دومین شماره از دوره جدید «سرزمین‌من» منتشر شد

دومین شماره از دوره جدید ماهنامه «سرزمین‌من» در خرداد‌ماه منتشر شد. ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من» از سال ۱۳۸۷ تاکنون ۲۲ شماره را روانه بازار کرده که از این مجموعه دو شماره آخر در دوره جدید آن منتشر شده‌اند. «سرزمین‌من» در حوزه ایران‌شناسی و ایرانگردی و  به همت گروه مجلات همشهری منتشر می‌شود.

دوره جدید «سرزمین‌من» شامل دو قسمت گزارش و راهنمای سفر است. «نبرد نهایی» در بخش «رسم کهن» این شماره منتشر شده و گزارشگر و عکاسان مجله برای تهیه گزارشی از کشتی باچوخه، یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های سنتی منطقه خراسان به شهر اسفراین سفر کرده‌اند تا مسابقه نهایی چوخه‌کاران شمال خراسان را روایت کنند.

در بخش تاریخ این شماره «گنج ایران زمین» منتشر شده تا مخاطبان همراه با آن به گشت و گذار در گنجینه یا موزه جواهرات ملی بپردازند؛ گنجینه‌ای که هنوز هم پشتوانه ضرب سکه و انتشار اسکناس بانک مرکزی ایران است.

«سیاه‌چشمان آسمان»  در بخش حیات‌وحش این شماره از «سرزمین‌من» منتشر شده که گزارشی است درباره شاهین‌ها، پرندگان تیزپرواز ایران که ۱۲ گونه آنها در آسمان سراسر ایران پرواز می‌کنند. در بخش طبیعت این شماره هم «جشن‌لاله‌ها» را خواهید خواند. گزارشی از باغ لاله منطقه گرماب البرز که برای دو هفته طبیعت‌دوستان منطقه را میزبانی می‌کند.

یکی از مطالب جالب این شماره ماهنامه «خانه‌ای به نام دشت» است که در بخش «مردم ایران» منتشر شده. این مطلب گزارشی تصویری است از زندگی عشایر شاهسون استان اردبیل که عکاس «سرزمین‌من» به مدد سال‌ها تجربه و همراهی با آنها چنین تصاویر و دانسته‌هایی را ضبط کرده است.

«سرزمین‌من» در دوره جدید به پیشنهاد خوانندگان بخش راهنمای سفر را بسیار متنوع‌تر منتشر کرده است. در راهنمای سفر این ماهنامه این بخش‌ها و مطالب را خواهید خواند:

«شهر گنبد و سلطان» که در بخش «میراث» این شماره منتشر شده، عکس جلد این شماره هم هست و راهنمای سفری است به شهر سلطانیه که بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان را در خود جای داده‌است. در بخش «اقامت» این شماره، «ضیافت کاشی‌ها» راهنمای اقامتی است در خانه منوچهری کاشان؛ خانه‌ای تاریخی که طعم تاریخ را می‌توان در آنجا چشید. «شکم‌گردی» یک بخش متفاوت در «سرزمین‌من» است که «بزقورمه، خوراک کرمان»راهنمای تهیه و خوردن بزقورمه غذای خوش‌طعم کرمانی و «صبحانه‌خوری در تجریش» یک پیشنهاد برای خوردن صبحانه در رستوران اردک آبی تهران از بخش‌های آن است. در بخش «موزه‌گردی»، «سفر در مُلک مَلک» راهنمای بازدید از موزه مَلک، بزرگ‌ترین موزه خصوصی ایران و در بخش «روستاگردی»، «زندگی در دامنه پلکان» راهنمای سفر به روستای زیبای  پله‌کانی حجیج در استان کرمانشاه را خواهید خواند. در بخش «خرید»، «از نقش مرغ تا قالیچه سلیمان» شما را برای قدم‌زدن و خرید در جمعه بازار پارکینگ پروانه تهران راهنمایی می‌کند. در بخش «تفریح»، «با اسب‌ها بپرید» هم راه و رسم اسب‌سواری در باشگاه‌های سوارکاری استان تهران را یاد می‌گیرد. در بخش «آخر هفته»، «اتراق در ییلاق‌های البرز» راهنمای سفر یک روزه به منطقه کوهستانی طالقان است و «اینجا چراغی روشن است» راهنمایی است برای سفر و زیارت مقبره «سادات شهید» در روستای آسیابسر استان مازندران. در بخش «پیشنهاد ماه»، «گُل‌گردی در کوهستان» تور پیشنهادی برای سفر در خردادماه و دیدن گل‌سوسن چلچراغ است.

دومین شماره از دوره جدید ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من»، در ۱۳۲ صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت ۳۰۰۰ تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.