ظهور و چاپ رنگی؛ کتابی برای کمک به رفع معضلات چاپ

الهام صالح/ دوربین.نت: نور و رنگ، فیلتر، عدسی، شیمی، تجزیه شیمیایی مواد ظهور، قسمت پزشکی داروها، دستورالعمل های سیستم های دارویی عکاسی، فرمول داروها و سانسیتومتری، این ها بخش های مختلف کتاب «ظهور و چاپ رنگی» را تشکیل می دهند.
آغاز کتاب، حاوی اطلاعاتی مختصر از تاریخچه عکاسی است. سال ۱۳۴۲ میلادی، زمان اختراع یک دوربین بدون عدسی بود. این دوربین که «ابس کورا کامرا» نام داشت، توسط «آلکساندرین» اختراع شد و به دلیل داشتن فقط یک سوراخ به آن دوربین سوراخی نیز می گفتند. «ابس کورا کامرا» توسط «لئوناردو داوینچی» مورد تکمیل قرار گرفت. این تاریخچه تا سال ۱۹۶۳ که دوربین پولاروید کشف شد، ادامه دارد.
نخستین فصل کتاب، یکی از ساده ترین فصل های آن است که مطالبی مانند نور، طیف، ساختمان چشم، حساسیت رنگ در چشم انسان، رنگ نور و منابع نور را دربرمی گیرد.
در فصل های دیگر می توان با تعاریف فنی لنز نرمال، لنز تله، لنز واید و لنز زوم آشنا شد. سایر مطالب کتاب، کمی با پیچیدگی همراه است. دستورالعمل های سیستم های دارویی عکاسی با مطالبی مانند «سیستم ظهور E.6 کداک»، آگفاکرم سیستم ۴۱ پروفشنال» و «ظهور تتینال در ۳۰ درجه سانتی گراد» از جمله این مطالب هستند. در این فصل می توان با خطاهای ظهور اسلاید، خطای رنگی اسلاید، استفاده مجدد از داروی ظهور و ظهور کاغذ در طشت با حرارت عادی اتاق آشنا شد.
«ضیاءالدین خطیر»، مولف کتاب درباره هدف خود از انتشار «ظهور و چاپ رنگی» به اهمیت مسئولیت های مسئولان لابراتوارها در چاپ و رفع معضلات چای عکس های رنگی در ایران اشاره کرده.
«ظهور و چاپ رنگی»، توسط انتشارات سروش منتشر شده است.
ظهور و چاپ رنگی/ ضیاء الدین خطیر/ انتشارات سروش

اشتراک گذاری

۱ یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.