رنگ در عکاسی؛ ناگفته هایی از رنگ ها

الهام صالح/ دوربین.نت: رنگ ها، دنیا را احاطه کرده اند. تضاد رنگ ها در کنار هم نگاه ها را به خود جذب می کند. عکاس برای بهتر ثبت کردن این دنیای مملو از رنگ باید با این مبحث آشنا باشد. کتاب «رنگ ها در عکاسی»، قرار است همین کار را انجام دهد، یا این که در تعریفی بهتر قرار است تا اندازه ممکن عنصرهای بنیادین نظریه رنگ ها را بر فن عکاسی منطبق سازد.
بر همین اساس، کتاب مباحثی درباره شش تضاد رنگ، توصیف مشخصه های رنگ های مختلف، توافق های اصلی و اثرهای رنگ ها، ویژگی های ساخت تصویر و مسائل کاملا فنی را شامل می شود.
«هارالد مانته»؛ در کتاب خود، مطالبی مبتنی بر نظریه های «یوهان ولفگانگ گوته»، «آدولف هولستل» و «یوهانس ایتن» را ارائه می کند. مطالب کتاب، علاوه بر آموزنده بودن، جذاب هم هستند. تازگی هم دارند. مثلا شاید مخاطب با این موضوع آشنا نباشد که سفید، رنگی فعال به شمار می رود که فراتر از حدود خود پرتوافشانی می کند، اما سیاه، رنگی غیر فعال است، بنابراین شکلی سفید بر روی زمینه ای سیاه، بزرگ تر از شکلی سیاه با همان اندازه بر روی زمینه ای سفید نمایان می شود. کتاب، شامل مطالبی از این نوع است.
«رنگ ها در عکاسی» هم مانند کتاب دیگر مانته یعنی «ترکیب بندی در عکاسی»، ویژگی های مهمی را داراست. اندک بودن متن ها و قرار گرفتن عکس ها به عنوان شاهد مثال در کنار متن ها، جزو این ویژگی ها هستند که به آسان خوانده شدن مطالب و در نهایت درک بهتر آن ها منجر می شوند.
به این نکته هم باید اشاره کرد که «رنگ ها در عکاسی»، به نوعی مکمل کتاب «ترکیب بندی در عکاسی» است. پس بهتر است برای بهتر آشنا شدن با پدیده عکاسی، هر دو کتاب را داشته باشید. این دو کتاب در کنار هم مجموعه با ارزشی از شناخت های پایه ای عکاسی را تشکیل می دهند.
رنگ در عکاسی/ هارالد مانته/ ترجمه: پیروز سیار/ انتشارات سروش

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.