شیمی عکاسی؛ کتابی برای درک بهتر فرایندهای عکاسی

الهام صالح/ دوربین.نت: «شیمی عکاسی»، این عنوان ممکن است برای آن ها که به شیمی علاقه مند نیستند، یا آن ها که با فرمول ها و اصطلاحات شیمی، میانه ای ندارند، وحشت ایجاد کند، اما مطمئن باشید که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. همانطور که در مقدمه مترجم، ذکر شده در این کتاب به مسائل شیمی و فرمول های فراوان و گسترده آن به شکل بسیار پیچیده پرداخته نشده، بلکه مسائل مربوط به ظهور، ثبوت و شستشوی مواد حساس عکاسی، با بیانی ساده برای مخاطب توضیح داده شده است.

«شیمی عکاسی» در عین حال، اطلاعاتی را درباره فرایندهای شیمیایی دربرمی گیرد و در این زمینه یک راهنمای مفید به شمار می رود. زبان کتاب و مفاهیم آن ساده است، اما حتی اگر ابهامی هم درباره فرایندها، یا حتی اصطلاحات وجود داشته باشد، این ابهام ها در توضیحات مترجم که در پایان هر فصل وجود دارد، برطرف می شود.

این توضیحات همچنین اطلاعات جدیدتری را درباره مواد اولیه مصرفی در عکاسی ارائه می دهند. نخستین فصل کتاب، دربرگیرنده فرایند ظهور در عکاسی از نوردهی تا شستشو است. پس از این فصل، تاریخچه شیمی فرایند ظهور در عکاسی به مخاطب ارائه می شود. فصل پایانی کتاب هم نیازهای عمل شستشو را دربرمی گیرد. «شیمی عکاسی»، دارای ۱۵ فصل است و تاریخچه شیمی فرایند ظهور عکاسی، کنترل عمل ظهور، فرایند ظهور رنگی عملی، کنترل عمل ظهور، اندازه گیری میزان ظهور و نیازهای عمل شستشو، برخی از فصل های آن را تشکیل می دهد. ۴ ضمیمه نیز شامل اصول فرایند ظهور رنگی، جدول تبدیل اوزان و مقادیر، جدول مشخصات برخی از عناصر و جدول تبدیل دما در پایان کتاب موجود است. درباره «شیمی عکاسی» می توان گفت که این کتاب باعث می شود تا عکاسان و کارکنان موسسات تولید کننده عکاسی، فرایندهای مختلف عکاسی را بهتر درک کنند.

شیمی عکاسی/ جرج تی. ایتون/ ترجمه: عبدالعلی ذکاوت/ انتشارات سروش         

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.