نمایشگاه مهدی منعم در کافه مانیا

به مناسبت ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) روز جهانی صلح، نمایشگاه عکسهای مهدی منعم با عنوان “قربانیان جنگ، سفیران صلح” در کافه مانیا برپا می‌شود.

در این نمایشگاه تصاویری از قربانیان غیرنظامی جنگ هشت ساله ایران و عراق در قالب ۹ عکس به نمایش گذاشته خواهد شد. مهدی منعم پیش از این هنگام انتشار کتاب عکس‌های “قربانیان جنگ ایران و عراق” آنرا بیانیه‌ای در دفاع از تمام قربانیان غیرنظامی جنگ‌ها اعلام کرده بود که پیام صلح را به تمام جهانیان مخابره می‌کند.

منعم  در بخشی از یادداشتی که برای این نمایشگاه نوشته، آورده است: “من سال ها درد بی خانمانی و آوارگی انسانهای بی دفاع را به چشم دیده ام و با عکاسی ازغیرنظامیان زخم خورده از جنگ، تلاش می کنم تا شاید انسانهای کمتری در جنگ و ستیزها به مصیبتی که هم میهنان من به آن دچار شدند مبتلا شوند. شاید نمایش هر چه بیشتر این عکس ها تلنگری به وجدان های بشری وارد کند تا برای بر قراری صلح و آرامش جهانی تلاش کنند وهم چنین به جنگ افروزان توجه دهد تا قوانین بین المللی حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو که تاکید به عدم حمله به غیر نظامیان دارد را رعایت کنند. من درطی سالیان طولانی با صحنه های تلخی روبرو شدم که سعی کردم آنها را با دورین عکاسی ثبت کنم. اما دوربینم گاهی از اوقات با من همراه نشد و مرا با حسم تنها گذاشت! یک بار عاشیه که در انفجار مین هر دو پایش قطع شد به من گفت، بعضی شبها خارش کف پاهایم به دردی کشنده تبدیل می شود.آیا دوربین تو قادر است ازکف پاهایی که نیست اما دردش هست عکس بگیرد…؟!”

“قربانیان جنگ، سفیران صلح” پنجمین نمایشگاهی است که در کافه مانیا برپا می‌گردد. کافه مانیا یک پاتوق کوچک روشنفکری و میزبان جوانان علاقه‌مند به هنر، فرهنگ و فلسفه است و اهالی کافه تلاش می‌کنند تا با برپایی نمایشگاه آثار مستند اجتماعی بتوانند کافه‌نشینان را با مسایل اجتماعی ایران بیش از پیش آشنا کنند.

مهدی منعم عکاس مستند اجتماعی و خودآموخته عکاسی است که از سال ۱۳۶۰ عکاسی حرفه‌یی را آغاز کرده و در جریان دفاع مقدس در عملیات‌های مختلف به‌عنوان عکاس خبری فعالیت می‌کرد. او عکاسی از جانبازان جنگ تحمیلی را ازسال۱۳۶۷، انتشار کتاب “معجزه امید” از مجموعه جانبازان را درسال ۱۳۷۸، عکاسی از مصدومان شیمیایی و جانبازان حملات هوایی عراق به مناطق مسکونی و مجروحان ناشی از مین‌های به‌جامانده ازجنگ تحمیلی با عنوان قربانیان جنگ را ازسال ۱۳۸۰ و انتشار کتاب عکس سیاه و سفید “قربانیان جنگ” را در کارنامه‌ی حرفه‌یی کاری خود دارد.

کافه مانیا: تهران – بین میدان فاطمی و خیابان ولیعصر – جنب پارکینگ مجتمع تجاری اداری ۳۷
افتتاحیه: چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۱۶
بازدید: هر روز از ساعت ۹ الی ۲۳

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.