عکاسان برگزیده بخش ویژه جشنواره تجسمی فجر جوایزشان را پس دادند

عکاسان برگزیده بخش ویژه «بیداری اسلامی» در چهارمین جشنواره تجسمی فجر در اعتراض به تغییر سیستم پرداخت جوایز و عدم پایبندی مسئولان به تعهدشان در قبال پرداخت جایزه ۵۰ سکه بهار آزادی،‌جوایز خود را پس دادند.
اضافه شدن بخش «بیداری اسلامی» به چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از جمله تفاوت‌های این دوره از جشنواره‌ با دوره‌های پیشین خود بود.

این بخش در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی نقاشی، نگارگری، عکس، تصویرگری، پوستر،‌کاریکاتور، مجسمه‌سازی،‌خوشنویسی و سفال و سرامیک برگزار شد و جایزه ۵۰ سکه بهار آزادی برای اثر برتر این بخش در نظر گرفته شد که قرار بود از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد به بهترین اثر اهدا شود.

اهدای چنین جایزه‌ای تاکنون در هیچ یک از رویدادهای هنرهای تجسمی کشور مسبوق به سابقه نبوده است و با توجه به این که همیشه نوع جوایز در آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره بسیار تأثیرگذار است، بیش از ۳ هزار اثر از سوی هنرمندان داخلی و خارجی به بخش بیداری اسلامی این جشنواره ارسال شد و ۲۹۹ اثر از ۲۳۲ هنرمند به نمایشگاه راه یافت.

اما شنیده‌ها حاکی از آن بود که با توجه به نوسانات نرخ سکه در بازار،‌ احتمال عدم پرداخت این جایزه وجود خواهد داشت.
اما حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بخش بیداری اسلامی چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که در موزه فلسطین برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره اهدای این جایزه این احتمال را رد کرد.

وزیر ارشاد به فارس گفته بود: «این جایزه به هر حال به اثر برتر این بخش اهدا خواهد شد و بستگی به قضاوت داوران این بخش از جشنواره دارد که چه اثری را شایسته دریافت این جایزه معرفی کنند. این جایزه در نظر گرفته شده است تا هنرمندان در بخش بیداری اسلامی اهتمام بیشتری ورزند و آثارشان را در این بخش ارائه کنند که حرکت بسیار خوبی است و بسیار مثمر ثمر خواهد بود.»

اما شب گذشته در مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر،‌شالویی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی اعلام کرد که هیئت داوران در بخش بیداری اسلامی جشنواره تجسمی فجر هیچ اثری را شایسته دریافت ۵۰ سکه بهار آزادی ندانست و قرار شد به برگزیدگان این بخش جوایز دیگری اهدا شود.

در پی این اتفاق قابل پیش‌بینی تعدادی از عکاسان برگزیده در بخش بیداری اسلامی تصمیم گرفتند تا جوایز خود را در اعتراض به این تغییرات ناگهانی در سیستم پرداخت جوایز پس بدهند.

پویان طباطبایی یکی از عکاسان برگزیده بخش بیداری اسلامی چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود که برای دریافت جایزه خود روی سن نرفت.
او درباره این تصمیم خود گفت: مهترین دلیل اعتراض من به تغییر سیستم پرداخت هدایا از سوی مسئولان جشنواره برمی‌گردد،‌ شرکت‌کنندگان در یک جشنواره بر اساس فراخوانی که منتشر می‌شود متعهد می‌شوند که طبق بندهای این فراخوان در جشنواره شرکت کنند و مسئولان جشنواره نیز بر اساس همان فراخوان باید متعهد باشند که طبق بندبند آن عمل کنند ولی متأسفانه جایزه بزرگ ۵۰ سکه بهار آزادی برای بخش ویژه این جشنواره در فراخوان را اعلام کردند و در پایان به صورت یک‌جانبه سیستم پرداخت این هدیه را به بهانه این که هیچ اثری شایسته دریافت این جایزه نبوده است تغییر دادند و به تعهد خود عمل نکردند.

