غيره

گزارشي از مباحث مطرح شده در روز دوم جشنواره دوربين دات نت

ششمين جشنواره عکس خبري «دوربين. نت» در 12 بخش و در فرهنگسراي سرو و نگارخانه برگ آغاز به کار كرد و تا چهارم آذر ماه ادامه دارد.

 بخش‌هاي فيلم، مالتي مديا، کارگاه‌هاي آموزشي نرم‌افزار، کارگاه‌هاي آموزشي عکاسي، بخش باتجربه‌ترها و نشست‌هاي پرسش و پاسخ از هر روز در فرهنگسراي سرو برگزار مي‌شود و بر اين اساس نيز روز گذشته نيز كارگاه «عکاسي سه بعدي» با حضور آرش حميدي، روش‌هاي پرورش فکر با ارائه محمد نوروزي و ويژگي‌هاي عكاس خبري با حضور حميد فروتن برگزار شد.

آرش حميدي ـ مدرس كارگاه ـ در کارگاه عكاسي سه بعدي توضيحاتي را در مورد عکاسي سه بعدي، تاريخچه، روش‌هاي عکاسي سه بعدي و معايب اين نوع عکاسي به شرکت کنندگان ارائه داد و گفت: عکاسي سه بعدي، تعابير و پرسش‌هاي بسياري را در ذهن به وجود مي‌آورد. اين تعابير هستند که به ارائه تعريفي از عکاسي سه بعدي منجر مي شوند. در واقع زماني که از يک سوژه، دو عکس با فواصل زماني چشم‌هاي انسان به ثبت برسد، نتيجه يک عکس سه بعدي است. شايد اين طور به نظر برسد که عکاسي سه بعدي، تکنيکي نوپا است، اما اين طور نيست و حداقل صد سال در جهان و قدمتي حدود 60 سال در ايران دارد.

وي اضافه كرد: اين نوع عکاسي نيز تاريخچه خاص خود را دارد، تاريخچه‌اي که به سال 1833 ميلادي بازمي‌گردد كه «سر چارلز وستون»، مفهوم اختلاف منظر به صورت منطقي را ارائه کرد. در سال 1850 نيز دستگاه‌هايي براي نمايش عکس‌هاي سه بعدي توليد شد و دوربين‌هايي که عکس‌هاي سه بعدي را توليد مي کنند در ابتدا توسط شرکت فوجي به بازار وارد شدند. اين دوربين‌ها اغلب داراي دو لنز هستند، اما دوربين‌هايي با سه لنز نيز وجود دارند.

حميدي درباره دوربين‌هايي با سه لنز توضيح داد: در اين دوربين‌ها لنز وسط ، کاربردي ندارد و فقط براي ديد مستقيم عکاس تعبيه شده و اين لنز پرده ديافراگم و شاتر ندارد. همچنين فاصله لنزها در دوربين‌هاي سه بعدي متفاوت است که دليل اين تفاوت به تله يا وايد بودن اين دوربين‌ها مربوط است.

حميدي ضمن اشاره به اين نکته که عکاسي سه بعدي، دروازه‌اي از جذابيت‌ها را به روي عکاسان مي‌گشايد، تاکيد کرد که اين نوع از عکاسي مشکلات خاصي را به همراه دارد که از جمله مي‌توان به شيوه‌هاي عکاسي سه بعدي و شيوه‌هاي ارائه عکس‌هاي سه بعدي اشاره کرد.

وي «اتروسکوپي»، «آناگليف»، «لنتي کولار» و «دوربين‌هاي دو چشمي»، برخي از اين روش‌ها برشمرد و گفت: روش «آناگليف» خود به 10 روش ديگر تقسيم مي‌شود و از عينک آبي و قرمز به عنوان يکي از معروف‌ترين روش‌هاي آن مي‌توان نام برد. همچنين «لنتي کولار»، متداول ترين روش عکاسي سه بعدي و «دوربين هاي دو چشمي» هم بهترين و با کيفيت ترين روش براي نمايش محسوب مي شوند.

