برگزیده‌های هفتمین جشنواره دوربین.نت انتخاب شدند

دوربین.نتی ها برای برگزاری مراسم اختتامیه، کوله بارشان را از فرهنگسرای رسانه به فرهنگسرای اندیشه بردند.
در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره عکس خبری دوربین‌.نت،  افرادی مانند «دکتر یونس شکرخواه»، «محمد فرنود»، «هنگامه گلستان»، «محمد نوروزی»، «حسین ربانی»؛ رئیس فرهنگسرای رسانه، حسن غفاری، حسین فاطمی، حسین کریم‌زاده، مرتضی نیکوبذل، رضا موسوی، علی رجبی، ساسان پناهی، منصوره معتمدی و … حضور داشتند.
اختتامیه متفاوتی بود. اختتامیه متفاوت، گزارش متفاوت هم می خواهد، اما پوشش خبری این برنامه، با قالب مرسوم از طعم آن می کاهد. گزارش این مراسم را در قالبی متفاوت بخوانید.

پیرمردی در حال آب دادن به گیاهان، حیاطی پر از گل و گیاه. حس رویش دارد این تصاویر .
صدای نجواگونه زن که قرآن تلاوت می کند. تصویر زن و کودک داخل گهواره، قرآن؛ لالایی کودکی است که به خواب می رود و بعدتر کلمات عربی؛ آیه هایی از سوره لقمان به کلمات فارسی تبدیل می شوند:«ای پسرک من، نماز را برپا دار و به کار پسندیده وادار و از کار ناپسند بازدار، و بر آسیبی که بر تو وارد آمده است، شکیبا باش. این (حاکی) از عزم در امور است. و از مردم (به نخوت) رخ برمتاب، و در زمین خرامان راه مرو که خدا خودپسند لافزن را دوست نمی دارد. و در راه رفتن خود میانه رو باش، و صدایت را آهسته ساز، که بدترین آوازها بانگ خران است.»

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت چنین آغاز شد. به رسم مسلمانی با کلماتی از خداوند، اما به شکلی متفاوت. پخش سرود جمهوری اسلامی هم بخش بعدی بود. حاضران ایستادند و سرود نواخته شد.

تیزر جشنواره به نمایش درآمد. تیزری که بخش‌های مختلف آژانس عکس خبری دوربین.نت؛ را به شرکت‌کنندگان در مراسم معرفی می کرد.
کاغد باتله، جشنواره عکس، جشنواره عکس های برتر سال، کلوپ اعضا، لینک های سایت های عکاسی، کارگاه تخصصی، پوستر و … این ها برخی از بخش‌های سایت آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت بود. حاضران دوباره آن ها را مرور کردند تا با این سایت بیشتر آشنا شوند.

«آه چقدر دلم می خواد بغلش کنم… حتما بهارک فکر می کنه ناراحت میشم که با این وسایل بازی کنه… یه روزی این وسایل خیلی برام مهم بودن. اما بهتر که الان بازیچه دست یه بچه باشن.»
«اتاق سفید» اینگونه آغاز شد. «اتاق سفید»، زندگی «حسین پرتوی»؛ عکاس همافران را روایت می کند.
سیامک پرتوی: پدرم در سال ۱۳۲۱ در شهر اردبیل به دنیا آمد. تا ۳-۴ سالگی آنجا بود. بعد مهاجرت کرد به تهران.  سال ۳۷ وارد روزنامه کیهان شد.
پوراندخت پرتوی (همسر حسین پرتوی): آزادش گذاشتم. هیچ وقت نگفتم چرا رفتی؟
سیامک پرتوی: فکر می کردم چرا اینجوریه؟ چرا پدر بچه‌های دیگه هستن، پدر من نیست…
ادامه در صفحه بعد
پوراندخت پرتوی: هرگز در زندگی اش دروغ نمی گفت.
سیامک پرتوی: به خاطر یک سری از عکس ها مجبور شد کار را ترک کند. حدود ۳ ماه متواری بودیم.
پوراندخت پرتوی: دستور داده بودند تیربارانش کنند.
سیامک پرتوی: ۱۰ سال دبیر سرویس عکس کیهان بود تا سال ۶۸ که بازنشسته شد… حدود ۵ سال است که به این بیماری مبتلا شده. ای ال اس؛ فلج تدریجی عضلات است. از عضلات دست و فک شروع شد. از فرودین ۸۷ دیگر نتوانست از جایش تکان بخورد.
برای کسی که همیشه متلکم وحده بوده، این که نتواند حرف بزند، خیلی سخت است.
معتقد بود هر چیزی را که خدا به ما داده، باید شکر کنیم. همیشه توکلش به خدا بود. این اواخر به خاطر برخوردهای بد از عکاسی زده شده بود.
«اتاق سفید» با این جملات به پایان رسید:
«توی همون اتاق سفیدم. خوب می دونم اینجا هستم ولی هر چی می گردم خودمو پیدا نمی کنم… راستی کدوم یکی از این کارت ها کارت شناسایی واقعی منه؟»

