داوران جشنواره شید معرفی شدند

نیوشا توکلیان دبیر سومین دوره جایزه عکس شید (Sheed Award 2012) اسامی اعضای هیات داوران این دوره جایزه را اعلام نمود.
پاتریک ویتی (Patrick Witty)، آلفرد یعقوب زاده، محسن شاندیز، بهروز مهری و عباس کوثری پنج داوری هستند که در طی دو مرحله آثار ارسال شده به سومین دوره جایزه شید را داوری خواهند نمود.
پاتریک ویتی هم‌اکنون ادیتور بین‌المللی مجله تایم (TIME) است، پیش از همکاری با این مجله سالهای متوالی بعنوان عکاس و ادیتور با نیویورک تایمز همکاری می‌نمود. او سالها برای نیویورک تایمز اتفاقات و چالشهای بزرگ بین‌المللی از جمله درگیری‌های عراق و افغانستان، زلزله سیچوان، جنگ غزه، جنگ روسیه و گرجستان و … را پوشش داده است.
آلفرد یعقوب زاده عکاس ایرانی آژانس سیپا است. او با وقایع انقلاب ایران در سال ۵۷ تحصیل در رشته طراحی داخلی را رها کرد و وارد دنیای عکاسی شد. با پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌ها رفت و ۳ سال در گروه جنگ‌های نامنظم شهید دکتر چمران حضور داشت و برای رسانه‌های داخلی و خارجی عکاسی کرد. عکاسی جنگ ایران و عراق و همکاری با خبرگزاری آسوشیتدپرس وآژانس عکس سیگما از جمله فعالیت های اولیه وی در عکاسی است.
محسن شاندیز متولد ۱۳۳۱ و از فتوژورنالیستهای شناخته شده ایرانی است. او فعالیت‌های عکاسی خبری را از سال ۱۳۵۴ با خبرگزاری پارس شروع کرد و همچون بسیاری از عکاسان هم‌نسلش تصاویر ناب و ارزشمندی از وقایع آن دوران بخصوص جنگ ۸ ساله ایران و عراق ثبت نمود. شاندیز سالهای طولانی با آژانس عکس کوربیس (Corbis) نیز همکاری داشته است.
بهروز مهری متولد ۱۳۴۹ است و عکاسی را از سال ۱۳۶۶ آغاز کرده است. او که دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، از سال ۱۳۷۴ کار خود را بعنوان عکاس مطبوعاتی با رسانه‌های داخلی آغاز کرده است و از سال ۱۳۷۶ تاکنون بعنوان عکاس خبرگزاری فرانسه (AFP) فعالیت می‌کند. او که مدتی نیز بعنوان عضو هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران فعالیت می‌نمود، در سال ۲۰۱۰ در نخستین دوره جایزه شید نیز موفق به دریافت این جایزه شده بود.
عباس کوثری متولد ۱۳۴۸ تهران است. او که از سال ۱۳۷۳ کار عکاسی مطبوعاتی‌اش را شروع کرده است، در روزنامه‌های مختلفی چون جامعه، توس، نوروز، فتح، زن، انتخاب، تهران تایمز، شرق، ایران ورزشی، جام جم، همشهری و … فعالیت داشته است. کوثری که در سال ۲۰۰۹ نامزد دریافت جایزه معتبر Pictet شده است، پیش از این در سومین دوره جایزه کاوه گلستان نیز بعنوان عضو هیات داوران حضور داشته است.
جایزه شید (به معنای نور و روشنایی) یک جایزه مستقل و تخصصی عکاسی است که هر سال به یک عکاس در حوزه عکاسی مستند اجتماعی اعطا می‌شود. این جایزه هر سال توسط سایت عکس آنلاین برپا می‌گردد. این جایزه‌ی مستقل هرساله تنها یک نفر را به واسطه مجموعه عکسهایی که در حوزه مستند اجتماعی عکاسی نموده است بعنوان برنده جایزه معرفی می‌کند.
در دوره نخست این جایزه ۵ داور بین‌المللی شامل اد کاشی (Ed Kashi) عکاس سرشناس بین‌المللی آژانس VII، کامران جبرئیلی (عکاس آسوشیتدپرس از امارات عربی متحده)، جهانگیر رزمی (برنده ایرانی جایزه پولیتزر)، کاوه کاظمی (فتوژورنالیست و استاد دانشگاه) و پیمان هوشمند زاده (عکاس و نویسنده) داوری این مسابقه را برعهده داشتند و در نهایت نخستین جایزه شید به بهروز مهری از خبرگزاری فرانسه AFP اعطا شد.
در دوره دوم این جایزه نیز ۵ داور بین‌المللی شامل شهیدالعلم (Shahidul Alam) موسس مدرسه آموزش فتوژورنالیسم شرق آسیا، منوچهر دقتی (دبیر بخش عکس آسوشیتدپرس در مصر)، محسن راستانی (عکاس و عضو هیات مدیره انجمان ملی عکاسان)، کاوه کاظمی (فتوژورنالیست و استاد دانشگاه) و حسین فاطمی (عکاس آژانس پانوس) داوری این مسابقه را برعهده داشتند و در نهایت نخستین جایزه شید به تهمینه منزوی اعطا شد.
جایزه «شید» هیچ مبلغی را بعنوان جایزه نقدی به برگزیده اعطا نمی‌کند. در دوره‌های گذشته نیز تنها ۱ سکه بهار آزادی بعنوان هدیه به نفرات برنده این جایزه اعطا شده است. ضمن اینکه از دوره دوم این جایزه، ۷ عکاس جوان زیر ۳۰ سال به انتخاب هیات داوران بعنوان استعدادهای جوان عکاسی مستند اجتماعی انتخاب و به یک دوره آموزشی زیرنظر یکی از عکاسان با تجربه دعوت می‌گردند. ورک‌شاپ دومین دوره جایزه شید با حضور استعدادهای جوان شید ۲۰۱۱ و با حضور کاوه کاظمی در مقام مدرس این ورک‌شاپ برگزار شد.
سومین دوره جایزه عکس شید با دبیری نیوشا توکلیان در روزهای آتی با انتشار فراخوان فعالیت خود را رسما آغاز خواهد نمود.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.