روش نوین عکاسی؛ عکاسی برای مبتدی ها

الهام صالح/ دوربین.نت: «روش نوین عکاسی»، مجموعه ای از اطلاعات عکاسی است که ویژه مبتدیان این رشته نوشته شده، اما قطعا برای حرفه های ها هم مطالب جدیدی را ارائه می کند. «روش نوین عکاسی»، ابتدا در سال ۱۳۴۴ نوشته شده، یعنی زمانی که کتاب های عکاسی، اندک بود و انتشار یک کتاب با این موضوع به عنوان یک نیاز احساس می شد. این کتاب در سال ۱۳۸۳ تجدید چاپ شد. در چاپ جدید در مطالب کتاب قبلی، اصلاحاتی ایجاد شده است.

«روش نوین عکاسی»، علاوه بر مقدمه های چاپ اول و دوم آن، سه بخش اصلی را دربرمی گیرد؛ مقدمات و کلیات، عکسبرداری و تاریکخانه.

در بخش نخست این کتاب؛ «مقدمات و کلیات»، به تاریخچه پیدایش و تکامل عکاسی، فیلم های عکاسی و انواع آن، فیلترها و عدسی های صافی و دوربین های عکاسی پرداخته می شود. مباحث مربوط به سر فصل «فیلترها و عدسی های صافی»، مباحثی کاربردی است. در این زمینه تاثیر فیلترها بر موضوعات مورد پردازش قرار می گیرد، به عنوان مثال در این سرفصل می توان به این نکته پی برد که فیلتر ماوراء بنفش در ارتفاعات زیاد یا سواحل دریا و کوهستان های مرتفع که همراه نور آفتاب، اشعه ماوراء بنفش به مقدار زیادی وجود دارد، به کار می رود.

مخاطب در این بخش می آموزد که هنگام عکاسی از برگریزان می تواند از فیلتری به رنگ برگ ها استفاده کند.

تاریکخانه، سومین فصل کتاب است. در این فصل، اطلاعاتی درباره ساختمان، لوازم، داروهای تاریکخانه، ظهور فیلم، کاغذهای عکاسی، چاپ و آگراندیسمان و اصول فنی آزمایشگاه عکاسی ارائه می شود.

«عکسبرداری»، یعنی دومین فصل کتاب، کاربردی ترین فصل است. اگر به مدد تکنولوژی های جدید و دوربین های دیجیتال، دریافت اطلاعاتی درباره ظهور فیلم، غیر ضروری به نظر می رسد، در عوض در فصل دوم کتاب، مخاطب با اطلاعاتی جامع درباره عکاسی که همیشه ضروری است، روبرو می شود. نور و قوانین عکاسی، عمق میدان، عکسبرداری در هوای آزاد و عکسبرداری با نور مصنوعی، سرفصل های این بخش هستند.

همچنین در بخش «عکسبرداری»، اطلاعاتی جزئی تر درباره عکاسی از موضوعاتی مانند کودکان، مسابقه اتومبیل رانی، مناظر، پرتره پرسنلی، پرتره چهره و ابرها وجود دارد.

روش نوین عکاسی/ تالیف: مرتضی عریضی/ انتشارات امیرکبیر

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.