عکاسی پایه؛ مفاهیم عکاسی به زبان ساده

الهام صالح/ دوربین.نت: «عکاسی یک رسانه است. روشی برای ارتباط با واقعیت ها یا تخیلات، و یا بیان عقاید. عکاسی نیازمند مهارت و قابلیت هنری در تناسب های متفاوت است.»
این تعریفی از عکاسی است، تعریفی که در نخستین فصل از کتاب «عکاسی پایه»؛ با عنوان «عکاسی چیست» ارائه شده.
در این فصل، وجوه عکاسی، چگونگی کارکرد عکاسی، شکل و نوردهی یک تصویر، مسیر شیمیایی، ساختار شیمیایی و … نیز مورد بررسی قرار می گیرند.
«عکاسی پایه»، به نوعی یک کتاب درسی است که به بیان مهارت های لازم عکاسی می پردازد. این کتاب همانگونه که نویسنده آن گفته، بیان کننده اشکال جدید عکاسی دیجیتال نیز هست.
این کتاب، مزایای فراوانی دارد. زبان ساده آن و ارائه مفاهیم عکاسی از ابتدایی ترین مفاهیم تا دشوارترین آن ها یکی از همین مزایا است. این مزیت باعث می شود تا درک مفاهیم برای آن ها که با عکاسی آشنایی ندارند نیز ساده شود. «مایکل لنگفورد»؛ نویسنده کتاب در نگارش آن چنین فرض کرده که مخاطب هیچ گونه اطلاعات یا پس زمینه علمی از عکاسی ندارد. همین فرض است که به ارائه ساده مطالب منجر شده.
عکس های به کار رفته در کنار متن ها هم درک مطالب را آسان تر می کنند. اما شاید یکی از مهم ترین مزایای کتاب، ارائه خلاصه ای از مطالب در پایان هر فصل است که یک جمع بندی را در اختیار مخاطب قرار می دهد.
«لنگفورد»، در کتابش در ۱۵ فصل اطلاعات مقدماتی لازم درباره عکاسی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده تا آن ها با به دست آوردن  این اطلاعات و کسب تجربه، خالق تصاویری بدیع باشند.
دید کلی، اصول زیربنایی، تمرین فنی، سخت افزار، انتخاب لوازم اضافی، دوربین های دیجیتال، نظریه در عمل، مهارت های بصری، مواد، مهارت های عملی، تجهیزات و روال، تاریکخانه، مهارت های تاریکخانه، ایجاد تغییر دیجیتال تصویر، پرداخت نهایی و عرضه کار، فصل های تشکیل دهنده کتاب هستند.
بد نیست بدانید کتاب «عکاسی پایه»، نخستین کتاب «مایکل لنگفورد» بود که ابتدا در سال ۱۹۶۵ میلادی منتشر شد و در سال ۲۰۰۰ زمانی که وی چشم از جهان فرو بسته بود، به چاپ هفتم رسید.
عکاسی پایه/ نویسنده: مایکل لنگفورد/ مترجم: رضا نبوی/ انتشارات دانشگاه هنر

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.