نشست نقد و بررسی فیلم رقص رنگ ها در ستایش تانزانیا

همه چیز از یک موسیقی شروع شد!

 رقص با رنگ ها در ستایش تانزانیا اولین فیلم کوتاهی بود که در ششمین جشنواره دوربین.نت به نمایش گذاشته شد و پس از آن جلسه نشست نقد و بررسی فیلم با حضور کارگردان فیلم برگزار شد.

آرش حمیدی مدیر این نشست در ابتدا با این توضیح جلسه را آغاز کرد که هدف قرار دادن بخش فیلم کوتاه در این جشنواره این است که عکاسان  را تشویق کند تا از یک منظر دیگر به اطراف خود نگاه کنند و از ابزاری که در اختیار دارند در جهت ساخت فیلم  استفاده کنند و اینکه لزوما فیلم هایی که به نمایش گذاشته میشوند نباید حرفه ای باشند بلکه تجربه ی عکاسانی است که فیلم میسازند.

” رقص رنگها در ستایش تانزانیا” اولین تجربه ی حسین فراهانی در فیلم سازی است که در سفر خود به تانزانیا آن را کسب کرده است.

این فیلم ۵ دقیقه ای،  تصاویری از مردمان ، طبیعت و حیات وحش تانزانیا است  که طی ۱۸ روز  از میان حدودا ۳۰۰ قطعه فیلم کوتاه انتخاب شده است و موسیقی ای تصاویر را تکمیل میکند که به گفته کارگردان آن، جرقه ی فیلم از همین موسیقی در ذهن او زده شده است.

فراهانی در پاسخ به  این سوال که چالشی برای انتخاب گرفتن عکس یا فیلم  در شرایط مختلف داشته است یا نه گفت: بله این چالش وجود دشت، ترجیح خودم به عکس بود و صحنه های خوب را عکس گرفتم اما در کنارش به عنوان عامل دوم و یک نگاه دوم به قضیه حس کردم فیلم بگیرم که این کار را کردم. موقع تدوین یک خلع هایی را حس میکردم و میگفتم کاش به جای عکس فیلم گرفته بودم تا فیلم کاملتر شود.

حسین فراهانی برای ساخت فیلم خود از دوربین کنون۶۰ دی و لنزهای ۱۰-۲۰ سیگما،۱۷-۷۰سیگما،۷۰-۲۰۰ ال و همچنین اکسندر ۲ایکس استفاده کرده است. پریمیر نرم افزاری است که فراهانی برای تدوین،  شارپ کردن و همچنین کنتراست تصاویر از آن استفاده کرده است .

میزان راش یا مجموعه برداشت های خامی که گرفته شده است برای فیلم ” رقص رنگها در ستایش تانزانیا” حدود هفتاد دقیقه بوده که ۵دقیقه از آن  انتخاب شده است. که  کارگردان آن سعی کرده است در این ۵ دقیقه بخش هایی را انتخاب کند که با هم در نور و بقیه مسائل یکسان باشند ، درحالیکه خیلی از تصاویر بهتر که در شرایط یکسان با دیگر تصاویر نبوده اند حذف شده اند.

حسین فراهانی در پاسخ به سوال آرش حمیدی در این رابطه که عکاس ها با توجه به دیدی که دارند معمولا در ساخت فیلم شتابزدگی خاصی دارند آیا این در مورد او هم صدق میکند یا نه میگوید:  بله این شتابزدگی در بعضی جاها وجود داشت البته نبود سه پایه محدودیت ایجاد میکند. اما تجربه ای که من در انیمیشن سازی دارم و با حرکت کند دوربین در فضای سه بعدی آشنا هستم خیلی به من کمک میکند.

این کارگردان  جرقه ای که برای ساخت فیلم در ذهنش زده شد را اینگونه بیان میکند: قبل از رفتن به تانزانیا همین موزیکی را گوش میکردم که در فیلم از آن استفاده کردم و با خودم گفتم چه خوب میشود که فیلمی با همین موسیقی بسازم. البته صداهای اصلی که برای خود فیلم است و با دوربین ضبط شده خیلی روی قیلم تاثیر گذاشته است که متاسفانه کیفیت صدای سالن آن را پخش نکرد مثلن وقتی راننده میگوید پول نداریم اما همینکه صلح است خیلی خوبه و من این جمله را اول فیلم آورده ام.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.