شمقدری: عکس می‌تواند معرف یک جامعه باشد

واد شمقدری معاون وزیر طی پیامی به دومین جشنواره ملی عکس ایران با موضوع «طبیعت زیبای ایران» با اشاره به نقش عکاسان در ثبت و جاودان کردن لحظات ماندگار چه در انقلاب‌های سیاسی و اجتماعی و چه جنگ، دفاع و مقاومت ملت‌ها، ثبت آیین‌ها و سنن اقوام و ملل مختلف تا نشان دادن جاذبه‌های محیطی و گردشگری و غیرقابل انکار دانستن آن گفت: ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های فرهنگی و هنری در منطقه به عنوان کشوری چهارفصل بنا به مقتضای جغرافیایی دارای طبیعتی است که در کمتر جایی از جهان بی‌کران می‌توان تماشا کرد.

متن کامل پیام شمقدری به شرح زیر است:

«هوالجمیل»

بدون تردید برگزاری هر جشنواره فرهنگی و هنری می‌تواند نقش مهمی در تقویت و ارتقا سطح دانش هنری و تخصصی و استفاده از تجربیات سایر هنرمندان در آن رشته خاص داشته باشد.

امروز هنر عکاسی به عنوان یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار در زندگی فردی و اجتماعی انسان به شمار می‌رود.

همگی می‌دانیم که الهام بخش روحیات وافکار مردم جهان آثار هنری هنرمندان همچون عکس می‌باشد و با توجه به همین تاثیرگذاری شگرف است که شاهد استفاده از این هنر و بیان هنری در جامعه انسانی هستیم چه بسا  یک عکس خوب که با اندیشه گرفته شده باشد بتواند ازیک فیلم سینمایی  در انتقال صادقانه‌تر مفاهیم به مخاطب کمک کند، عکس می‌تواند معرف یک جامعه باشد.

نقش عکاسان در ثبت و جاودان کردن لحظات ماندگار چه در انقلاب‌های سیاسی و اجتماعی و چه جنگ، دفاع و مقاومت ملت‌ها، ثبت آیین‌ها و سنن اقوام و ملل مختلف تا نشان دادن جاذبه‌های محیطی و گردشگری غیرقابل انکار است لذا ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های فرهنگی و هنری در منطقه به عنوان کشوری چهارفصل بنا به مقتضای جغرافیایی دارای  طبیعتی است که در کمتر جایی از جهان بیکران می‌توان تماشا کرد.

از سویی کویر، از سویی دریا، از سویی چمنزار و شالیزار و از سویی کوه‌های سربه فلک کشیده و رشته کوههایی که دست به دست هم داده تا آب و هوایی متنوع را ایجاد نماید.

اما پای عکس که به میان می‌آید، به ناگزیر صحبت لحظه‌های از دست رفته هم پیش می‌آید و زمان است که در قاب دوربین عکاس، ماندگار می‌شود.

حال که این فرصت برای هیچ یک از ما  میسر نمی شود که کشور زیبای خود را در زمان به نظاره بنشینیم پس با ورق زدن کتاب و در قالب عکس‌های شما هنرمندان، ایران را بار دیگر ورق می‌زنیم لذا فرصت را مغتنم می‌دانم و از تلاش دبیر محترم جشنواره و همکارانش و انتخاب هوشمندانه موضوع «طبیعت زیبای ایران» برای این جشنواره ملی تقدیر می‌نمایم و خرسندم که خداوند متعال توفیق داد تا سازمان سینمایی کشور در نخستین سال تاسیس خود با همت انجمن سینمای جوانان ایران نقشی در جاودان نمودن لحظات ناب در دومین مجموعه عکس را بدست آورد تا این نعمت‌های الهی را از گزند زمان محفوظ بدارد.

جواد شمقدری
معاون وزیر و رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری

بر اساس این گزارش، مراسم افتتاحیه و معرفی برگزیدگان جشنواره ملی عکس ایران روز یکشنبه ۲۴ دی ماه از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰ در محل موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار و نمایشگاه تا ۷ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.