«عکس من است این عکس. عکاس کم هنر نیست. حتی من من از من اینگونه باخبر نیست. عکاس در یقینش یک چهره آفریده است. شکل منی که در من، دیگر از او اثر نیست. حسی سمج به تکرار می گوید: این خود توست. لب می گزم نه وهم است، وهم است و بیشتر نیست. باور کنید، از من شاعرتر است این عکس. اوهام پیرسالی در دفترش اگر نیست. من چشم و گوش خود را از یاد بردم. او عکس من است هشدار، این عکس کور و کر نیست. روشن ترین دلیلم در قاب بودن اوست. من دربه درترینم این عکس دربه در نیست. درگیر خویش کرده است ذهن مشوشم را. این عکس شرش اما آسان و مختصر نیست.»
این اشعار از محمدعلی بهمنی است که در قالب فیلم به نمایش درآمد.

«احسان رافتی»دبیر هفتمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت، سخنان خود را اینطور آغاز کرد:«سلام. خوش آمدین. خیلی ممنون. خلاصه و مفید حرف می زنم به یک شرط که هی بیام بالا. تشکر می کنم از داوران که عکس‌‌ها را از ساعت ۱۰ شب تا ۳ صبح طول داوری کردند. در جشنواره امسال ۳۰ ورک شاپ داشتیم که بی‌سابقه بود. پرمحتواترین جشنواره عکس خبری را برگزار کردیم. از اساتید کارگاه ها و نشست ها تشکر می کنم. از مسئولان فرهنگسرای رسانه هم که از ما حمایت کردند، ممنونم. پیرشان کردیم.»

جشنواره امسال، بخش نمایشی هم داشت. در نخستین دقایق آغاز آن، وقتی دبیر جشنواره در حال سخنرانی بود، یکی از همکاران در نقش پیک موتوری، بسته ای را به احسان رافتی تحویل داد. این بسته، حاوی کتاب جشنواره بود که پس از مراسم در معرض فروش قرار گرفت.

«به این عکس ها خیره شو… به اون روزهای پر از خاطره…»
«جاده عشق» عنوان کلیپی بود که به نمایش درآمد. این کلیپ، بخشی از عکس‌های «منصوره معتمدی» را با موضوع قاب عکس شهدا شامل می شد.
رافتی، درباره «جاده عشق» گفت:«اولین بار که این کلیپ را دیدم، چند دقیقه به آن فکر کردم. همین چند عکس، به چند صد فیلم که راجع به شهدا و دفاع مقدس ساخته شده، می ارزد.»

کلیپی درباره ششمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت به نمایش درآمد. این کلیپ، کارگاه ها، اساتید، شرکت کنندگان، نگارخانه برگ و عکس هایی را که بر دیوارها نصب شده بود، شامل می شد. رافتی، درباره اختتامیه جشنواره امسال گفت:«قرار است ۵۴ برنامه، بیش از ۱۷۰ عکس و بیشتر از ۳۰ فیلم نمایش بدهیم.»

فرهنگسرای رسانه، یکی از اسپانسرهای جشنواره هفتم عکس خبری دوربین.نت است.
«حامد رهنما»؛ معاون آفرینش و اجرای این فرهنگسرا گفت:«مشکل اساسی ما مدل دبیر جشنواره بود. پیر شدیم. به مجموعه دوربین تبریک می گویم. بجز جشنواره ششم، کل این جشنواره در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. خوشحالیم که در خدمت دوستان بودیم. بعد از این هفته دلمان برایشان تنگ می شود. امیدوارم این جشنواره هر سال بهتر شود و به نقطه ای برسد که به صورت بین المللی برگزار شود.»

