درباره نگاه به عکس ها؛ گفت و گوی دو عکاس درباره عکس

الهام صالح/ دوربین.نت: «درباره نگاه به عکس ها»، کتابی است که در قالب گفت و گو بین دو عکاس ارائه می شود.

در این کتاب، مباحث مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد، اما مهم ترین مساله، اخلاقیات است. اخلاقیات نقش مهمی را در زندگی ایفا می کند، نقشی که عده ای به آن پایبندند و عده ای دیگر نه، اما پایبند نبودن افراد، دلیلی برای نقض اخلاقیات نیست. این موضوع در فصل پنجم «درباره نگاه به عکس ها» مورد پردازش قرار می گیرد. در این فصل، پیش از هر نکته دیگر به مواردی که در این زمینه می توانند بحث برانگیز باشند، اشاره می شود.

نخستین مثال، یک مثال کاملا شخصی است. یک عکاس پس از شنیدن خبر مرگ مادر همسرش به عکاسی از حالت های چهره او هنگام شنیدن این خبر از آن سوی خط تلفن می پردازد. پرسش این است؛ آیا این عمل عکاس، اخلاقی است؟

سایر موارد مثال زده شده از مسائل شخصی عکاس فراتر می روند. هیتلر علاقه نداشت هنگامی که عینک به چشم دارد از او عکس بگیرند، اما عکاس شخصی او عکس های بسیاری در این زمینه داشت، عکس هایی که تا پیش از مرگ هیتلر منتشر نشد، اما پس از مرگش این تصاویر در نشریه «سان دی تایمز» به انتشار رسید. آیا این عمل، اخلاقی بود؟

پنجمین فصل کتاب، این پرسش ها را مطرح می سازد و در واقع به شکلی به عکاسان درباره رعایت اصول اخلاقی تلنگر می زند.

چهار اصل مهم در عکاسی، معنا و دلیل بی ثبات بودن آن، شایستگی و دلیل کمیاب بودن آن، هنر و دلیل متفاوت بودن آن و دیدن عکس ها، سایر فصل های «درباره نگاه به عکس ها» را تشکیل می دهند.

«بیل جی» و «دیوید هورن»، افرادی هستند که در قالب گفت و گو درباره این مباحث به بررسی و تبادل نظر می پردازند.

آن ها مسائل متعددی را مطرح می سازند. دلیل پدید آمدن عکاسی، یکی از این مسائل است:«عکاسی به منظور ثبت واقعیت در زمانی کوتاه، به راحتی و با دقت و همچنین با قابلیت تکثیرپذیری به وجود آمد.»

این دو همچنین بر اهمیت تک عکس ها تاکید می کنند:«برخی از تک عکس ها به شکل قدرتمندی روند عکاسی یک عکاس را یادآوری می کنند. برخی از تک عکس ها نماد قدرتمندی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی هستند. برخی از تک عکس های با ارزش هم کارایی نمادین دارند و هم یادآور روند عکاسی افراد هستند.»

نویسندگان «درباره نگاه به عکس ها»، جزو عکاسان مطرح به شمار می روند. «بیل جی»، اولین مدیر واحد عکاسی موسسه هنرهای معاصر انگلستان و نخستین سردبیر/ مدیر مسئول نشریات دوربین خلاق و آلبوم است. «دیوید هورن» نیز تجربیات بسیاری را در آژانس عکس رفلکس کسب کرده و عکس های پروژه های سینمایی بزرگی را به ثبت رسانده است.

درباره نگاه به عکس ها/ گفت و گوی بیل جی و دیوید هورن/ ترجمه: محسن بایرام نژاد/ حرفه هنرمند

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.