نور و نورپردازی در عکاسی؛ راهی برای رسیدن به عکس های زیباتر

الهام صالح/ دوربین.نت: وقتی عکاس، طبیعت نور و نورپردازی را درک کند، در هر کجا، هر زمان و هر موقعیتی می تواند برنامه های نوری خود را ترتیب دهد و در عکاسی سیاه و سفید و رنگی موفق باشد. این اصلی ترین هدف انتشار کتاب «نور و نورپردازی» در عکاسی به شمار می رود.
«نور و نورپردازی در عکاسی» قرار است با تعریف ماهیت نور و منابع نوری، راهی برای رسیدن به عکس های زیباتر باشد. این کتاب در واقع این نکته را اثبات می کند که نورپردازی در ثبت عکس هایی با کیفیت بهتر، نقشی اساسی دارد.
این کتاب تاکید می کند که عکاسان نباید در شرایط نوری بد مانند نور بسیار کم، یا نور بسیار زیاد خود را به عکاسی ملزم کنند، بلکه نیاز است تا منتظر فراهم شدن شرایط نوری مناسب باشند.
مخاطب «نور و نورپردازی در عکاسی» درمی یابد که نور، هویت و شخصیت خاص نورپردازی و اصلی ترین منبع جلب کننده توجه به شمار می رود.
اشیاء ترسناک، چهره هایی که ترسان به نظر می رسند، چهره های افسرده، یا شاداب، این ها حالت هایی است که بر اساس تابش نور از جهات مختلف ایجاد می شوند. در این زمینه نیز مطالبی در کتاب ارائه شده که تابش نور از جهت های جلو، پهلو (جنبی)، پشت، بالا، پایین و نور چند جهتی را مورد بررسی قرار می دهد و تعاریفی از هر یک از این جهت های نوردهی را نیز ارائه می کند.
در «نور و نورپردازی در عکاسی»، همچنین مواردی کاربردی مانند چگونگی انتخاب وسایل نوردهی و اصولی درباره نورپردازی خوب هم موجود است.
در فصل پایانی کتاب هم تکالیفی به مخاطبان ارائه شده تا آن ها نورپردازی را به صورت عملی تجربه کنند.
نور، نور چیست؟ و برای عکاسی چه معنایی دارد؟، عملکردهای نور، کیفیت های نور، شکلهای نور، منابع نور و به کارگیری نور، بخش های مختلف این کتاب را تشکیل می دهند.
نور و نورپردازی در عکاسی/ آندرئاس فینینگر/ ترجمه سید امیر ایافت/ انتشارات سروش

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.