چطور از کودکان عکس بگیریم؟

همشهری: عکاسی از کودکان یکی از جذاب‌ترین و در عین حال پراسترس‌ترین انواع عکاسی است.
برای عکاسی از کودکان باید صبور باشید. آنها گاهی خندان و سرزنده و لحظه‌ای کسل و گریان می‌شوند.
نکاتی که در این مطلب ارائه شده است می‌تواند برای عکاسان تازه‌کار که دوست دارند این ژانر را به صورت حرفه ای دنبال کنند مفید باشد.

۱. برای بهترین و ارزنده ترین لحظه آماده شوید
حتما قبل از روز تعیین شده برای عکاسی کودکان را در خانواده ملاقات کنید تا از نام کوچک، روحیه، علایق و سرگرمی‌های کودک مطلع شوید. در عین حال به محیط خانه و اطرافش توجه کنید و محل و پشت زمینه‌های مناسب برای عکاسی را زیر نظر داشته باشید.
این اقدام به شما کمک می‌کند تا با زمینه فکری آماده‌تری برای روز عکاسی آماده شوید. حتماً در روز عکاسی وسایل و ابزار‌های مربوط به دوربین را دوبار کنترل کنید.

۲. از قدرت لبخند غافل نشوید
با لبخند با کودک رو به رو شوید و محیط را از حالت جدیِ حرفه‌ای به محیطی دوستانه بدل کنید تا کودک در برابر شما و دوربین احساس راحتی و آسودگی خیال کند.

۳. توجه شان جلب کنید
گاهی با نشان دادن شی عجیبی که ممکن است تا به حال آن را ندیده باشد کودک را تحت تاثیر قرار دهید. از آنجایی‌که کودکان معمولا کنجکاو هستند به راحتی می‌توانید مدت‌ها آنها را با ابزار عکاسی سرگرم کنید و عکس‌های طبیعی و جالبی از چهره جستجوگرش ثبت کنید.
گاهی لازم است از افراد خانواده کمک بگیرید و کودک را در حال گوش دادن و دقت کردن به صحبت‌ها عکاسی کنید.

۴. پشت زمینه را از پیش تعیین کنید
هرچند پشت زمینه برای ی عکاس در استودیو بسیار قابل کنترل‌تر است اما بهتر است از کودکان در محیط‌هایی که با آن آشنایی دارند و در آن احساس آزادی عمل می‌کنند عکس‌برداری کنید.

۵. عکس‌های طبیعی جذاب‌ترند
هیچ وقت کودک را مجبور به ایستادن و یا نشستن در محیطی نکنید. در این زمان دوربین را کنار بگذارید و کمی او را به بازی دعوت کنید و بگذارید دوباره آرامش خود را به دست آورد. بهترین وضعیت زمانی است که کودک با دوچرخه و دیگر وسایلش مشغول بازی است.
می‌توانید از پدر و مادر بخواهید با کودک بازی کنند و از آنها نیز عکاسی کنید. این عکس‌های روح بیشتری دارند و نسبت به عکس‌های کلاسیکی که در فضاهای رسمی گرفته می‌شدند جذابیت بیشتری دارند.

۶. لباس کودک
از والدینش بخواهید لباس‌های روز عکاسی را به کودک نشان دهند تا در روز معین در لباس‌ها احساس راحتی کند.

۷. ابزار های مناسب عکاسی را همراه داشته باشید
از دوربین‌های سریع و لنزهای پر سرعت استفاده کنید. حتما لنزهای مختلف واید و تله و …، نورهای کمکی که به آنها نیاز خواهید داشت و باطری و کارت حافظه اضافی همراه داشته باشید. اگر با دوربین‌های غیر دیجیتال عکاسی می‌کنید از تعداد کافی حلقه‌های فیلم مطمئن شوید.

۸. همه چیز به نور بستگی دارد
عکس خوب به نور خوب نیاز دارد. قبل از عکاسی از مناسب بودن نور مطمئن شوید. گاهی لازم است از نورهای مصنوعی چون فلاش، پروژکتور و البته رفلکتور هم استفاده کنیم.

۹. لحظه‌ها را شکار کنید
برای ثبت لحظات آنی آماده باشید. همیشه انگشتان باید آماده فشردن شاتر و چشم هایتان شکارچی لحظات باشد.

۱۰. روح کودک را ثبت کنید
همیشه گفته شده است که چشم‌ها دریچه‌ای به روح انسان است و عکس‌هایی که کودکان به دوربین خیره شده‌اند اکثرا نتیجه جذابی دارند.

نویسنده: لو جریمی
مترجم: نفیسه مطلق

اشتراک گذاری

۲ یک نظر

  1. رضا رامش

    سرکار خانم
    نفیسه مطلق
    سلام
    زحمت جبران ناپذیر شما در تر جمه متن فوق کاملا مشهود است.
    متشکرم
    ارادتمند رامش

  2. ناهید

    سلام
    مطالب واقعا خوبی دارید. کاش نمونه هایی از کارهای عکاسی کودک هم میگذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.