عکاسی دیجیتال؛ آنچه باید درباره عکاسی دیجیتال بدانید

الهام صالح/ دوربین.نت: نوشتن با نور، این عبارت تعریف دقیق عکاسی است، تعریفی که در نخستین فصل از کتاب «عکاسی دیجیتال»، ارائه شده. در واقع، بخش نخست کتاب با عنوان «عکاسی کلاسیک»، ضمن ارائه تاریخچه ای بسیار کوتاه از عکاسی، طرز کار یک دوربین را با نگاهی کلی به اجزای دوربین شرح می دهد. این نگاه، انواع لنز، دیافراگم، شاتر یا مسدودکننده، نمایاب، تایمر عکاسی، ظهور و چاپ عکس و ظهور فیلم را شامل می شود تا مخاطب، در یک نگاه هم با عکاسی و هم با اجزای دوربین آشنا شود.
اما به طور کلی این کتاب قرار است نه درباره عکاسی بلکه درباره عکاسی دیجیتال، مطالبی را ارائه کند. این مطالب هم از تعریف عکس دیجیتال آغاز می شود. در تعریف عکس دیجیتال چنین ذکر شده:«عکس دیجیتال در اصل یک فایل کامپیوتری است که حاوی اطلاعات یک تصویر می باشد. این فایل می تواند بر روی هارددیسک یک کامپیوتر، دیسکت، CD یا هر وسیله ذخیره سازی اطلاعات دخیره (copy) و نگهداری شود.»
اطلاعات حاوی عکاسی دیجیتال از بخش دوم کتاب آغاز می شود و تا بخش نهم ادامه دارد. بخش ها به ترتیب از تعریف دوربین دیجیتال آغاز و راهنمای خرید دوربین های دیجیتال، مراقبت و نگهداری از دوربین، چگونه یک عکس خوب بگیریم، عکاسی در سفر، دوربین دیجیتال و کامپیوتر شخصی شما و ویرایش تصویر را شامل می شوند. پایان بخش این توضیحات هم همان خروجی دوربین و در واقع همان چاپ تصاویر دیجیتال است.
«در اعماق اقیانوس اینترنت» هم با ارائه نشانی شرکت های تولید کننده دوربین های دیجیتال، مخاطب را با سایت های عکاسی، اخبار و مقالات عکاسی آشنا می سازد.
«عکاسی دیجیتال»، حاوی اطلاعات خوبی است، اما آخرین فصل آن کاربردی ترین فصل به شمار می رود. دوربینتان روشن نمی شود؟ کامپیوتر قادر به شناسایی و دریافت تصاویر دوربین نیست؟ کادر تصویر از آنچه در دوربین مشاهده شده بزرگ تر است؟ اگر با چنین مشکلاتی مواجه هستید، فصل پایانی کتاب می تواند به شما کمک کند.
واژه نامه کتاب هم در پایان آن قرار گرفته.
در توصیف کتاب «عکاسی دیجیتال»، همین بس که این کتاب در هفتمین جشنواره کتاب های آموزشی رشد، برگزیده شده است.
عکاسی دیجیتال همراه با آموزش مقدماتی فتوشاپ/ آروین آذرگین/ انتشارات هودین

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.