حميدي، درباره تاريخچه روش «آتروسکوپي» چنين توضيح داد:«اين روش در سال 1833 به وجود آمد و هوانوردان و و جغرافي دانان از آن استفاده مي‌کردند. جغرافي دانان با استفاده از اين روش مي‌توانستند از پستي‌ها و بلندي‌هاي زمين به صورت ملموس باخبر شوند. همچنين عکاسي سه بعدي در فعاليت‌هاي جنگي و نظامي هم کاربرد بسياري دارد.»

عکاسي «پولارايز»، يکي ديگر از روش هاي عکاسي «آناگليف» است که حميدي ضمن اشاره به تاريخچه 90 ساله اين نوع از عکاسي درباره معايب آن گفت: فيلترهاي پولار کدر هستند، بنابراين تصاوير را کدر ارائه مي دهند. عيب ديگر اين نوع فيلترها اين است که نژاد زرد پوست به دليل داشتن چشم‌هاي آستيگمات، در مشاهده کامل عکس‌هاي پولار با مشکل مواجه مي شود، به همين دليل اين نژاد چندان از عکاسي پولارايز استقبال نمي کند.

 وي ضمن اشاره به اين نکته که عکاسي «لنتيکولار» روزنه‌اي براي نمايش و چاپ عکس‌هاي سه بعدي به وجود آورده، از تلويزيون‌هاي سه بعدي، انيميشن‌ها و بازي‌هاي کامپيوتري به عنوان کاربري‌هاي تصاوير سه بعدي نام برد.

 

نياز داشتن به ابزاري براي ثبت عکس، همسان سازي دو تصوير در زمان ثبت عکس، لزوم داشتن ابزاري براي مشاهده تصاوير سه بعدي، گران بودن اين تکنولوژي و عدم تهيه عکس‌هايي با کيفيت دلخواه نيز از معايب عکاسي سه بعدي بود که حميدي آن ها را برشمرد.

 **************

محمد نوروزي در کارگاه خود با عنوان «روش هاي پرورش فکر» بر اخلاق گرايي در زندگي و عکاسي، تاکيد ويژه‌اي داشت و افزود: پرورش فکر، جزو ضرورياتي است که عکاس‌ها بايد دارا باشند. شايد امروزه صحبت از پرورش فکر و اخلاق، به مذاق افراد خوش نيايد و نتواند طرفداراني براي ما جمع کند، اما مهم اين نيست که چند طرفدار داشته باشيم.

وي ضمن تاکيد بر اين نکته که اخلاقيات جزو ضروريات زندگي و نه تنها عکاسي است، تاکيد كرد: نبايد به سادگي از کنار مفهوم اخلاق عبور کرد.

نوروزي، با طرح سه پرسش «چرا به وجود آمده‌ايم؟» «چه کارهايي انجام مي‌دهيم؟» و «به کجا مي‌خواهيم برسيم؟» اين پرسش‌ها را به فضاي عکاسي تعميم داد و گفت: در صورت يافتن پاسخ براي اين پرسش‌ها هم در زندگي و هم در عکاسي، موفقيت به وجود مي‌آيد.

نوروزي همچنين در صحبت‌هاي خود با بيان گفته‌هايي از بزرگان فرهنگ و هنر از جمله «رولان بارت»،گفت: از ديد اين شخصيت بزرگ اگر كسي حال عکاسي نداشته باشد اما عکاسي کند، خيانت کرده است.

****

عکاسي خبري افت قابل توجهي داشته است

حميد فروتن نيز ميهمان بخش باتجربه‌هاي روز دوم ششمين جشنواره دوربين دات نت بود و از همان ابتداي صحبت ترجيح داد بخش‌هايي از بحث کارگاه قبلي که در مورد اخلاق در عکاسي خبري باقي مانده بود را تکميل کند و در تشريح اين موضوع مفصل، گفت: اين که اخلاق در برنامه‌هاي عکاسي و عکاسان خبري به واسطه حضور برخي عکاسان كم تجربه و شرايط سياسي و اجتماعي و تکنيک‌هاي عکاسي بسيار کم شده و خيلي‌ها را آزار مي‌دهد قابل رد كردن نيست.

