جلد دوم فتوژورنالیسم؛ دلخواه فتوژورنالیست ها

الهام صالح/ دوربین.نت: کتاب را پیش از مطالعه باید ورق زد. بایدی در کار نیست، این کار فقط، حس کنجکاوی را برطرف می کند و مخاطب را با اطلاعاتی کلی از کتاب مواجه می سازد.
در یکی از این کنجکاوی های سریع، «سفر مادر» مشاهده می شود. «رنه بایر» در «سفر مادر»، داستان «سیندی فرنچ» و «دریک مدسن»، پسر یازده ساله او را که مبتلا به سرطان است روایت می کند. این داستان از نخستین روزهایی که سیندی می فهمد پسرش سرطان دارد تا تشییع جنازه او را شامل می شود. روزهای دردناکی است و عکس ها این درد را منتقل می کنند. شرح عکس ها هم مکمل عکس ها هستند. ناگفته نماند که «رنه بایر» به خاطر این مجموعه، جایزه پولیتزر را در بخش نگاه ژرف دریافت کرد.

جلد دوم فتوژورنالیسم، دربرگیرنده چنین تصاویری است. در این کتاب به نسبت جلد اول، از عکس ها و گزارش های تصویری بیشتری استفاده شده و متن نسبت به عکس اندک است.
این کتاب با «ابزار کار» آغاز می شود. در «ابزار کار»، کیف عکاس به کیف یک پزشک تشبیه شده که باید همه وسایلی که ممکن است مورد نیاز واقع شود در آن موجود باشد. در این بخش، حتی نکاتی درباره خرید دوربین هم وجود دارد، نکاتی از قبیل وزن دوربین، مگاپیکسل، خوشدست بودن، سرعت عکاسی پیاپی و …
یکی از کاربردی ترین و مهم ترین بخش های جلد دوم فتوژورنالیسم، بخش «ترکیب بندی» است. در «ترکیب بندی»، ویژگی هایی که عکس ها باید آن ها را دارا باشند، از زبان عکاسان آژانس های مختلف خبری بیان می شود. مثلا عکاس آسوشیتدپرس به این نکته اشاره می کند که عکس ها علاوه بر جذاب بودن باید به مخاطب خود آگاهی هم ارائه بدهند، یا عکاس آزادکار «ابندیانا پولیس» تاکید می کند که فتوژورنالیسم بیان رویداد و ایجاد ارتباط است. بنابراین به این نکته باید توجه کرد که این هدف فدای سبک نشود.
در «عکاسان جهان» هم، عکاسان مطرح دنیای عکاسی خبری به مخاطب معرفی می شوند. ادی آدامز، متیو بردی، مارگارت بورک وایت، سباستیائو سالگادو و جیمز ناکتوی (نچوی) برخی از این عکاسان هستند.
ابزار کار، فلاش، مالتی مدیا، ویدیو، ترکیب بندی، تاریکخانه دیجیتال، عکاسان جهان، ورلدپرس فتو و جایزه پولیتزر، بخش های مختلف جلد دوم فتوژورنالیسم را تشکیل می دهند. واژه نامه، کتاب شناسی، نمایه داستان تصویری و نمایه نیز در انتهای کتاب گنجانده شده اند.
فتوژورنالیسم، یک کتاب آموزشی است که بر اساس گفت و گو با عکاسان سرشناس جهان و تجربه های علمی آن ها شکل گرفته. این همان کتابی است که هر عکاسی به آن نیاز دارد. روزنامه بوستون گلوب درباره آن نوشته:«… دلخواه فتوژورنالیست ها… برای عکاسان کهنه کار هم مطالب نو دارد.»
جلد دوم فتوژورنالیسم/ کنت کوبر/ ترجمه و تدوین: اسماعیل عباسی/ دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه ها

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.