حضور در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره رسانه‌های دیجیتال، یکی از برنامه های آژانس عکس خبری دوربین.نت است. این آژانس عکس خبری، سال گذشته هم در این جشنواره حضور داشت و هر روز یک نمایشگاه عکس برگزار کرد.
بخش‌هایی از فیلم حضور در جشنواره رسانه های دیجیتال در مصلا به نمایش درآمد. عده ای از مسئولان، عکاسان مطرح و مردم عادی در حال امضای تابلوی یادگاری دوربین.نت بودند.
گفت و گوهای تیم خبری این سایت با برخی از اساتید مطرح ژانرهای مختلف عکاسی هم بخش هایی از این فیلم بود.
حسن غفاری، جاوید نیک پور، رضا موسوی، سیاوش حبیب‌الهی، مهدی منعم، حسین کریم زاده و مهدی قاسمی، هر یک در این فیلم از عکاسی گفتند.

یکی دیگر از برنامه هایی که آژانس عکس خبری ایران، هر سال برگزار می کند، جشنواره عکس های برتر سال است. تیزر چند دقیقه ای این نمایشگاه هم یکی از بخش‌های اختتامیه را دربرمی گرفت.

داوران جشنواره هم مورد تقدیر قرار گرفتند.
«حسین ربانی»؛ رئیس فرهنگسرای رسانه، «روح الله کاظم زاده»،  «حسن غفاری» و «حسین کریم زاده» روی سن قرار گرفتند تا از دکتر یونس شکرخواه، هنگامه گلستان، محمد نوروزی و محمد فرنود، تقدیر کنند. از بین داوران «سیامک زمردی مطلق»، «مسعود امیرلویی» و «عباس کوثری»  هم در مراسم اختتامیه حضور نداشتند.
المپیوس و فرهنگسرای رسانه به عنوان اسپانسرهای این جشنواره، جوایزی را به داوران تقدیم کردند.

«محمد فرنود»؛ یکی از داوران، بیانیه هیات داوران را قرائت کرد. او گفت:«قبل از این که بیانیه را قرائت کنم به نمایندگی از هیات داوران، تشکر ویژه خودم را از آقای ربانی؛ رئیس فرهنگسرای رسانه که صمیمانه و شبانه روزی در خدمت تیم دوربین.نت بود، اعلام می کنم. شاهد بودم که از کارگاه ها استقبال خوبی صورت گرفت.»
فرنود ادامه داد:«جا دارد از دوستانی بگویم که در راه عکاسی جانشان را از دست دادند، یا از آن هایی که به خاطر عوارض کارهای سنگین خبری در بستر بیماری هستند. به احترام «اسماعیل زرافشان»، «محمد رازدشت»، «بهمن جلالی» و کاوه گلستان بایستیم و دقیقه ای سکوت کنیم.»
وی سپس بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.
فرنود، پس از پایان بیانیه نیز گفت:«این جشنواره جوان نکات مثبتی دارد. این که از دور بایستیم و به آن انتقاد کنیم، مشکلی را برطرف نمی کند. آن هایی که دستی بر آتش دارند، باید به این جشنواره کمک کنند.»

دبیر جشنواره از افرادی که در برگزاری هفتمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت همکاری داشتند خواست تا به روی سن حاضر شوند تا مورد تقدیر قرار بگیرند.

مرکز تعمیر دوربین، شرکت ایده‌آل و شرکت المپیوس، حامیان این دوره از جشنواره بودند. سازمند؛ مدیر فروش شرکت المپیوس، دقایقی به معرفی آخرین محصول شرکت المپیوس پرداخت. او گفت:«از طرف خودم و شرکت دایا سیستم نماینده انحصاری المپیوس در ایران، به این گروه خسته نباشید می گویم. دایا سیستم از ۲۰ سال پیش در کار عکاسی است. ما نمایندگی آگفا، نیکون و بعد کاسیو را بر عهده داشتیم. الان هم ۲ سال است که نماینده المپیوس هستیم. نسل جدیدی از دوربین های با قابلیت تعویض لنز به نام بدون آینه وارد بازار شده که روند رو به رشد دارد. تقاضای این محصولات در بازار جهانی از سپتامبر ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ سیر صعودی داشته است.» وی در ادامه صحبت‌هایش ویژگی های این دوربین را برشمرد.

