قواعد علمی و هنری عکاسی؛ یک راهنمای جامع

الهام صالح/ دوربین.نت: با ورود دوربین های دیجیتال به عرصه عکاسی، شاید این طور به نظر برسد که «قواعد علمی و هنری عکاسی»، یک کتاب بدون کاربرد است، اما این طور نیست.

«قواعد علمی و هنری عکاسی»، اولین بار در سال ۱۳۳۶ به انتشار رسید، اما به دلیل استقبال مخاطبان، سه سال پیش تجدید چاپ شد.

این کتاب برای آن ها که به قواعد علمی عکاسی علاقه مند هستند، می تواند یک مرجع به شمار آید. مرجعی که هیچ گاه، کاربرد خود را از دست نمی دهد. دوربین ها، آنالوگ، یا دیجتیال ساختمان مشابهی دارند که در این کتاب، این ساخمان شرح داده می شود.

مطالب کتاب، جذابیت های خاص خود را دارا هستند. شاید کمی شبیه درس های فیزیک باشند، اما در نهایت، اطلاعات خوبی از دوربین های عکاسی و لنزها ارائه می دهند.

انواع لنز و کاربردهای آن ها در کتاب به مخاطب معرفی شده. لنزها و ابزار مکمل آن نیز در اختیار مخاطب قرار گفته.

«قواعد علمی و هنری عکاسی»، ۱۵ بخش را دربرمی گیرد. دوربین، لنز، تکامل دوربین، فیلم، اصول عکاسی، نورسنجی و نوردهی، فیلتر، لنزها و ابزار مکمل، عکسبرداری در موقعیت ها و از موضوع های خاص، ظهور و چاپ، خلاقیت در عکاسی، هنر عکاسی و عکاسان بزرگ و در جستجوی زیبایی، بخش های مختلف را تشکیل می دهند.

در این بین «عکسبرداری در موقعیت ها و از موضوع های خاص»، یکی از جذاب ترین بخش ها را تشکیل می دهد. با مطالعه این بخش می توان با مباحثی مانند عکاسی از چهره ها، کودکان، عکسبرداری از حیوانات، عکسبرداری از مناظر، عکسبرداری در غروب آفتاب، عکسبرداری از گل ها و گیاهان، عکسبرداری از تلویزیون، عکسبرداری از موضوع هایی که در زیر آب قرار دارند و عکسبرداری در زمستان و نقاط برفی آشنا شد.

در این کتاب، اطلاعاتی مانند انتخاب فیلم، نگهداری و حفاظت از آن و ظهور و چاپ هم وجود دارد. اطلاعاتی که امروزه با ورود دوربین های دیجتیال ممکن است چندان کاربردی به نظر نیایند، اما هنوز هم افرادی هستند که بخواهند از دوربین های آنالوگ استفاده کنند.

«قواعد علمی و هنری عکاسی»، یک راهنمای جامع درباره عکاسی است.

قواعد علمی و هنری عکاسی/ ترجمه و تالیف: کرامت منظوری/ انتشارات امیرکبیر

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.