، غارهای نمکی و تنوع رنگ نمک های صنعتی روبرو شد.

«گنبد نمکی جاشک» یا «دشتی»، مملو از رنگ است؛ قرمز، قهوه ای، سفید، زرد، سیاه و نارنجی. این گنبد نمکی در دامنه جنوبی قسمت شمال غربی تاقدیس کنگان قرار گرفته و این تاقدیس که به تاقدیس نمک هم شهرت دارد، بخشی از رشته کوه های زاگرس است که از غرب تا جنوب ایران، در جهت شمال غرب- جنوب شرق امتداد دارند. کوه نمک جاشک، سال ۱۳۸۶ به عنوان اثر طبیعی ملی و تنها اثر طبیعی استان بوشهر به ثبت رسید و در اختیار محیط زیست قرار دارد.

به واسطه همین ویژگی ها است که گردشگران و عکاسان به آن علاقه مندند. «آریادخت جهان بخشان»، هم همین پدیده را برای عکاسی برگزیده است. او در کتاب خود، کوه های نمک را به تصویر کشیده است، پدیده ای که در کودکی بارها درباره آن قصه هایی از پدرش شنیده بود. بالاخره هم این موضوع باعث شد تا آن را به عنوان موضوعی برای عکاسی برگزیند.

کتاب جهان بخشان، «بهشت شور»، نام دارد. کوه ها نمکی هستند و محیط آنقدر زیبا است که می تواند قطعه ای از بهشت باشد، پس عنوان «بهشت شور» برای آن انتخاب شده تا روایتگر بخشی از زیبایی های سرزمین پهناور ایران باشد.

جهان بخشان در این کتاب، ۶۸ قطعه عکس از این پدیده طبیعی را به نمایش درآورده است. «بهشت شور» به صورت مصور و رنگی است و هر یک از عکس ها بر اساس ذهنیت عکاس از آن ها صاحب عنوانی شده اند.

بهشت شور/ آریادخت جهان بخشان/ نشر: بوشهر: آریا دخت جهان بخشان

139110204861

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.