نمایشگاه علی اکبر شیر ژیان در کافه مانیا

نمایشگاه عکسهای علی اکبر شیر ژیان با عنوان “مدیترانه و دموکراسی” در کافه مانیا برپا می‌شود.
در این نمایشگاه تصاویری از جنبش‌های اعتراضی در میدان کاتالونیای بارسلون در اسپانیا به همراه مجموعه‌ عکسی از رویش نوعی گیاه در سواحل مدیترانه در قالب ۷ زوج عکس بصورت ترکیبی به نمایش گذاشته می‌شود.
شیر ژیان در بخشی از یادداشتی که برای این نمایشگاه نوشته، آورده است: “… از خودم پرسیدم تخیل ما مهم تر است یا واقعیت؟ واقعیت در میدان کاتالونیای بارسلون در روزهای اولیه شبیه به اعتراض دانشجویی بود که برای من تکراری بود اما تخیلم که از روزهای پیاده‌روی در ساحل مدیترانه تغذیه می‌شد به فکر گیاهان مدیترانه افتاد. این گیاهان فقط در ساحل مدیترانه می رویند و عطرآگینند و بخاطر برخورداری از ریشه‌های بلند می‌توانند روی ماسه‌های خشک ساحل برویند و جامعه یا همان کامیونیتی شکل دهند که دولت اسپانیا با کشیدن حصار به دور آنها از این جامعه سبز حفاظت می‌کند. بنابراین تصمیم گرفتم با این ایده شروع کنم و یک عکس از تحصن کنندگان با یک عکس از این گیاهان در ساحل مدیترانه را که به نظرم سرنوشت مشترکی دارند را در یک داستان کنار هم بگذارم تا هم به واقعیت بدهکار نباشم و هم به تخیل خودم. این تلفیق با پرسیدن این سئوال در من شکل گرفت: یک ژورنالیست تا وقتی در معرکه است ژورنالیست است؟ به عبارت دیگر من در ساحل مدیترانه دیگر ژورنالیست نیستم و به یک توریست تقلیل طبقه می‌دهم؟ در جواب این سئوال به روایت موازی رسیدم…”
“مدیترانه و دموکراسی” چهارمین نمایشگاهی است که در کافه مانیا برپا می‌گردد. کافه مانیا یک پاتوق کوچک روشنفکری و میزبان جوانان علاقه‌مند به هنر، فرهنگ و فلسفه است و اهالی کافه تلاش می‌کنند تا با برپایی نمایشگاه آثار مستند اجتماعی بتوانند کافه‌نشینان را با مسایل اجتماعی ایران بیش از پیش آشنا کنند.
علی اکبر شیر ژیان فتوژورنالیست ایرانی متولد ۱۳۶۰ و یکی از دوازده عکاس زیر سی سال جهان در سال ۲۰۰۹ به انتخاب بنیاد جهانی ورلد پرس فوتو است که برای شرکت در ورک شاپ آمستردام به این بنیاد دعوت شد. او دومین ایرانی است که به این افتخار نائل شده است.
کافه مانیا: تهران – بین میدان فاطمی و خیابان ولیعصر – جنب پارکینگ مجتمع تجاری اداری ۳۷
افتتاحیه: جمعه ۱۸ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۱۶
بازدید: هر روز از ساعت ۹ الی ۲۳

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.