جشنواره دوربین، مروج هنرفردی

 جشنواره زدگی هنر، از پدیده های است که همه ابعاد هنر ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است. توان مدیریتی، مالی و حتی سیاست‌گذاری دستگاه هنری کشور، تحت تاثیر این پدیده برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود را تنظیم می کند. این پدیده به قدری فراگیر و گسترده است که مفاهیمی چون میزان رشد، ارتقا و مفید بودن آثار هنری را تعیین می کند. موفقیت جشنواره ها دلیل موفقیت هنر و عدم موفقیت آن، دلیل عدم موفقیت هنر تلقی می شود.

” در طول سال های اخیر، جشنواره ها غیر از توجه به جنبه های تاثیربخشی و جستجوی یافتن راهی برای مخاطب گرایی، هیچ جنبه مثبت دیگری نداشته اند. جشنواره ها، شوها و پرفورمنس ها، یا راه های رسیدن به جذب مخاطب بیشتر را جستجو می کنند و یا به دنبال آزمایش محصولات ایدئولوژیک خود هستند. “

جشنواره ها متعدد در شاخه های هنری مختلف به جشنواره زدی هنر دامن زده است تا به آنجایی که آفت تولید اثرهنری تکرای و سفارشی با نگاه جشنواره ای رشد زیادی داشته است. اما آنچه که نگارنده را متقاعد به نوشتن این یادداشت کوتاه در این بولتن کرد تفاوت جشنواره های دوربین.نت با دیگر جشنواره های اینچنینی در سطح کشور است.

به صراحت می توان این ادعا را مطرح کرد که جشنواره های دوربین. نت به تولید اثر رسیده اند. تولید اثر نه در وجه منفی آن، بلکه تولیدی که اول از همه سفارشی نیست، دوم نگاهی غالب و جهت دار ندارد و سومین نکته و مهمترین نکته توسط همه سطوح هنرمند تولید می شود. به عبارتی دیگر نگارنده معتقد است که جشنواره های دوربین. نت توانسته است در صنعت عکاسی ایران در جایگاهی قرارگیرد که نتنها در آفت هنرجشنواره ای نیفتد، بلکه با تکیه بر توان شرکت کنندگان خود دست به تولید اثاری مستقل و نمایشگاهی از آنها بزند. در طول یک سال عکاسی، عکاسان حاضر در جشنواره به دنبال ثبت لحظه ای برای حضور در این جشنواره نیستند، بلکه در پایان هر سال این عکاسان به دور هم جمع می شوند و با هر سلیقه و گرایش و نگاهی که محصول فردیت هنری آنهاست جشنواره عکس خبری دوربین نت را راه اندازی می کنند. این درخت برومند که ششمین سال خود را آغاز کرده است مفتخر است که فریاد بزند، مروج هنر جشنواره ای نیست و نخواهد بود و به دور از هرگونه تنگ نظری عکس ها را به داوری می‌سپارد و نتیجه آنها می‌شود همین نمایشگاهی  که این روزها در گالری برگ برپا شده است.

 *منتشر شده در شماره یک ویژه نامه جشنواره ششم دوربین.نت/کاغذ باتله

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.