پرونده‌ی دوسالانه‌ی عکس جهان اسلام بسته شد

ایسنا : نخستین دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام که با محور خانواده مسلمان آغاز شده بود به‌کار خود پایان داد. 
عباس میرهاشمی – دبیر دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام – با اشاره به برگزاری این نمایشگاه گفت: زمانی که اجرای برنامه دوسالانه به ما ابلاغ شد، تمامی تلاش خود را به‌کار بستیم تا با اتخاذ سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ی منسجم کار قابل قبولی را ارایه دهیم و با اتلاف وقت و هزینه موجب سردرگمی جامعه هنری نشویم. او تصریح کرد: نقدهایی که راجع به دوسالانه رفت بیش‌تر درباره به موضوع بود که با محور خانواده و مضامین می‌توان بهتر جوامع اسلام را شکافته و به تصویر آورد. میرهاشمی یادآور شد که نزدیک شش هزار و ۱۵۰ عکس از ۴۱ کشور به دبیرخانه رسید که دو بخش تک‌عکس و مجموعه عکس آثار انتخاب شدند.
دبیر نخستین دور از این دوسالانه در پایان با بیان آن‌که به‌عنوان قدم اول دوسالانه خوبی برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که این دوسالانه‌ها استمرار داشته باشد و بتوانیم خلاهایی را پوشش داده و دینمان را ادا کرده باشیم و در دوسالانه بعدی با شناسایی بازخوردها و نقدهایی که شده قدم موثر و مثمرثمرتری را برداریم.
مراسم پایانی نخستین دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام با بیانیه هیات داوران و اهدای جوایز به برگزیدگان ادامه یافت.


هیات داوران در این بیانیه متذکر شده بودند که اولین دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام هم‌اکنون گام اول را برداشته و در این عرصه عکاسانی که در این جوامع آداب و سنن گسترده جغرافیایی و اعتقادی جهان اسلام موضوع کارشان را تعیین کرده با همراهی خویش در حیطه‌ای پر از رنگ و نور که تنوع و تکثیری بی‌نهایت در حد کمال دارد قدمی درخور قدردانی برداشته است.
به‌زعم ایشان در جوامع اسلامی موضوع خانواده اصلی‌ترین کانون و اساسی‌ترین بستر شکل‌گیری هویت فردی است، قداست و حرمت نهاد خانواده و اهمیت محوری آن از فرهنگ تربیتی و نظام اخلاقی و ارزشی سبب شده است که بسیاری از رشدها و پیوندها را در آن شاهد باشیم.
داوران اعلام کرده بودند که باید توجه داشت که تنوع شیوه‌های زندگی جوامع مسلمان در خانواده به‌عنوان هسته‌ی بنیادی نظام اجتماعی در اسلام موضوع پرجاذبه‌ای است که همواره می‌تواند نگاه‌های جست‌وجوگر و خلاق عکاسانی که می‌خواهند لحظه‌های قابل تامل را کشف و به‌خود جذب کنند.
در پایان هم هیات داوران این دور از دوسالانه بین‌المللی عکس جهان اسلام با قدردانی از تمامی همراهان و آرزوی برگزاری مستمر، منظم و هدفمند این دوسالانه و با امید به تلاش بیش از پیش عکاسان در مطالعه، شناخت و نگاه خلاقانه به موضوعات جهان اسلام آرا خود را در دو بخش تک‌عکس و مجموعه عکس به شرح ذیل اعلام کردند.
بر این اساس نفرات برتر در دو سطح برگزیده و ممتاز در هر دو بخش معرفی شدند:
در بخش مجموعه عکس به سه‌نفر در سطح عکاسان برگزیده به‌ترتیب رضا اوزل (ترکیه)، جمشید فرجوند فردا (ایران)، تنویر احمد (بنگلادش) جوایزی شامل لوح تقدیر فرهنگستان هنر، تندیس موسسه صبا و ۱۰ سکه بهار آزادی تعلق گرفت.
در بخش عکاسان ممتاز نیز سه نفر شامل مارکو دلرود (ایتالیا)، عابر عبدالله (بنگلادش)، زینب سالاروند (ایران) جوایزی خود شامل تندیس و لوح افتخار فرهنگستان هنر و ۲۰ سکه بهار آزادی دریافت کردند.
در بخش تک‌عکس در سطح عکاسان برگزیده، به محمود ابراهیم (قطر)، جودی بای‌بر (آفریقای جنوبی)، مهدی منعم (ایران)، کریم صاحب (عراق) و علی اکبر شیر ژیان (ایران)، لوح تقدیر فرهنگستان هنر، تندیس موسسه صبا و ۸ سکه بهار آزادی اعطا شد.
در بخش عکاسان ممتاز نیز رولا حلوانی (فلسطین)، اسپن راسموسن (نروژ)، کای ویدنهوفر (آلمان) جوایزی از جمله تندیس و لوح افتخار فرهنگستان هنر، و ۱۵ سکه بهار آزادی را دریافت کردند.
شماری از برگزیدگان داخلی و خارجی در این مراسم که ۲۴ تیرماه برگزار می‌شد، حاضر نبودند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.