عکس های بخش موبایل به نمایش درآمد.
هیات داوران از بین عکس های ارسالی به این بخش هیچ عکسی را انتخاب نکردند و جایزه ای هم اهدا نشد.

عکس های بخش اجتماعی به نمایش درآمد.
گروهی از حاضران مراسم اختتامیه برای اهدای جایزه به نفرات برتر به روی سن رفتند.
«حمزه محمدحسینی» برای اهدای تقدیرنامه/
شایسته تقدیر:هادی صمدی:«خوشحالم جایزه را از جشنواره ای می گیرم که از جنس عکاسی است.»
«فرهاد بابایی» برای اهدای تقدیرنامه/
شایسته تقدیر:حامد برچیان.
«محمدعلی مریزاد» برای اهدای لوح تقدیر نفر سوم/
نفر سوم:احسان رافتی. (که البته جایزه ای هم دریافت نکرد)
«محسن سعیدی» برای اهدای لوح تقدیر نفر دوم/
نفر دوم: طیبه نصرالهی.
دکتر یونس شکرخواه برای اهدای لوح تقدیر نفر اول/
نفر اول: حمید صادقی.

اساتید کارگاه ها هم به روی سن رفتند.
مرتضی نیکوبذل، محمد فرنود، ساسان پناهی، حسن غفاری، حسین فاطمی، حسین کریم زاده و محمد نوروزی، در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.
«حسن غفاری»، یکی از داوران گفت:«این جشنواره، یک جریان عکاسی نیست، به نظر من یک تمرین با هم بودن است. و این اتفاق عزیز و محترم است.»

عکس های بخش اقتصادی به نمایش درآمد.
«مجید جمشیدی» برای اهدای تقدیرنامه/
شایسته تقدیر: مجید جشمیدی.
«مسعود درودیان» برای اهدای لوح تقدیر نفر سوم/
نفر سوم: حمزه محمد حسینی.
«سینا شیری» برای اهدای لوح تقدیر نفر دوم/
نفر دوم: مازیار اسدی.
«هنگامه گلستان» برای اهدای لوح تقدیر نفر اول/
نفر اول: سیدمدیار شجاعی.

عکس های بخش بین الملل به نمایش درآمد.
در این بخش هم هیات داوران از بین عکس های ارسالی، عکسی را انتخاب نکردند.

«بیا با من مدارا کن… بیا از غم شکایت کن…»
«شهرام شکوهی»، در فیلم خود از این اشعار استفاده کرده بود. از او فیلم «یزد» از مجموعه سفرهای ایرانگردی دوربین.نت به نمایش درآمد.

عکس های بخش ایرانگردی به نمایش درآمد.
«احسان رافتی» برای اهدای لوح تقدیر/
شایسته تقدیر: فربد پهلوان.
شایسته تقدیر:حمیده معدنی.
«حسن گودرزی» برای اهدای لوح تقدیر/
شایسته تقدیر: رضا قاسمی زرنوشه.
«ساسان پناهی» برای اهدای لوح تقدیر نفر سوم/
نفر سوم: حجت عطایی.
نفر دوم: محسن سعیدی.
«محمد نوروزی» برای اهدای لوح تقدیر نفر اول/
نفر اول: محمد کرباسیه.
کرباسیه: از هیات داوران تشکر می کنم که خودم و عکسم را شایسته تقدیر دانستند.

عکس های بخش سیاسی به نمایش درآمد.
«محسن رضایی» برای اهدای لوح تقدیر نفر سوم/
نفر سوم: آریا جعفری.
«حسین فاطمی» برای اهدای لوح تقدیر نفر دوم/
نفر دوم: فرهاد رجبعلی.
نفر اول: میلاد بهشتی.
بهشتی: احسان رافتی، جشنواره ای راه اندازی کرده که به یکی از جشنواره‌‌های معتبر تبدیل می شود. بعضی از دوستان و همسالان من در این جشنواره شرکت نکرده اند. اگر باشند جشنواره بهتر می شود.

