شیمی عکاسی؛ همه عوامل تثبیت و ظهور تصویر

الهام صالح/ دوربین.نت: مطالعه این کتاب چندان آسان نیست، حتی شاید دشوار هم باشد. «شیمی عکاسی»، مملو از اصطلاحات فنی و فرمول های شیمیایی است. با این وجود علاقه مندی به علم شیمی و کنجکاوی درباره ساختار مواد به کار رفته در عکاسی می تواند انگیزه ای مهم برای مطالعه کتاب به شمار آید.

با مطالعه «شیمی عکاسی» می توان با قدرت و حساسیت فیلم های عکاسی، ساختمان تشکیل دهنده فیلم سیاه و سفید، تعریف ظهور، داروی ظهور و … آشنا شد.

درباره داروهای ظهور، علاوه بر اشاره به ساختار شیمیایی به نقش آن ها در فرآیند ظهور هم اشاره می شود، اما آنچه درباره اغلب این داروها مصداق دارد این نکته است که عاملین ظهور اگر به تنهایی به کار بروند، خواص جالبی از خود نشان نمی دهند به همین دلیل باید آن ها را با داروهای دیگر ترکیب کرد.

نکته جالب درباره بخش «داروهای ظهور» این است که در کتاب به عوامل احتیاطی هم اشاره شده. حتی در صورت بروز حادثه، مطالبی درباره کمک های اولیه نیز در کتاب به چشم می خورد.

در این کتاب، بخشی نیز با عنوان «مسمومیت های دارویی» وجود دارد که در کنار نام داروها، اطلاعاتی درباره اثرات سمی و درمان نیز موجود است.

«شیمی عکاسی»، فصل های مقدمه شیمی عمومی، تئوری تخصصی شیمی عکاسی، امولسیون، ظهور، ساخت دمای رنگ و اندازه گیری آن، تاثیر فیزیکی رنگ بر مواد و روانشناختی آن، دستورالعمل، فرمول ها و بخش پزشکی را شامل می شود. ضمیمه کتاب هم مشتمل بر مباحثی مانند کریستال مایع، آب سخت، کنترل کیفیت فرآیند مواد شیمیایی عکاسی و کنترل کیفیت است.

این کتاب همانگونه که مولف آن توضیح داده، شرح نوشتاری مجموعه ای از شیمی آلی و شیمی معدنی است که با کمک عناصر، عوامل فیزیکی و شیمیایی، تصویر را تثبیت و تجسم می کند.

شیمی عکاسی/ ضیاء الدین خطیر/ انتشارات مبلغان با همکاری شرکت فاراتل

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.