گفت‌وگو با سیف‌اله صمدیان؛ جشن تولد ساده بیست‌سالگی تصویر

سیف‌اله صمدیان اعلام کرد: از مجموع ۲۸۲۰ نفر شرکت‌کننده در نهمین جشن، ۹۱۴ نفر به بخش‌های مختلف نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر راه‌یافتند.

به گزارش دبیرخانه تصویر سال، دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، با بیان این‌که شکل اجرایی نهمین نمایشگاه تصویر سال، با توجه به امکانات واقعیت‌های موجود طراحی شده است، عنوان کرد: امسال نیز به‌رغم افزایش شرکت‌کنندگان و علاقمندان به حضور در بخش نمایشگاهی و با توجه به حذف گالری نیلوفر از فضای نمایشگاهی خانه هنرمندان ایران و از همه مهم‌تر اضافه شدن بخش ویژه شهر تهران به نهمین جشن تصویر سال در صدد بهتر شدن شیوه ارایه آثار بودیم. بنابراین برای نخستین‌بار از تکنولوژی جدیدی استفاده کردیم که هم از نظر شیوه پخش و نحوه‌ی انتخاب آثار و هم نقش بیننده در مقابل صفحه نمایش، با روش‌های قبلی همچون “پروژکسیون” و یا “اسلایدشو” روی ال‌سی‌دی تفاوت چشم‌گیر دارد. و این اولین بار در ایران است که در نمایشگاهی از این تکنولوژی دیجیتال استفاده می‌شود. حسن بزرگ این روش این بود که ما توانستیم اکثر آثاری که به‌صورت مجموعه ارسال شده بودند و ما امکان ارایه و چاپ کل و یا بخشی از آن مجموعه و نیز دیگر آثار منتخب را در فضای نمایشگاهی تصویر سال نداشتیم، نشان بدهیم .


عکس: دوربین.نت

به گفته‌ی سیف‌اله صمدیان، از دیگر موارد و اتفاقات تازه‌ی این دوره که به مناسبت همزمانی بیستمین سالگرد انتشار نشریه تصویر با نهمین جشن تصویر سال در نظر گرفته شده است شرکتِ بینندگان در جشن تولد ساده و یادگاری تصویر و نیز مرور نمونه‌های بیست سال گذشته نشریه تصویر به‌صورت اینتر اکتیو است که در طبقه اول خانه هنرمندان ایران ارایه می‌شود.

صمدیان اضافه کرد: تالار پاییز نیز که بخش اصلی نمایش اینتر اکتیو آثار غیر چاپی در آن جای گرفته است، علاوه بر نمایش آثار مستند بخش آزاد، این امکان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که با انتخاب هر یک از بخش‌های مورد نظر، اثر دلخواه خود را در اندازه‌ای بسیار بزرگ‌تر از ابعاد نمایشگاهی مشاهده کنند.

دبیر جشن تصویر سال همچنین عنوان کرد، با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته با مسؤولان شرکت برج میلاد تهران، قرار است در چند روز آینده نمایشگاه جنبی تصویر سال با عنوان “تهران از نگاه عکاسان” در گالری‌های اختصاصی برج میلاد برگزار شود، آثار مورد نظر برگزیده فراخوان جشن تصویر سال برای بخش ویژه شهر تهران است.

صمدیان اضافه کرد، در این دوره از جشن تصویر سال، به‌جز موضوع «آزاد» که در رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم در تمام دوره‌ها مورد نظر بوده است، «شهر تهران» به‌عنوان موضوع بخش ویژه برای کلیه‌ی رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم نیز در نظر گرفته شد. این پروژه مهم و ماندگار که با مشارکت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شده است، آثار تولیدشده در تمامی سال‌های بعد از انقلاب را دربر دارد.

به گفته‌ی او، فراهم کردن امکان نمایش بهترین آثار هنری تولید شده درباره شهر تهران، در چهار رشته مختلف به‌صورت نمایشگاه، کتاب و مجموعه فیلم‌هایی از تهران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره از جشن تصویر سال است که در صددیم با همراهی خانه هنرمندان ایران در پایتخت‌های کشورهای مختلف جهان نیز به‌نمایش گذاشته شوند.

صمدیان در پایان عنوان کرد، جشنواره فیلم تصویر نیز با نمایش ۲۲۵ فیلم منتخب که شامل فیلم‌های راه‌یافته به بخش آزاد و جوان، گزیده آثار‌ تولیدشده‌ی سه دهه‌ی گذشته با موضوع و لوکیشن شهر تهران و همچنین فیلم‌های برنده‌ی جایزه از جشنواره فیلم شهر را همزمان با نمایشگاه تصویر سال هر روز در سه سئانس در خانه هنرمندان ایران به‌نمایش می‌گذارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.