بخش فیلم
«آرش حمیدی» برای اهدای لوح تقدیر نفر دوم
نفر دوم: حمیده نادری برای فیلم فاصله «لیلی تا لی لی».
«احمد حجار زاده» برای اهدای لوح تقدیر نفر اول/
نفر اول: مرتضی نیک برای فیلم «گفتگوی منتشر نشده ژاله».

«محمدرضا اسدزاده» برای اهدای لوح تقدیر نفر اول مالتی مدیا/
نفر اول: سینا رشیدی.
اسدزاده: واقعا کار جوانانه یعنی همین. سال پش هم گفتم. مدیران باید بیینند اگر کار را به جوان ها بسپارند چه می شود.
در این جشنواره، کارآفرینی و خلاقیت هست.
– مالتی مدیای «داستان صفا» به نمایش درآمد.

عکس های بخش آیین و مذهب به نمایش درآمد.
«میلاد بهشتی» برای اهدای لوح تقدیر/
شایسته تقدیر: مجید جمشیدی.
«محمد کرباسیه» برای اهدای لوح تقدیر/
شایسته تقدیر:  امیرمسعود ابری.
«امیر حبیب اله زاده» برای اهدای لوح تقدیر نفر سوم/
نفر سوم: میلاد رفعت.
«حسین کریم زاده» برای اهدای لوح تقدیر نفر دوم/
نفر دوم: مهدی حاجی‌وند.
«مرتضی نیکوبذل» برای اهدای لوح تقدیر نفر اول/
نفر اول: عزیزالله مشفق.

عکس های بخش فرهنگ و هنر به نمایش درآمد.
«فاطمه بهبودی» برای اهدای لوح تقدیر/
شایسته تقدیر: مجید جمشیدی.
«مرضیه سلیمانی» برای اهدای لوح تقدیر نفر سوم/
نفر سوم: سعید کیایی.
«الهام صالح» برای اهدای لوح تقدیر نفر دوم/
نفر دوم: محمد برنو.
«منصوره معتمدی» برای اهدای لوح تقدیر نفر اول/
نفر اول: میلاد بهشتی.

عکس های مستند اجتماعی به نمایش درآمد.
«حسین حیدرپور» برای اهدای لوح تقدیر/
شایسته تقدیر: معین مطلق.
«حسین جلالی» برای اهدالی لوح تقدیر/
شایسته تقدیر: سیدمدیار شجاعی.
«حامد رهنما» برای اهدای لوح تقدیر نفر سوم/
نفر سوم: امیر حسامی نژاد.
«سیامک جعفری» برای اهدای لوح تقدیر نفر دوم/
نفر دوم: فرهاد بابایی.
«حسین فاطمی» برای اهدای لوح تقدیر نفر اول/
نفر اول: حامد بارچیان.

عکس‌های بخش ورزش به نمایش درآمد.
«سبحان فرج ون» برای اهدای لوح تقدیر/
شایسته تقدیر: عزیزاله  مشفقی.
«حجت عطایی» برای اهدای لوح تقدیر/
نفر سوم : سجاد سعادت
«سروش بانیانی» برای اهدای لوح تقدیر نفر سوم/
نفر سوم: سیدمدیار شجاعی.
«ساسان پناهی» برای اهدای لوح تقدیر نفر دوم/
نفر دوم: محمد برنو.
«محمد فرنود» برای اهدای لوح تقدیر نفر اول/
نفر اول: حامد بارچیان.

«احسان رافتی»؛دبیر جشنواره در پایان مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت درباره بخش انتخاب عکاس برتر سال گفت:«بخش عکاس برتر سال هر سال برگزار می شود. اما امسال این کار را انجام ندادیم و دیگر هم انجام نخواهیم. این بخش در مسیری که می‌خواستیم وارد نشد.»
اختتامیه هفتمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت، پنج شنبه ۱۳ مهر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

عکس های مراسم ( ۱ ) و ( ۲ ) و ( ۳ )

گزارش تمامی نشست‌ها / گزارش‌ها و مصاحبه‌ها به زودی در سایت منتشر خواهد شد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.