دید خالاقانه در عکاسی؛ برای آن ها که می خواهند خلاق باشند

الهام صالح/ دوربین.نت: «آیا آن چه را که من می بینم شما هم می بینید؟ آیا آن چه را که من می شنوم شما هم می شنوید؟ کریسمس است و کانال رادیویی که من به آن گوش می دهم، آهنگ های کریسمس را پخش می کند. آیا شما چیزی را که من می بینم، می بینید؟»
این ها پرسش هایی است که در ابتدای کتاب، توسط نویسنده مطرح می شود. «برایان پترسون»، می خواهد در «دید خلاقانه در عکاسی»، مخاطب را که همان عکاس باشد به متفاوت دیدن ترغیب کند.
شاید این طور به نظر بیاید که دید خلاقانه فقط مختص گروهی ویژه است، اما پترسون بر این نکته تاکید می کند که همه می توانند نگاه ویژه خود را داشته باشند، فقط به تمرین نیاز است.
می توان به پترسون اعتماد کرد. عکاس مشتریانی مانند کداک، امریکن اکسپرس، فیلیپس و کسی که جوایز بین المللی بسیاری دریافت کرده، قابل اعتماد هم هست. پس با اعتماد کامل، کتاب او را ورق بزنید. حتما نتایج خوبی به دست می آورید.
برای شروع بد نیست با بخش هایی از نظریه های این عکاس آشنا شویم. نویسنده «دید خلاقانه در عکاسی»، معتقد است که همه تصاویر با هر لنزی که به ثبت رسیده باشند، داستان هایی گویا هستند، اما او تاکید می کند که برای داستان گویی، هیچ لنزی بهتر از لنزهای زاویه باز در طبیعت نیست.
از دیدگاه پترسون، بافت ها می توانند احساس را به صورت عمیق برانگیزند و یک عکاس اگر کارش را بهتر از هر فرد دیگری انجام دهد؛ همه دنیا را در پای پله های خانه خود خواهد داشت.
این عکاس و مدرس عکاسی در کتاب خود، تجربیاتی را هم که در عکاسی به دست آورده برای مخاطب نقل می کند.
درباره «دید خلاقانه در عکاسی»، باید گفت کتابی است که برای همه عکاس ها کاربرد دارد. این کتاب، دقیقا همان چیزی است که در پشت جلد کتاب درباره اش توضیح داده شده: «خلاقیت مخصوص اقلیتی برگزیده نیست. این کتاب به هر عکاسی کمک می کند که محیط اطرافش را از زاویه ای جدید ببیند و از عادات بصری بدی که منجر به عکس هایی معمولی و بدون خلاقیت می شود، دوری کند.»
دید خود را توسعه بدهید، اجزاء دیزاین، ترکیب بندی، جادوی نور، عکاسی دیجیتال و ملاحظات شغلی، فصل های مختلف «دید خلاقانه در عکاسی» را تشکیل می دهند.
این کتاب، یکی از پرفروش ترین کتاب های نویسنده آن است و تا کنون به زبان های زیادی ترجمه شده، اما از پترسون، سه کتاب دیگر نیز انتشار یافته؛ «دانستنی های نورسنجی»، «دانستنی های عکاسی دیجیتال» و «فراتر از پرتره».
دید خلاقانه در عکاسی/ برایان پترسون/ محمدرضا شهبازی/ نشر پشوتن

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.