وی افزود: در هیچ رویداد هنری در دنیا امکان ندارد که ابتدا اهدای یک جایزه تعریف شود و بعد در روز اهدای جایزه،‌ شیوه پرداخت آن را تغییر دهند.
این عکاس برگزیده بخش بیداری اسلامی همچنین گفت: معتقدم با این شیوه پرداخت هدایا،‌به هنرمندانی که در این بخش شرکت کردند بی‌احترامی شد.
وی که تاکنون جوایز بسیاری را از جشنواره‌های مختلف جهانی دریافت کرده است در ادامه گفت: چگونه است که عکاسان ما آثارشان با موضوع بیداری اسلامی یا بهار عربی در جشنواره‌های خارجی برگزیده می‌شود اما در کشور خودمان شایسته دریافت جایزه شناخته نمی‌شوند.
وی تأکید کرد: حدود ۱۴ سال است که درجشنواره‌های مختلف شرکت می‌کنم،‌ هیچ جشنواره‌ای را سراغ ندارم که این گونه نحوه اهدای جوایز خود را تغییر دهد و این باعث شد که اعتبار و شأن این بخش از جشنواره زیر سؤال برود.

مهدیه میرحبیبی نیز یکی دیگر از عکاسان برگزیده بخش بیداری اسلامی بود که پس از دریافت جایزه‌اش آن را به مسئولان جشنواره پس داد.
میرحبیبی درباره این اقدام خود به خبرنگار هنرهای تجسمی فارس گفت: تغییر شیوه اهدای جوایز در بخش بیداری اسلامی باعث سلب اعتماد کسانی شد که در این بخش شرکت کرده بودند.
وی افزود: من جایزه خود را به مسئولان پس دادم چون برگزارکنندگان به تعهدی که داشتند عمل نکردند.
میرحبیبی با اشاره به اهمیت بخش عکس در موضوع بیداری اسلامی گفت: بخش عکس در موضوع بیداری اسلامی بسیار حائز اهمیت است و بعید است عکاسانی که با همین موضوع در جشنواره‌های مختلف جوایز بسیاری را دریافت کرده‌اند در این جشنواره اثرشان حائز دریافت جایزه نباشد.

وی تأکید کرد: اگر بودجه اهدای این جایزه وجود ندارد چرا در فراخوان عنوان می‌کنند و بعد از پرداخت آن سر باز می‌زنند،‌این شیوه تغییر در اهدای جوایز باعث بی‌اعتمادی هنرمندان می‌شود و در دوره‌های بعدی به وعده‌هایی که در فراخوان اعلام می‌شود، اعتماد نخواهند کرد.

محمد اخلاقی عکاس خبرگزاری فارس که به عنوان برگزیده بخش بیداری اسلامی چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شده است نیز به خبرنگار فارس گفت: در اعتراض به این شیوه پرداخت جوایز،‌ من هم جایزه خود را پس خواهم داد.
وی افزود: چگونه است که یک جشنواره در ابعاد بین‌المللی برگزار می‌شود اما برنامه‌ریزی درستی ندارد و ناگهان شیوه پرداخت جایزه بخش ویژه را تغییر می‌دهند.
اخلاقی گفت: بخش ویژه این جشنواره جایزه ویژه هم داشت اما متأسفانه به گونه دیگری عمل شد.

در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی در بخش بیداری اسلامی به دلیل این که هیئت داوران هیچ اثری را شایسته دریافت ۵۰ سکه بهار آزادی ندانست، در هر رشته تعدادی برگزیده اعلام شد که به آن‌ها لوح سپاس و ۲ سکه بهار آزادی اهدا شد.

منبع : فارس

اشتراک گذاری

۱ یک پینگ

  1. پینگ بک: عکاسان برگزیده بخش ویژه جشنواره تجسمی فجر جوایزشان را پس دادند | وبلاگ عکاسی پیام محمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.