مائده های زمینی؛ شگفتی در نگاه

الهام صالح/ دوربین.نت: سوژه ها می توانند همین قدر ساده باشند. لازم نیست در جست و جوی سوژه های عجیب و غریب باشیم. فقط کافی است به اطرافمان نگاه کنیم. اما این نگاه باید کمی متفاوت باشد. از همان نگاه های «جور دیگر باید دید».

جور دیگر که ببینیم سوژه برای عکاسی زیاد است، سوژه هایی که گاهی بی توجه از کنار آن ها می گذریم. همین ها هستند که اگر متفاوت به آن ها نگاه کنیم، با کادربندی و ترکیب بندی درست، به سوژه هایی منحصر به فرد تبدیل می شوند. این همان نکته ای است که عکاس کتاب «مائده های زمینی» به آن عمل کرده.

«مریم زندی»، در کتابش سوژه هایی پیش پا افتاده را که هر روز از کنار آن ها به سادگی عبور می کنیم، دیده و به تصویر درآورده. سوژه ها از کره ماه نیامده اند، همین جا هستند روی زمین؛ بساط لبوفروش با چنگال پلاستیکی کوچکی که در یکی از لبوها فرو رفته، بساط هندوانه فروش با قاچ سرخی از هندوانه، پرتقال هایی که از لابلای جعبه ای که در آن چیده شده اند، خودنمایی می کنند و …

این ها همه سوژه است و «مریم زندی» آن ها را به تصویر درآورده. او در سال ۱۳۷۹ با همکاری و همفکری «ابراهیم حقیقی» به چاپ تقویم از موضوعات مختلف اقدام کرد. «میوه ها، سبزیجات و خوراکی ها با منشاء گیاهی»، موضوع یکی از این تقویم ها بود که با نگاه به «مائده های زمینی» آندره ژید، عنوان «مائده های ایرانی» را به خود گرفت. این عکس ها در کتابی به نام «مائده های زمینی» منتشر شده.

زندی، می خواهد با تقویم هایش عکس را به خانه مردم ببرد و عکس را برای آن ها کاربردی و قابل درک کند. عکس های این کتاب، مصداق همان گفته آندره ژید است:«شگفتی باید در نگاه تو باشد، نه در آنچه می نگری.»

مائده های زمینی/ نمایشگاه عکس مریم زندی/ نشر نظر

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.