وي به تلاش خود و گروهي از عکاسان حاضر در انجمن عکاسان براي ساماندهي حضور عکاسان در برنامه‌هاي خبري اشاره کرد و گفت: صحبت از اين بود که عکاسان حاضر در برنامه‌هاي خبري از فيلترهايي آموزشي و تجربي بگذرند و با کلاس‌هاي آموزشي برخي از ضرورت‌هاي اين کار نظير آموزش‌هاي خبري، تشريفات کاري در حوزه‌هاي رسمي و حکومتي و… آشنا شده و مشکل ساز نشوند.

فروتن بلافاصله تاکيد کرد که اين مسئله به معني حذف يا محدوديت قائل شدن براي حضور عکاسان جوان نيست، بلکه قاعده‌مند کردن اين حضور است و اظهارکرد: براي انجام اين آموزش‌ها و دادن کارت‌هاي مخصوص به عکاسان خبري نامه نگاري‌هاي زيادي شد اما در نهايت وزارت ارشاد به عنوان متولي اصلي اين اقدام همکاري لازم را نداشت.

وي به برخي موارد بروز مشکل در کار عکاسان خبري به دليل کم‌تجربگي و بروز مشکل از سوي يکي از عکاسان کم تجربه و يا کم توجه اشاره کرد و گفت: در تعريف عکاسي خبري داشتن کارت خبري يا دوربين با فلان خصوصيات و يا داشتن رابطه‌هاي مختلف ملاک نيست، بلکه انچه عکاس خبري را موفق مي‌کند مولفه‌هاي ديگري است که آموزش و تجربه جزو مهمترين آنهاست.

فروتن با بيان اينکه در چند سال اخير عکاسي خبري افت قابل توجهي داشته است از شرايط فراهم شده در مجموعه‌هايي دوربين دات نت که براي آموزش عکاسان نسل جديد تلاش مي‌کند تشکر کرد و در تشريح خصوصيات عکاس خبري موفق، افزود: به نظر مي‌رسد خانم‌ها نمي‌توانند به دليل شرايط فيزيکي و گاهي روحياتشان در عکاسي خبري موفق باشند و در عوض مي‌توانند در شاخه‌هاي ديگر عکاسي تجربه را کسب کنند؛ علت اين امر را هم مي‌توان در شرايط استفاده و نگهداري دوربين و وسايل آن، بسياري از برنامه‌هاي سخت خبري نظير مانورهاي نظامي و انتظامي و پليسي، اعدام‌ها و طرح‌هاي جمع‌آوري ارازل و اوباش و… ديد. البته اين قاعده جاي موارد نقض و استثنا را هم دارد و خانم‌هايي هم مي‌شناسيم که توانسته‌اند با شرايط عکاسي خبري به خوبي کنار بيايند.

اين عکاس در ادامه خاطرنشان کرد که عکس خوب شناسنامه و کارنامه خوب عکاس است و افزود: عکاس خبري بايد داراي روابط عمومي قوي براي ارتباط گرفتن با گروه‌هاي مختلف حکومتي و انتظامي و… و حتي عامه مردم باشد، محدوده جغرافيايي فعاليت خود و شهر خود را به خوبي بشناسد و در نهايت اينکه بايد مسئولان و روابط سياسي و حزبي و… ديگر بين آنها را به خوبي بشناسد.

فروتن بر اهميت سرعت عمل و دقت و حساسيت بيشتر در کار عکاس خبري نسبت به عکاسان ساير حوزه‌ها گفت و افزود: در شرايط فعلي قانون مناسبي براي حمايت از عکاسان و شرايط استاندارد کار آنها وجود ندارد و درعين حال برخوردهاي سليقه‌اي در سطوح مختلف وجود دارد. در نتيجه عکاس خبري بايد بتواند در همين شرايط فعلي جامعه بدون ياس و نااميدي به کار خود ادامه دهد.

   Send article as PDF   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.