عکاسی خبری افت قابل توجهی داشته است

حمید فروتن نیز میهمان بخش باتجربه‌های روز دوم ششمین جشنواره دوربین دات نت بود و از همان ابتدای صحبت ترجیح داد بخش‌هایی از بحث کارگاه قبلی که در مورد اخلاق در عکاسی خبری باقی مانده بود را تکمیل کند و در تشریح این موضوع مفصل، گفت: این که اخلاق در برنامه‌های عکاسی و عکاسان خبری به واسطه حضور برخی عکاسان کم تجربه و شرایط سیاسی و اجتماعی و تکنیک‌های عکاسی بسیار کم شده و خیلی‌ها را آزار می‌دهد قابل رد کردن نیست.

وی به تلاش خود و گروهی از عکاسان حاضر در انجمن عکاسان برای ساماندهی حضور عکاسان در برنامه‌های خبری اشاره کرد و گفت: صحبت از این بود که عکاسان حاضر در برنامه‌های خبری از فیلترهایی آموزشی و تجربی بگذرند و با کلاس‌های آموزشی برخی از ضرورت‌های این کار نظیر آموزش‌های خبری، تشریفات کاری در حوزه‌های رسمی و حکومتی و… آشنا شده و مشکل ساز نشوند.

فروتن بلافاصله تاکید کرد که این مسئله به معنی حذف یا محدودیت قائل شدن برای حضور عکاسان جوان نیست، بلکه قاعده‌مند کردن این حضور است و اظهارکرد: برای انجام این آموزش‌ها و دادن کارت‌های مخصوص به عکاسان خبری نامه نگاری‌های زیادی شد اما در نهایت وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی این اقدام همکاری لازم را نداشت.

وی به برخی موارد بروز مشکل در کار عکاسان خبری به دلیل کم‌تجربگی و بروز مشکل از سوی یکی از عکاسان کم تجربه و یا کم توجه اشاره کرد و گفت: در تعریف عکاسی خبری داشتن کارت خبری یا دوربین با فلان خصوصیات و یا داشتن رابطه‌های مختلف ملاک نیست، بلکه انچه عکاس خبری را موفق می‌کند مولفه‌های دیگری است که آموزش و تجربه جزو مهمترین آنهاست.

فروتن با بیان اینکه در چند سال اخیر عکاسی خبری افت قابل توجهی داشته است از شرایط فراهم شده در مجموعه‌هایی دوربین دات نت که برای آموزش عکاسان نسل جدید تلاش می‌کند تشکر کرد و در تشریح خصوصیات عکاس خبری موفق، افزود: به نظر می‌رسد خانم‌ها نمی‌توانند به دلیل شرایط فیزیکی و گاهی روحیاتشان در عکاسی خبری موفق باشند و در عوض می‌توانند در شاخه‌های دیگر عکاسی تجربه را کسب کنند؛ علت این امر را هم می‌توان در شرایط استفاده و نگهداری دوربین و وسایل آن، بسیاری از برنامه‌های سخت خبری نظیر مانورهای نظامی و انتظامی و پلیسی، اعدام‌ها و طرح‌های جمع‌آوری ارازل و اوباش و… دید. البته این قاعده جای موارد نقض و استثنا را هم دارد و خانم‌هایی هم می‌شناسیم که توانسته‌اند با شرایط عکاسی خبری به خوبی کنار بیایند.

این عکاس در ادامه خاطرنشان کرد که عکس خوب شناسنامه و کارنامه خوب عکاس است و افزود: عکاس خبری باید دارای روابط عمومی قوی برای ارتباط گرفتن با گروه‌های مختلف حکومتی و انتظامی و… و حتی عامه مردم باشد، محدوده جغرافیایی فعالیت خود و شهر خود را به خوبی بشناسد و در نهایت اینکه باید مسئولان و روابط سیاسی و حزبی و… دیگر بین آنها را به خوبی بشناسد.

فروتن بر اهمیت سرعت عمل و دقت و حساسیت بیشتر در کار عکاس خبری نسبت به عکاسان سایر حوزه‌ها گفت و افزود: در شرایط فعلی قانون مناسبی برای حمایت از عکاسان و شرایط استاندارد کار آنها وجود ندارد و درعین حال برخوردهای سلیقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد. در نتیجه عکاس خبری باید بتواند در همین شرایط فعلی جامعه بدون یاس و ناامیدی به کار خود ادامه دهد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.