کاشان نگین کبیر؛ سفر تصویری به کاشان

 

الهام صالح/ دوربین.نت: قرار است به سفر برویم. هزینه ای هم ندارد، یا این که حداقل هزینه اش کمتر از یک سفر واقعی است. عکس ها ما را که مخاطبان کتاب باشیم، به این سفر می برند. سفر بی دردسری است. اما به کجا؟ این بار با کتاب «کاشان نگین کبیر» به کاشان می رویم. به کاشی کاری های مساجد خیره می شویم. داخل بازار کاشان قدم می زنیم و عطر گلاب را در مراسم گلابگیری احساس می کنیم.

اگر کاشان جزو شهرهایی نباشد که به آن ها سر زده ایم، عکس ها این شهر را برای ما به تصویر می کشند. اگر هم گذرمان به این شهر افتاده باشد، عکس ها، خاطرات را در ذهن هایمان زنده می کنند. آن ها این کارکرد را به بهترین شکل انجام می دهند.

باغ فین، نخستین مکانی است که از کاشان به تصویر درآمده. شترگلوی فتحعلی شاهی، خلوت کریمخانی و شترگلوی شاه عباسی هم بخش هایی از همین باغ هستند. گذشته را می توان در این تصاویر مشاهده کرد؛ گذشته ای که در گچ بری های خانه های قدیمی کاشان؛ خانه طباطبایی ها، خانه عامری ها و خانه عباسی ها خودنمایی می کند، یا در مدرسه آقا بزرگ کاشان، رخ می نماید.

کتاب، تصویرگر آداب و رسوم این شهر هم هست. تصاویر زنان این شهر در حال قالیبافی ثبت شده. در صفحات پایانی آن مراسم گلابگیری در قاب هایی از تصاویر قرار گرفته اند تا «کاشان نگین کبیر»، راوی کاملی از زادگاه «سهراب سپهری» باشد.

شهرها و مناطق اطراف کاشان هم سهم خود را از این کتاب دارند. ابیانه با ساکنان قدیمی، زن هایی با چارقدهای رنگی، خانه هایی از خاک سرخ، کویر مرنجاب با طبیعت بکر آن و نطنز با مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد برخی از این مناطق هستند.

رضا نوربختیار، سعید محمودی ازناوه و همایون امیریگانه، عکاسانی هستند که عکس هایشان، کاشان را روایت می کند. متن کتاب را هم هنگامه دولتشاهی تنظیم کرده. در کنار متن فارسی، متن انگلیسی هم برای انگلیسی زبانان منتشر شده است. این اطلاعات می تواند تاریخچه ای از کاشان را در اختیار مخاطب علاقه مند قرار دهد. تاریخچه ای که مطالعه اش نه تنها دشوار نیست که با لذت همراه است.

کاشان نگین کبیر/ نشر هنرسرای گویا

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.