هنرمند گمنام در بخش ویژه‌ی جشنواره‌ تجسمی فجر

اگر بخواهید در این روزهای آخر سال سری به نمایشگاه هنری بزنید و چند تابلوی عکاسی، نقاشی، نگارگری، خطاطی و… ببینید، آدرس موزه هنرهای معاصر سرراست است؛ کمی بالاتر از بلوار کشاورز نبش پارک لاله آثار پیشکسوتان هنر در بخش ویژه‌ی جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر عرضه شده‌اند.
از در که وارد می‌شوید، تابلوهایی با موضوع «امام و آفتاب» در راهروی اصلی موزه چیده شده است، عکاس این تابلوها مشخص نیست اما موضوع همه‌ی آن‌ها امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است.
حضور راهنماها که اطلاعاتی را درباره‌ی تابلوها به بازدیدکنندگان می‌دهند، از بدو ورود به موزه پررنگ جلوه می‌کند. وقتی وارد می‌شوید یک فرم نظرسنجی هم به شما می‌دهند تا پس از پایان بازدید، آن را پر کنید؛ البته تذکر آن‌ها درباره‌ی عکس نگرفتن از آثار هم وجود دارد.
«گالری یک» مربوط به «مکتب کمال‌الملک» است و در این گالری یک تابلو که اثر کمال‌الملک است به نمایش درآمده و تابلوهای دیگر نیز که در کنار آن در این گالری عرضه شده‌اند متعلق به شاگردان کمال‌الملک است.
«گالری ۲» به بزرگداشت «بهمن جلالی» اختصاص یافته است. در ابتدا و انتهای گالری یادبودی از او بر دیوار نصب شده است و عکس‌های او در سه بخش «انقلاب و جنگ»، «مجموعه‌ی قرمز» و «مجموعه‌ی قاجارها» ارایه شده‌اند.
راهروهای میان گالری‌ها نیز به عکس‌های پیشکسوتان عکاسی اختصاص دارد و موضوع آن‌ها سنت و آیین ایرانی است.
از کنار تابلویی پرتره مرتضی ممیز که رد می‌شویم، نام عکاس آن «فرهاد فخرالدینی» ـ آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ـ نوشته شده است، این در حالی است که این عکس متعلق به «فخرالدین فخرالدینی» ـ عکاس مشهور و پیشکسوت چهره‌نگار ـ است و پس از گذر این همه مدت از برپایی نمایشگاه ویژه دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، هنوز شناسنامه این تابلو اصلاح نشده است.
آن‌سو تر در یک راهروی کوچک تعداد محدودی آثار حجم به نمایش درآمده، اگرچه تعداد این آثار اندک است اما در بخش ویژه‌ی جشنواره تجسمی فجر گرد آمده‌اند تا به گونه‌ای نماینده‌ی تمام گونه‌های هنرهای تجسمی در بخش ویژه جشنواره حاضر باشند.
«گالری سه» موزه‌ی هنرهای معاصر تابلوهای «نقاشی‌خط» چیده شده که تابلوهایی در قطعات بزرگ ازپیشکسوتان نقاشی‌خط در این گالری کنار هم جمع شده‌اند.
گالری «چهار، پنج و شش» هم به تابلوهای نقاشی و نقاشی نوگرا اختصاص دارد؛ نقاشی‌های پررنگ و لعاب که در کنار یکدیگر چیده شده‌اند و چشم‌نوازند و گاه در چیدمان آن‌ها تضادهای جالبی به لحاظ سایز تابلوها دیده می‌شود.
«گالری هفت‌ و هشت» موزه‌ی هنرهای معاصر که مانند دیگر گالری‌ها در یک مسیر مارپیچ قرار دارد به بخش «خوشنویسی» و «نگارگری» اختصاص یافته است.
بخش ویژه دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۱۲ اسفند برپاست و در روزهای تعطیل عمومی، تعطیل است
منبع:ایسنا

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.